Megszaladt a futóbiznisz

A futásnak van egy nagy előnye a legtöbb sporthoz képest: nem kell hozzá semmi, se játékostársak, se különösebben drága sporteszközök, de kiemelkedő labdaérzékre és egyéb speciális képességekre sincs szükség, csupán akaraterő kérdése. Nem véletlenül vált a sportszeretők és fogyni vágyók egyik kedvencévé. Ha pedig sokaknak kedvence valami, akkor aköré bizonyosan épül egy iparág. Összegyűjtöttük a futóbiznisz legfontosabb elemeit.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A cikk eredetileg a Kreatív július-augusztusi számában jelent meg.

Márkák és a futás

A futóbisznisz kétségkívül a sportszergyártók számára jelenti a legnagyobb bevételforrást. Az egyik legnagyobb márka, a Nike esetében például mindkét prémium üzlet, a Nike Budapest Westend és a Nike Árkád is elsősorban futás fókuszú, a kifejezetten futáshoz kapcsolódó termékek eladása pedig évről-évre folyamatosan nő – tájékoztatott Márkus Anita, a gyártó prmenedzsere. A Nike Magyarország 13 évvel ezelőtti megalakulása óta név- és főszponzora a szeptemberi félmaratonnak, amelyen tavaly 13 ezer futó vett részt. A hobbisportolókat célozva öt évvel ezelőtt életre hívták a Nike Futóklubokat, ahol ingyenes edzői segítség, társaság és cipőteszt várja az érdeklődőket. A sportolók közül NIKE-színekben versenyez többek között Kiss Dániel és Baji Balázs olimpikonok, akiknek nemzetközi szerződésük is van, nemrég lett Nike versenyző többek között Józsa Gábor is, nemzetközi szinten pedig olyan futókat támogatnak, mint Paula Radcliffe, Allyson Felix vagy Kara Goucher.

„Egy pangó sportszerpiacon a futó kategória kétszámjegyű növekedést produkál értékesítésben, mind a cipő, mind a textiltermékek esetében” – mondta el Császári Attila, az Adidas marketingigazgatója, aki úgy látja, hogy a futás egyre népszerűbb sport Magyarországon is. Szerinte ebben szerepet játszik, hogy egyre elfogadottabb itthon a sportolás, a médiában gyakori téma az egészségtudatosság és a futáshoz nem kell semmi extra kellék, még csapattárs sem, csupán egy pár futócipő. A futás ezért az Adidas számára is kiemelten fontos, a márka mind a Magyar, mind a Nemzetközi Atlétikai Szövetség hivatalos partnere, a világ neves futóversenyei közül többnek, így a bostoni, berlini és londoni maratonoknak is a támogatója, itthon a Vivicittá és a K&H maraton kiemelt társszponzora. A sportolók közül nemzetközi szinten az Adidas támogatásával versenyzett többek között Haile Gebrselassie, Magyarországon pedig Kálovics Anikó.

 

Szponzorok

Usain Bolt, a 100 és 200 méteres rövidtávfutás világcsúcstartója új szintre emelte a szponzoráció fogalmát: a Forbes 2012-es cikke szerint a sportoló 20,3 millió dollárt keresett egy év alatt, amivel ugyan csak a 63. volt a világ legjobban fizetett atlétái között, de már önmagában az rendkívüli, hogy futóként felkerült az amerikai focistákkal, teniszezőkkel, kosárlabdázókkal és focistákkal teli listára. Támogatói között van a Gatorade, a Virgin Media és a Visa is, a legnagyobb szponzora azonban máig a Puma, amely évente 9 millió dollárt utal a sportoló számlájára, és szinte minden fontosabb verseny évében külön cipőt fejleszt a sprinternek. A magyarországi szponzorok leginkább tömegfutó-eseményeket támogatnak. De vajon miért éri meg egy telkócégnek vagy épp egy banknak a futás támogatása?

K&H

A futás hazai szponzorai közül a K&H a Magyar Olimpiai és Paralimpiai csapat pénzintézete, és a bank aktívan támogatja a tömegsportot is: 2003 óta rendezik meg a K&H olimpiai futónapokat. A futónapok 2003-ban még csak Budapesten megrendezett esemény volt, 2004-től országos méretűvé vált, évente több helyszínen várja a futni szeretőket – tudtuk meg Horváth Magyary Nórától, a társaság kommunikációs ügyvezető igazgatójától.

