Már látszanak az eddig töretlen növekedés korlátai

A 2019. január-áprilisi időszakban a kereskedelmi vendégéjszakák száma megközelítette a 3 milliót Budapesten. Ez újabb történelmi rekord, azonban már látszanak a mindeddig töretlen növekedés korlátai: a KSH statisztikája alapján április volt az a hónap, amelynek a dinamikája „húzta magával” az egész időszakot, míg összességében az első négy hónap forgalmának bővülése 1%-on belül maradt. A Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ elemzése következik.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fővárosban áprilistól menetrendszerűen induló tavaszi pezsgés: a hirtelen bővülő programkínálat, és ezen belül is a BFTK nemzetközi hírű, szezonális kulturális-művészeti programjai is – mint: a Budapesti Tavaszi Fesztivál, a Budapesti Tavaszi Vásár és Hagyományőrző Kulturális Fesztivál –kedvező hatást gyakoroltak a beutazó turizmusra: áprilisban 328.156 külföldi vendég (+2,4%) 810.409 vendégéjszakát (+4,2%) töltött el a fővárosban. A negyedik hónap összes vendégéjszakaszáma (külföldi és hazai együtt) meghaladta a 900 ezret.

Ha a teljes első négyhavi időszakot nézzük, árnyaltabb eredményt kapunk: januártól áprilisig 1.255.103 vendég (+0,9%) kereste fel a fővárost, akik összességében 2.923.184 vendégéjszakát (+0,7%) töltöttek Budapesten. A külföldi vendégek száma átlépte az 1 milliót, az általuk eltöltött vendégéjszakák száma pedig a 2,5 milliót. A hiány a belföldi vendégeknél mutatkozott, akik valamivel kevesebben érkeztek, mint tavaly, és lényegesen, 2,8%-kal kevesebb vendégéjszakát töltöttek el a fővárosban (203.848 belföldi vendég, 392.160 vendégéjszaka). Érdekesség, hogy amíg a külföldi vendégforgalomnak a programokban leginkább gazdag áprilisi hónap adott igazi lendületet, addig a legtöbb hazai vendég egyértelműen március hónapban érkezett Budapestre, az április inkább már visszaesést hozott a belföldi forgalomban.

Bíztatóan növekvő szállásdíj-bevételek, kiugróan jó foglaltság áprilisban

A kereskedelmi szálláshelyek összesített bruttó szállásdíj-bevétele kiemelkedő mértékben (+6,4%) növekedett az első négy hónapban — és az ütemesen zajló szállodaátadások, a régóta nem látott mértékben élénkülő hotelpiac további bővülésre enged következtetni. A kedvező trendet árnyalja, hogy a mintegy 38,6 Mrd forintnyi szállásdíj-bevétel 90%-ban a külföldi vendégeknek köszönhető: minden korábbi, bizakodásra okot adó jel ellenére sem sikerül áthidalni a külföldi és a belföldi vendégkör jövedelmezősége közötti anomáliát. A kereskedelmi szálláshelyek 60 Mrd Ft-ot meghaladó összes bruttó árbevétele (+4,8%) is hasonló (90/10) arányban oszlik meg a külföldi és a hazai vendégek között.

A szállodai szobák bruttó átlagára (22.857 Ft) és a REVPAR (14.782 Ft) a január-áprilisi időszakban számottevően, 5% körüli mértékben növekedett, ami tovább erősíti Budapest turisztikai versenyképességét a régióban és globálisan is. A kapacitás-kihasználtság terén is sikerült javítani: a kereskedelmi szálláshelyeknél a január-áprilisi időszakban 64,7%, a szállodáknál 66,2% volt a szobák kihasználtsága, ami nem kis mértékben az április havi, 80%-ot is meghaladó töltöttségnek köszönhető. A legnépszerűbb szállodai kategória a 4 csillagos volt, ahol a teljes I-IV. havi időszakban 72,4%-os, áprilisban pedig rekordmagas, 86,3%-os foglaltságot sikerült realizálni!

Küldőországok: töretlen brit dominancia, 10% feletti növekedés a francia és az ír piacon

A küldőpiacok rangsorában január óta megfigyelhető, lassú átrendeződés a tavaszi hónapokban is folytatódott, néhány érdekes mellékzöngével. Az első négy hónap összesített adatai alapján Budapest legnagyobb nemzetközi küldőpiaca továbbra is az Egyesült Királyság (107.281 vendég, 282.521 vendégéjszaka). A képzeletbeli dobogó második és harmadik fokán Olaszország (69.497 vendég, 201.097 vendégéjszaka), illetve Németország (76.694 vendég,183.374vendégéjszaka). Az Egyesült Államok a 4. helyen áll (67.350 vendég, 157.598 vendégéjszaka). A további rangsor így alakul: ötödik Oroszország (41.460 vendég, 135.896 vendégéjszaka), mögötte Franciaország (44.979 vendég, 121.777 vendégéjszaka), a hetedik Izrael (33.717 vendég, 113.471 vendégéjszaka), míg a 2018. évi bravúr után némileg visszaszorulva, nyolcadik helyen zárt Spanyolország (36.991 vendég, 99.010 vendégéjszaka). A tízes lista végén ismét a két domináns ázsiai küldőpiac: a Koreai Köztársaság (48.839 vendég, 75.245 vendégéjszaka) és szorosan mögötte Kína (43.624 vendég, 71.194 vendégéjszaka) áll.

