Meddig szárnyal?

A Malév új vezérigazgatója úgy látja, a légitársaság még a privatizáció elhúzódása vagy meghiúsulása estén is képes egy-két évig stabilan működni. Stratégiai befektetőre szerinte szükség lenne, csakúgy mint a létszámkarcsúsításra és a Sky Teamhoz való csatlakozásra.

- Ön a folyamatban lévő privatizáció kellős közepén lett a Malév vezérigazgatója. Nem fogja megbánni, hogy elfoglalta ezt a pozíciót, ha megbízása csak néhány hónapig tart?

- Mérnök vagyok, úgy terveztem, hogy optimális esetben akár több évig is lehetek vezérigazgató. Megvannak az elképzeléseim, de a privatizációs folyamat lezárásáig nem kívánok olyan döntést hozni, ami bármilyen módon korlátozná az új tulajdonos mozgásterét.

- Közhellyé vált, hogy a légitársaságok nincsenek könnyű helyzetben: jött a terrorveszély, aztán a fapadosok, végül az emelkedő üzemanyag-árak. Ön milyennek látja a légitársaság helyzetét?

- Szerintem a Malév egy-két évig akkor is képes működni, ha most nem sikerül privatizálni, de hosszabb távon mindenképp szüksége van stratégiai befektetőre. Ferihegynek és az országnak szüksége van a Malévre. Nélküle négy-öt évig lassabban bővülne a légi forgalom a mostaninál. Azt sem szabad elfelejteni, hogy ráhordó hatása révén a többi légitársaság forgalmát is növeli, és Budapest átszálló forgalmának mintegy 30 százalékát adja.

- Milyen eredményt prognosztizáltak 2005 végére?

- Jelenleg elfogadásra váró üzleti tervünk 500 millió forintos veszteséget prognosztizál. A Malévet jó esetben nullszaldó körüli eredménnyel lehet működtetni, de ehhez nélkülözhetetlen egyes üzletágak kiszervezése és értékesítése.

- De ezzel még várni kell. Melyek azok a lépések, amelyek megtételén gondolkozik? Vannak-e tervek a géppark átalakítására? Lesz-e létszámleépítés?

- Véleményem szerint a mostani négy típus sok a jelenleg 28 gépből álló flottához képest. A létszámot illetően is jelentős tartalékaink vannak. A hosszú távú utak gazdaságosságán el kell gondolkozni.

- Tavaly augusztusban vásárolt a Malév száz ülést a Hainan légitársaság pekingi járatán. Milyen a helyek kihasználtsága?

- Induláskor 80-85 százalékos volt a kihasználtság, de télen visszaesett az érdeklődés. A közeljövőben Kínában tárgyalok, remélhetőleg ez erősíteni fogja a járatot.

- Az utóbbi egy évben visszaesett a Malév részesedése a Magyarországon értékesített utasforgalomban. Hogyan próbálják újra megnyerni az utazási irodák bizalmát?

- Úgy érzem, az utazási irodák bizalma az évtizedek alatt kialakult korrekt partneri viszonynak köszönhetően töretlen a Malév iránt. Amivel ki tudunk emelkedni a többiek közül, az a gyorsabb reaakció: a charterjáratoknál a foglalásokra például a korábbi egy hét helyett egy-két napon belül reagálni fogunk.

- Ki fogja-e használni a Malév azt a lehetőséget, hogy amióta Magyarország is csatlakozott az EU-hoz, az unió bármely két városa között indíthat járatot?

- Vizsgáljuk annak lehetőségét is, milyen járatokat indíthatunk az EU városai között. Most még csak annyit mondhatok, hogy egynél több, tíznél kevesebb ilyen járatról van szó.

- Körülbelül másfél éve a Malév is bevezette az on-line jegyvásárlást. Mekkora az érdeklődés iránta?

- Mostanra elérte a 25 százalékot azok aránya, akik interneten vásárolták meg repülőjegyüket, ami azt jelenti, hogy túl vagyunk a 3 milliárd forinton. Nyugat-európai értékesítésünkben ez az arány 30-40 százalékos. Terveink szerint még az idén elérjük az 5-6 milliárd forintos bevételt.

- Ön szükségesnek tartja-e, hogy a Malév csatlakozzék valamelyik szövetségi rendszerhez?

- Igen. Előrehaladott tárgyalásokat folytatunk a Sky Teammel a Malév mielőbbi társult tagságáról.

Született

1954. július 5-én

Család

Elvált, párjával boldog párkapcsolatban él. Két felnőtt gyereke van.

Iskolák:

1977 Budapesti Műszaki Egyetem, Villamosmérnöki Kar

1979 BME Villamosmérnöki kar, szakmérnöki képzés

1980 Egyetemi doktori cím

Munkahelyek

2003-2005 Budapest Airport Rt., igazgatósági tag

2003-2005 M-Ingatlan Ingatlankezelő Rt., vezérigazgató

2002-2003 Malév Rt., igazgatósági tag

2001-2003 Group 4-Matávőr Rt., vezérigazgató (Group 4 Securitas és a MATÁV Rt. 50-50 százalékos tulajdonú társasága)

1999-2001 Eladja a Megamicro Rt.-t, de továbbra is vezérigazgató marad

1995-1999 Megamicro Rt., elnök-vezérigazgató

1990-1995 Megamicro Kisszövetkezet (1991-től részvénytársaság) beosztott, majd elnök-vezérigazgatóhelyettes

1982-1985 Félállásban adjunktus a BME Villamosmérnöki Karán

1982-1990 Különböző politikai állások

1977-1982 Budapesti Műszaki Egyetem, Villamosmérnöki Kar Híradástechnikai Intézet tudományos ösztöndíjas, majd tanársegéd

Nyelvismeret

Angol szakmai tárgyalási szint

Hobbi

Műrepülés, síelés, búvárkodás


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?