Magyar Telekom

A Telekom és jogelődje, a Matáv már 17. éve névadó főtámogatója a Budapest Sportiroda (BSI) által szervezett hazai tömegsport-rendezvénysorozatnak, a Vivicittának. „Tudomásunk szerint ez a magyar szponzorpiacon az egyik leghosszabb távú együttműködés” – mondta Rózsa Iván, a Magyar Telekom kommunikációs igazgatója. A szakember szerint a Telekom Vivicittá beváltotta a hozzá fűzött reményeiket, évről évre nő a részvételi szám, ahogy egyre népszerűbb, divatosabb az amatőr futás. Idén Budapesten, Szolnokon és Pécsett rendezték meg az eseménysorozatot a BSI-vel közösen, a három helyszínen összesen közel 19 ezren álltak rajthoz. Rózsa Iván szerint a helyszíneken az élmény azonnali kötődni kezd a márkához, a Telekom pedig névadó szponzorként és aktuális kampányüzenetekkel is megjelenik. Az idei budapesti versenyen például a társaság 4G kampányával jelent meg, 4G-jelmezes beépített futókkal, a versenyeken indulók számára pedig egyedi kedvezményes mobilkészüléket ajánlottak fel. „Versenyhelyzet, tömeg, győztesek – szponzorként egyértelműen sikertörténet” – fogalmazott Rózsa Iván.

Spar

A Spar Magyarország évek óta főszponzora a Spar Budapest Nemzetközi Maraton és Futófesztiválnak. Az eseményt korábban, 2004-től a Plus hálózat támogatta, majd a Plus átvételével 2008-ban a rendezvény szponzorálása átkerült a Sparhoz. Az egészséges életmód fontosságára való figyelemfelhívás, az egészséges táplálkozás és élelmiszerek népszerűsítése évek óta a Spar üzletpolitikájának kiemelt területe – tájékoztatott ennek kapcsán Fehér István, a cég kommunikációs vezetője, aki szerint ez is szerepet játszik az idén 28. alkalommal megrendezett futóesemény támogatásában. [A maratonnak a Plus előtt a Kaiser’s és a Plus közösen, 93-ban a Mars, előtte, 84-től az IBUSZ volt a névadó szponzora – a Szerk.]

Médiás futások

Idén a Metropol és a BMW is szponzorált külön a médiás szakmabelieket célzó futást. A napilap a K&H maraton és félmaraton váltóversenyen szervezett Metropol Médiabajnokságot. „A Metro nemzetközi lapcsalád mint ingyenes városi napilap világszerte olyan sportokat támogat elsősorban, amelyek a városi életformához kapcsolódnak” – mondta el a Kreatívnak Csánk László, a Metropol marketingigazgatója, aki szerint ezek a tömegfutóversenyek tipikusan a városlakók eseményei, ezért a Metropol örömmel áll azok mellé. A lap régóta szoros partnere a BSI-nek, így az összes, az iroda által szervezett nagyobb verseny médiatámogatója is egyben. A BMW eközben Média Maraton néven szervez médiás futóklubot, ahol újságírókat készítenek fel a félmaraton és maratoni távokra – leginkább a márka által támogatott külföldi versenyekre, de a csapatok el szoktak indulni itthoni versenyeken, például az Ultrabalatonon is. Jávor Dániel, a márka szóvivője elmondta, hogy a BMW sportszponzorációjának évek óta része a hosszútávfutás. Az együttműködések fő terepe Németország, ahol a márka névadó vagy fő támogatója a berlini, a frankfurti és a müncheni maratonoknak, de más országokban is aktív a BMW a futás terén: szponzorai például a bécsi, szingapúri és a tokiói versenyeknek is.

 

Futóturizmus

A sportesemények legnagyobb hazai szervezője, a Nike félmaratont és a Spar maratont is rendező Budapest Sportiroda (BSI) 1984 óta rendez versenyeket. A BSI 2012-ben története során először átlépte a négyezres határt a külföldi futók nevezéseivel, pedig Dobor Dezső sajtófőnök elmondása szerint a válság a sportnak sem kedvez, a konkurencia sem csökken, évente több mint ötszáz maratont rendeznek a világban. A külföldi indulók száma 2002-ben még csak 1300 volt, innen jött a növekedés tíz év alatt a 2012-es 4200-ig – tudtuk meg a szakembertől. A 4200-as külföldi nevezési létszám 6 százalékos növekedés az addigi csúcsot jelentő 2011-es évhez képest. A futók egyharmada három országból érkezett: 480-an Nagy Britanniából, 476-an Franciaországból, 423-an pedig Olaszországból. A térség államait figyelembe véve a lengyelek (247 futó), a szlovákok (230) és a csehek (149) körében a legnépszerűbbek a budapesti versenyek, de indultak Madagaszkár, Kazahsztán, Banglades, Macedónia és Bolívia futói is. A közép-európai városok között – Bécs és Prága után – így Budapest a harmadik legvonzóbb célpont a nemzetközi futóturizmusban résztvevők számára.

