Megjelent az MSZÉSZ szeptemberi Trendriportja

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége nyilvánosságra hozta legújabb elemzését a szeptemberi és a január-szeptemberi vendégforgalmi adatokról.

2021 szeptemberében a koronavírus járvány terjedésének megakadályozására tett hazai intézkedések és a nemzetközi utazási korlátozások részleges feloldása eredményeként javult a bel- és külföldi kereslet is. Az év kilencedik hónapjában a vendégéjszakák száma kiugróan, országos szinten 76%-kal, Budapesten 481,4%-kal, a fővároson kívüli szállodákban 39,1%-kal, a Balatoni régióban 37%-kal meghaladta a válság kitörése által már sújtott 2020 szeptemberieket. Ugyanakkor a 2021 szeptemberében országos szinten regisztrált 1.352 ezer vendégéjszaka 32,5%-kal, a budapesti hotelekben regisztrált 373 ezer vendégéjszaka 56,1%-kal kevesebb volt a 2019 szeptemberében elértnél.

Idén szeptember végéig a vendégéjszakák száma országos szinten 15,3%-kal, Budapesten 20,7%-kal kisebb volt a bázisnál. Itt is meg kell jegyezni, hogy idén az első kilenc hónapban országos szinten regisztrált 2.011 ezer külföldi vendégéjszaka 79,4%-kal, a Budapesten regisztrált 1.025 ezer külföldi vendégéjszaka 83,6%-kal volt kevesebb a 2019 szeptember végéig elértnél. Január és szeptember között a fővárosi szállodákban regisztrálták az összes külföldi vendégéjszaka 51%-át.

2021 szeptemberében a hazai szállodák teljes bruttó forgalma 31.731 millió Ft volt, ami 98%-kal nagyobb a tavalyinál. A múlt évhez képest kiemelkedő növekedés ellenére ez még 33%-kal kevesebb a 2019 szeptemberi bevételnél. Az első kilenc hónapban országos szinten szállodáink bruttó összes forgalma 160.453 millió Ft volt, ami 56,8%-kal kisebb a 2019 hasonló időszakában elért 371.174 millió Ft-nál.

A KSH adatai szerint 2021 szeptemberében a szállodák szobafoglaltsága országos szinten 54,4%, Budapesten 50,2%, a Balatoni régióban 58,5% volt. 2019 szeptemberében ugyanez országos szinten 65,8%, Budapesten 84%, a Balatoni régióban 57,4% volt, azaz az idei kilencedik havi szobafoglaltság országos szinten 11,4%ponttal, a budapesti 33,8%ponttal, a balatoni 1,1%ponttal alacsonyabb volt a 2019 szeptemberinél.

Szeptemberben a szállodák bruttó átlag szobaára országos szinten 22.747 Ft, bruttó REVPAR mutatója 12.372 Ft, bruttó TREVPAR (egy kiadható szobára jutó teljes árbevétel) 22.032 Ft, Budapesten 29.647 Ft, 14.880 Ft, illetve 22.308 Ft, a Balatoni régióban 20.501 Ft, 11.994 Ft, illetve 23.953 Ft volt. Ezekkel kapcsolatban megjegyezzük, hogy a 2021 szeptemberi bruttó átlag szobaár 2019-hez képest országos szinten 6,3%-kal, Budapesten 14,1%-kal alacsonyabb, a Balatoni régióban 33,1%-kal magasabb volt, miközben a HUF/EURO árfolyam idén szeptemberben 6%-kal gyengébb volt a 2 évvel ezelőttinél. A 2021 szeptemberi REVPAR mutató országos szinten 22,6%-kal, Budapesten 48,8%-kal kisebb volt a 2019. évinél, míg a Balatoni régióban 35,8%-kal nagyobb volt annál.

A KSH nem tett közzé adatokat a 2020. évi, illetve a 2021. évi szállodai göngyölített mutatószámokról, illetve a budapesti és az egyes idegenforgalmi régiók szállodáinak 2021. évi bevételi adatairól sem.

