Merre a tart a magyar szállodaipar?

A Colliers International budapesti irodája megjelentette a 2012-es év első féléves, szállodapiacra vonatkozó jelentését. Ebből egyebek mellett kiderül, hogy az évek óta tartó szállodaépítési boom fokozatosan lassul, a megkezdett projektek kifutnak, újak nem igazán indulnak.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2012 első fél évében a szállodák 4%-os vendég-, illetve 6%-os vendégéjszakaszámnövekedést regisztráltak az előző év azonos időszakához képest. A négycsillagos szállodák továbbra is kiemelkedően teljesítettek (15%-os vendégszám-növekedés), míg a három- és ötcsillagos egységek a fenti mutatók tekintetében inkább csak stagnáltak. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a hosszú évek óta tartó vendégszám-növekedés a négycsillagos kategóriában a kínálat jelentős bővülésének is köszönhető. A szobakihasználtság növekedése 2010-től indult el újra, de még mindig a 2007- es szint alatt van. Az ötcsillagosok stagnáló teljesítményében valószínűleg közrejátszott a Malév leállása miatt az üzleti utazók kiesése és a tavalyi EU-elnökség pozitív hatása. Az összes bruttó árbevétel 7%-kal nőtt, amiben szerepet játszhat a tavalyihoz képest gyengébb forinteuró árfolyam is.

Új arab tulajdonosok

Magyarországra az ingatlanpiaci válság előtt sem voltak jellemzőek a hoteltranzakciók, az utóbbi időben ugyanakkor három felső kategóriás szálloda is vevőre talált Budapesten.

Az Intercontinental, Gresham és LeMeridien szállodák vevői egyaránt arab tulajdonosi hátterűek voltak.

Fejlesztések vidéken és Budapesten

Vidéken főleg uniós forrásból felújított, illetve kibővített, többnyire kevés szobával rendelkező szállodákat adtak át. A nagyobbak közül az ETO Park Hotel nyitása történt nemrég, jövőre pedig a kecskeméti Sheratoné várható.

Budapesten a Mellow Mood újabb három szállodát ad át, amelyek közül az ötcsillagos Buddha Bar Klotild Palace és a négycsillagos Estilo Fashion Hotel már megnyílt, a Hősök terén található Mirage Fashion Hotel pedig nyitás előtt áll. Szintén új átadás a belvárosi négycsillagos Zenit Hotel 97 szobával, a Park Inn by Radisson Váci úti egységének nyitása pedig ősszel várható. Továbbra is kérdéses a Rácz Hotel régóta elhúzódó megnyitása, bár ennek az ügye végre rendeződni látszik.

Több külföldi vendégéjszaka

A külföldi vendégéjszakák száma a szállodákban 10%-kal nőtt, míg a belföldieké egy százalékkal. A szobafoglaltság 42,8% volt, ami mindössze 0,2 százalékponttal magasabb, mint az előző év azonos időszakában. Budapesten a vendégéjszakák száma összességében 8%-kal emelkedett, míg a Balatonon stagnált.

Az átlagos szobaár a január–júniusi időszakban 33 000 forint, 14 200 forint és 9400 forint volt az öt-, négy-, és háromcsillagos szállodákban. Ez mindhárom kategóriában emelkedést jelent, a legnagyobbat, 10%-ot az ötcsillagos kategóriában. A szállodák bruttó szállásdíjbevétele összességében több mint 9%-kal emelkedett.

A Szép-kártya növelheti a belföldi vendégforgalmat

Az eddigi jelek az év első fél évére vonatkozóan biztatóak, elsősorban a külföldi vendégeknek köszönhetően. A belföldi turizmus amúgy is a nyári hónapokban erősödik meg, így talán az eddigi stagnálás után az is emelkedésnek indulhat, akár a már kibocsátott Szép-kártyák felhasználásának köszönhetően. A már elindult szállodafejlesztések lassan kifutnak, banki finanszírozás hiányában pedig uniós támogatás mellett sem nagyon indulhatnak új fejlesztések. A kínálat bővülése ezzel lelassul (nem beszélve a nehéz helyzetbe került bezáró szállodákról), teret nyitva ezzel a jelenlegi kínálat jobb kihasználtságához.