A versenyzőket kísérő hozzátartozók száma is jelentősen, mintegy 7 százalékkal emelkedett tavaly a 2011-eshez képest. Összesen hatezren érkeztek szurkolóként hazánkba, vagyis összességében öt kontinens 64 országából tízezer futó és kísérő választotta a magyar fővárost a két említett versenyen. Az atléták és kísérőik által generált forgalom a BSI becslései szerint elérte az 1,2 milliárd forintot (utazási irodák, légi közlekedés, szálloda, étterem, múzeumok, szállítás, alkalmi árusok), mivel az érintett hétvégék nem csak a futásról szóltak, hanem a főváros felfedezéséről is.

A külföldi futók 54 százaléka első alkalommal járt Magyarországon. Az indulók többsége kifejezetten a futás miatt érkezett Budapestre, 78 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy ha nem lettek volna a versenyek, nem keresték volna fel Magyarországot. Átlagosan 3,25 vendégéjszakát töltöttek el itt, ez összesen 32 300 vendégéjszakát jelent, amiből a kifejezetten a verseny miatt Budapestre érkezett futók és kísérőik elmaradása miatt 25 ezer nem valósult volna meg. A vendégek elsősorban a három és négy csillagos szállodákat választották (57 százalékban), a második legkedveltebb szállásforma 21 százalékkal az apartman volt.

Az eseményeket tíz hónapos reklámkampány előzte meg, melynek fő eleme hat európai ország tíz futómagazinjában illetve más maratonok műsorfüzeteiben (Párizs, London, Berlin, Hamburg, Prága, Pozsony) való megjelenés volt. Ezekkel a célirányos hirdetésekkel több, mint 1,5 millió futót sikerült elérni a BSI szerint. Az interneten húsznál több honlapon jelent meg a Budapest Sportiroda fizetett bannerrel, ezen kívül több száz azon honlapok száma, amelyeken listáztak, vagy ingyen kitették az események oldalára vezető bannert.

A külföldiek mellett az említett két eseményre összesen 27 ezer magyar futó is leadta nevezését, akiknek 38 százaléka érkezett vidékről, legalább egy napra. Tavaly először lehetett rajtszámmal 50 százalékos kedvezményt igénybe venni városnéző buszos és hajós programokon, mely lehetőséggel a futók hat százaléka élt.

 

Futómédia

futo.blog.hu

A Futóblog a szcéna egyik legismertebb, Nike által szponzorált blogja, ahová többek között Winkler Róbert, Szász Norbert és Schaffer József, Angelday írnak a futásról és a sportról.

www.futotars.com

Közösségi oldal, ahol a futást kedvelők találkozhatnak, ismerkedhetnek és szervezhetnek is közös edzéseket, programokat.

www.futanet.hu

A BSI oldala.

dagadtkocsog.blog.hu

124 kilótól a maratonig – ez a blog kedvcsinálója, melyben Moós Gergely írta és írja meg futással kapcsolatos élményeit. Mind ezen blog, mind a Futóblog köré aktív közösség is kiépült az elmúlt években.

Spuri futómagazin

Magyarország egyetlen futással foglalkozó nyomtatott szaklapja. 1995 óta jelenik meg, a BSI adja ki, negyedévenként, 104 oldalon jelenik meg 1500 példányban, az ára 850 Ft, előfizetőknek 750 Ft.

 

Hányan futnak?

Többféle becslés létezik futók számát illetően, a legoptimistábbak szerint közel egymillióan, de a legpesszimistábbak szerint is minimum kétszázezren futnak jelenleg több-kevesebb gyakorisággal Magyarországon. Azzal szinte az összes megkérdezettünk egyetértett, hogy a futás egyre fontosabb trend itthon is, évről-évre többen űzik ezt a sportot, valamint az azonos versenyeken indulók létszáma is évről évre növekszik.

Forrás: Kreatív Online


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.