Ha az egyes piacok budapesti vendégéjszakáinak dinamikáját nézzük, a kiemelt stratégiai és feltörekvő piacok között első helyen az a Koreai Köztársaság végzett, (+34,4 %-kal), amely az utóbbi hetekben nap mint nap szerepelt a híradásokban, az elmúlt hét évtized legnagyobb belföldi turistahajó-katasztrófája kapcsán. Ma szinte megjósolhatatlan, hogy a Hableány utasainak tragikus balesete milyen mértékben fogja meghatározni nem csupán a tragédiában közvetlenül érintett dél-koreai, de akár a teljes nemzetközi beutazó turizmus alakulását Budapesten. Mindettől függetlenül, némi meglepetés már az áprilisi számok után is tapasztalható, főként Ázsiát tekintve: a BFTK részéről is kiemelt feltörekvő piacunknak tekintett Indiából jelentős visszaesést mértek áprilisban, de ettől még a teljes I-IV. havi időszak mérlege egyértelműen pozitív (köszönhetően India január-február havi „szárnyalásának”). A 22.340 indiai vendégéjszaka +4,8%-os növekedéshez volt elegendő a januártól áprilisig terjedő időszakban – nem beszélve a vendégérkezések 11,3%-os bővüléséről. Ez jócskán felülmúlja azt a növekedést, ami a szakma részéről kitüntetett figyelemmel kísért kínai piacon tapasztalható az év eleje óta (+4,2-4,3%-os növekedés mind a vendégérkezések, mind a vendégéjszakák dimenziójában). Az április legnagyobb nyertese Ázsiából egyébként a japán piac, ahonnan mintegy 40%-kal több vendég érkezett ebben a hónapban – nem függetlenül a szabadságolási csúcsszezontól, amit a japánok hagyományosan április-májusra időzítenek.

Mindent összevetve, Budapest kulcsfontosságú (elsődleges) és főbb feltörekvő (másodlagos) piacai közül az első négy hónapban a legerőteljesebb növekedést – vendégéjszakák tekintetében – az alábbi piacok mutatták:

Koreai Köztársaság (+34,4%)
Ukrajna (+16,9%)
Írország (+16,1%)
Csehország (+10,4%)
USA (+10,3%)
Franciaország (+10,2%)
Egyesült Királyság (+7,5%)
Japán (+7,5%)

Egyértelmű stratégiai kulcsszereplőnek tekinthető Budapest piacán az Egyesült Királyság – Egyesült Államok – Franciaország trió, hiszen ezek a piacok mind a vendégforgalom abszolút számait, mind pedig azok hosszabb távú dinamikáját tekintve az élvonalba sorolhatók. Örvendetes a cseh vendégforgalom év eleji dinamikája is, hiszen a csehek eddig jellemzően a vidéki régiókat (Nyugat-és Közép-Dunántúl, Észak-Magyarország, Balaton) keresték fel, az utóbbi időben ugyanakkor elkezdték felfedezni Budapestet is. A dublini Holiday World Show-n megvalósult, intenzív budapesti jelenlét kapcsán beigazolódni látszanak a BFTK várakozásai, hiszen az ír piacon az utóbbi időben komoly áttörés tapasztalható: a január-áprilisi 11.205 ír vendégérkezés (+15,2%) és a 31.015 ír vendégéjszaka (+16,1%) lényegesen több, mint amekkora érdeklődés mutatkozott a főváros iránt néhány közelebbi, szomszédos piacunkon. A 2019-es év egyik nagy ígérete lett Görögország, ahonnan az év első négy hónapjában csaknem 17 ezren érkeztek Budapestre, és több mint 44 ezer vendégéjszakát töltöttek el a fővárosban: mindezzel Görögország fölkerült Budapest küldőpiaci térképére, méghozzá a holland, a lengyel, a cseh és a svéd piaccal azonos súlycsoportban. A nyári hónapokban mindamellett számítani lehet még további, jelentős átrendeződésekre a főváros turizmusának küldőpiaci szerkezetében.

Forrás: BFTK


A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.
Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye

Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye 

Amelyet egy meghívásnak köszönhetően mi is kipróbálhattunk.
KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest

KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest 

A belföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 14, a külföldi vendégéjszakáké 24 százalékkal emelkedett.
Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá

Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá 

Adománygyűjtő akciót hirdetett a visegrádi hotel vezetősége.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.