Meddig lesz még mostohagyerek a Velencei-tó?

A Velencei-tavi Kistérség Idegenforgalmi Egyesület (VEKI) és a Közép-dunántúli RMI a Velencei- tó idegenforgalmáról szóló konferenciát szervezett Agárdon. A kérdés aktualitását a megjelent polgármesterek, országgyűlési és megyei képviselők, vállalkozók nagy száma is jelezte. Lejtmenetbe került ugyanis a tó turizmusa.

Az előadók mindegyike, így a Fejér Megyei Közgyűlés elnöke, Gombaszöginé Dr. Balogh Ibolya is kiemelte annak fontosságát, hogy hosszú évek után tanácskozás létrejött. A Velencei- tó egykori népszerűségéhez képest Hamupipőke státuszba került, az összefogás hiányában komoly pályázatokon nem nyertek támogatást, hiányzik vagy nem elégé látványos a tó marketingje sem.

Jó kezdeményezések

2006-ban 15 helyi vállalkozás és magánszemély úgy érezte, nem nézheti tovább tétlenül, hogy a tó – az egykor nagy forgalmú üdülőhely – turizmusa visszaesik. Bálint György, a VEKI elnöke romló statisztikai adatokkal szolgált. Mind a kereslet, mind a kínálat rohamosan csökken, a foglaltsági ráta alacsony, sok szolgáltatás elavult, a mai igényeket nem elégíti ki. A VEKI megtette az első lépéseket afelé, hogy kilendítse tetszhalott helyzetéből a kistérséget. Létrehozta a www.velencei-to.info.hu honlapot, kiadványt jelentetett meg, 2007-ben látványos, külön standdal jelenik meg az Utazás kiállításon, adatbázis felépítésén és közös koncepció kialakításán fáradozik. Egyelőre biztos, de nem intézményes partnere csak a Közép-Dunántúli RMI. Törzsök Erzsébet, az RMI menedzsere bemutatta a Velencei-tóról készített reklámspotot, amelyből hétperces reklámfilmváltozat is van. Jelezte, hogy támogatják a Velencei-tavi nyári játékokat is. Új kiadványukban a régió arculatának egyik hangsúlyos eleme a Velencei-tó. Készül a régió „Best of” kínálati, valamint szállásés gasztronómiai katalógusa is. Várják a környékbeli vállalkozások 3-4 napos komplett ajánlatcsomagjait, például panoráma-lovastúrák, wellness, természetjárás, kastélyturizmus témakörben.

Biztatás fentről

Mányai Roland, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium turisztikaifőosztályvezető- helyettese a pályázati lehetőségről adott általános tájékoztatást. A régió a következő hét év alatt 32 milliárd forintot fordíthat fejlesztésekre, de egyéb operatív programok és a vidékfejlesztés forrásaiból további pályázatok elnyerésére van lehetőség. A régiók stratégiájában egyedül itt szerepel külön az innovatív kísérleti projektek támogatása is, egyébként a kistérség a régió négy kiemelt területe (Balaton-part, Velencei-tó, Vértes hegység, Duna-mente) között szerepel. Mivel az akciótervek még most készülnek, a Regionális Fejlesztési Ügynökség befogad új koncepciókat. Az Országgyűlés Sport és Turisztikai Bizottsága részéről Balázs Erika külföldi példákkal buzdította a gondba merült helyieket. Mindenesetre a VEKI lobbizni már tud, ha a turizmuspolitika legfelsőbb szintjét sikerült megszólítania. Megnyerte Ecsődi László képviselőt is, aki szintén az összefogás fontosságát emelte ki. A Velencei- tó számíthat a közlekedési helyzet javulására (a 8-as főút fejlesztése, a vasúti közlekedés javítása). A tó körüli sétautak, fürdők, múzeumok, turisztikai intézmények jó eséllyel pályázhatnak támogatásra. A Velencei-tó turisztikai kártya nincs még forgalomban.

Szabó Gábor, a Velencei-tó – Vértes Térségi Fejlesztési Tanács elnöke az év őszén megnyíló négycsillagos Velence Termálpart szállodáról számolt be. Ez lesz a tó második négycsillagosa, s ezzel újabb lépést tett a térség a minőségi fejlődés irányába. Sok koncepció után immár tettekre van szükség, hiszen a Velencei-tó adottságai a rekreációs üdülésre alkalmasak – fejtette ki.

Elegendő-e a jó szándék?

A Velencei-tó története példaszerűen mutatja, hova jut egy üdülőrégió kistérségi turisztikai marketingszervezet nélkül. A hozzászólásokból kiderült, hogy a tó körüli vállalkozások egymás termékeit sem ismerik. A vendégek megfogásáról, mozgatásáról, vagyis arról, hogy a turistát a tó minden pontján, a többi településen elérhető rendezvényről, programajánlatokról is tájékoztassák, szó sincs. Az önkormányzatok forráshiányosak, de igazából hiányoznak a konkrét projektek is, amellyel indulhatnának a pályázatokon. A professzionális, a koncepciókat termékké alakító, a közérdekű turisztikai pályázatot megfogalmazni képes szervezet hiányzik, ezért nincsenek konkrétumok. Ez a feladat nem testálható sem az információs irodákra, sem az RMI-re, sem a turizmusmarketingben járatlan kistérségi fejlesztési tanácsokra, mert más a profiljuk. Kérdés, van-e tisztán civilekből alakult egyesületnek, a VEKI-nek a jó szándékon és akaráson túl elég anyagi ereje ahhoz, hogy betöltse ezt az űrt. A jelenlévők közül sokan jelezték társulási készségüket a VEKI-hez. Azonban egy ilyen szervezet professzionális működéséhez valamennyi tó körüli önkormányzat és a turizmusban érintett valamennyi vállalkozó törvényben rögzített, hosszú távú anyagi összefogása szükségeltetik. A konferencián az érintettek nem tettek fel kérdést az NFŰ-ben meghirdetett „desztinációsmenedzsment- hálózattal” kapcsolatban. Lapunk érdeklődött, hogy ez a támogatott rendszer mennyiben és hogyan fogja integrálni az eddig létrejött, alulról építkező, szétszórt és kialakulatlan turisztikai marketinghálózatot. Mányai Roland ígéretet tett lapunknak az új elképzelés részletes ismertetésére.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?