Meg kell jegyezni azt is, hogy 2021 szeptemberében a hazai szállodákból csupán 795 üzemelt a 2019 szeptemberi 1.019-gyel szemben. Ezek szerint 224 szálloda a visszaeső kereslet, vagy egyéb okok miatt üzemszünetet tartott, bezárásra került.

Szeptemberben a belföldi vendégéjszakák száma országos szinten 17%-kal, Budapesten 7,2%-kal, a Balatoni régióban 4%-kal, a fővároson kívüli szállodákban 12%-kal meghaladta a 2020 szeptemberit. Ugyanakkor az idei szeptemberi belföldi vendégéjszakák száma országos szinten 3,6%-kal, a Balatoni régióban 5,3%-kal nagyobb volt a 2019 szeptemberinél, míg Budapesten 10,1%-kal elmaradt attól.

Idén szeptember végéig a hazai szállodákban összesen 21.065,6 millió Ft (b.index: 95,3%), szeptemberben 2.446,7 millió Ft (b.index: 109,8%) volumenű SZÉP kártyát váltottak be a vendégek. Az első kilenc hónapban szállodákban felhasznált SZÉP volumene a belföldi szállásdíjbevétel 35,8%-át tette ki.

A múlt évhez képest szeptember végéig a 10 legnagyobb beutazó piacunkról a következők szerint alakult a szállodai vendégéjszakák száma: Németország -11%, Csehország -0,6%, Románia +6,5%, Ausztria -40,7%, Szlovákia -22,7%, Lengyelország +3,3%, Olaszország -45,4%, Franciaország -20,5%, Izrael -3,6%, Amerikai Egyesült Államok -5,9%.

A magyarországi szállodákban az első kilenc hónapban regisztrált külföldi vendégéjszakák 87,1%-a Európából, 8,1%-a Ázsiából, 4,2%-a Amerikából, 0,6%-a Ausztrália és Óceániából és Afrikából érkezett.

Szeptember végéig az európai országokból 25,8%-kal, az Európai Unióból 16,4%-kal, Amerikából 5,9%-kal, Ázsiából 37,7%-kal csökkent a szállodai vendégéjszakák száma 2020-hoz képest. A visszaesés Kínából 64,5%, a Koreai Köztársaságból 55,6%, Japánból 38,2%, Izraelből 3,6% volt a múlt évihez képest.

Az STR adatai szerint idén szeptemberben a közép-kelet-európai régióban vizsgált 5 ország között a magyarországi szállodák nettó REVPAR mutatója volt a 2. legmagasabb, 41,6€ (b.index: 483,5%). Magyarországot megelőzte Ausztria 62,4€ (b.index: 223,2%), illetve követte Lengyelország 37,7€ (b.index: 173,6%), Szlovákia 37,4€ (b.index:188,6%) és Csehország 32,1€ (252,8%).

Ugyancsak az STR adatai szerint a vizsgált 5 közép-kelet-európai ország fővárosai között a budapesti hotelek szeptember havi nettó REVPAR mutatója volt a 2. legmagasabb, 43,4€ (b.index: 550,1%). Az első helyen Bécs 56,7€ (b.index: 298,1%) szállodái végeztek. A további sorrend Varsó 36,1% (b.index: 202,2%), Pozsony 34,2€ (b.index: 223,3%), Prága 31€ (b.index:339,3%) volt.

Szeptember végéig Magyarországon 8 új szálloda nyílt meg: IntercityHotel Budapest, 312 szobával, Matild Palace, a Luxury Collection Hotel, Budapest, 130 szobával, D50 Kulturális Központ és Hotel, Budapest, 36 szobával, Grand Hotel Esztergom 149 szobával, H2 Hotel Budapest, 157 szobával, 1552 Boutique Hotel, Eger 15 szobával, Up Hotel Budapest, 157 szobával és B&B Hotel Budapest City 214 szobával.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?