Niklai Ákos: Biztató az arab hátterű befektetők megjelenése

Niklai Ákost, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének alelnökét kérdeztük a Colliers International napokban megjelent, a hazai szállodaipar első fél évét vizsgáló jelentéséről.

–A Colliers International a világ egyik vezető ingatlanügynöksége, és mint ilyen a szektorokat és így a szállodaipart is elsősorban az ingatlanfejlesztés, ingatlanértékesítés, azok potenciálja szempontjából közelíti meg.

Az is érdekes, hogy ugyanabból a Colliersjelentésből milyen eltérő véleményt alkot a sajtó. Míg a TurizmusOnline címe Vége a magyar szállodaboomnak?, addig a Portfolio.hu azt emeli ki, hogy Pozitív kép a hazai hotelpiacról – Egyre több orosz turista. A turizmus és így a szállodák teljesítményét több fontos indikátorral mérik a világban, nemcsak vendégszámmal és vendégéjszakaszámmal, hanem abszolút és fajlagos bevételekkel (OCC, ARR, Revpar, stb.), és figyeljük a szállodák nyereségességét, vizsgáljuk pénzügyi helyzetüket, eladósodottságuk szintjét, míg a tulajdonosok, bankok és befektetők a remélt és megvalósult megtérülést (ROI) tanulmányozzák. 2007–2011 között a hazai szállodai kapacitás 14,6%-kal nőtt, míg a kereslet csak 8,8%-kal bővült. Jelentősen nőtt a magasabb kategóriájú szállodák részaránya, különösen a négycsillagos szállodai szobák száma nőtt jelentősen, mintegy 40%-kal. Érdekes a wellnesstípusú szállodai kapacitás bővülése mintegy 122%-kal, amit a kereslet ilyen mértékben messze nem követett. Sajnálatos módon a fenti ötéves időszakban valamennyi szállodai mutató száma romlott, így a szállodai foglaltság 50,1%-ról 45,9%-ra, a bruttó szobaár 3,6%-kal, a bruttó Revpar 10,3%-kal csökkent. Jellemző, hogy a 14,6%-os kapacitásbővülés ellenére a szállodák összes szobaárbevétele csupán 1,6%-kal nőtt 30%-os infláció mellett, következésképp jövedelmezőségük megroppant, aminek következménye a minőségromlás, a versenyképesség csökkenése, létszámleépítés lett, tetézve a hitelforrások elapadásával. Ebből a helyzetből a kiút csak a vendégéjszakák számának, a szállodai foglaltságoknak két számjegyű emelése és az ezt is meghaladó bevételnövekedés lehet. Ez elérhető lenne megfelelő stratégiák, kormányzati, önkormányzati és vállalati összefogás esetén. Fentiek alapján nem teremt drámai helyzetet az ingatlanpiac érdeklődésének átmeneti csökkenése a magyar szállodai beruházások iránt. Ingatlanpiaci döntések trendjét néhány havi teljesítményjavulás általában nem befolyásolja, így az idei első félévi örömteli teljesítményjavulás nem hoz trendváltozást – foglalta össze álláspontját a neves szállodaipari szakember.

Biztató az arab hátterű befektetők részvétele a tranzakciókban, magas olajjövedelmeikből évek óta másutt is a világban hasonló lépéseket tesznek. Reméljük, hogy a befektetők, az MT Zrt. és a vállalkozók erőfeszítésének, valamint a gazdaság keleti nyitásának eredményeképpen nő az arab vendégek száma a közeli években.

Tekintettel a szállodák alacsony foglaltságára és alacsony bevételi szintjére, a következő években a kereslet élénkítése mellett célszerű lenne a meglévő szállodák minőségének javítása, ezekre EU-s források is felhasználhatók, továbbá a versenyképességük javítása adóztatásuk csökkentése révén (például áfakulcscsökkentés). Ezek megvalósulását követheti majd a bankszektor és a befektetők érdeklődésének megérkezése is – zárta gondolatait dr. Niklai Ákos.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.