Mi az a Go-Around? És miért nő a száma?

Évről évre növekszik az átstartolások száma a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Idén, június 25-ig kereken száz, a Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre érkező gép szakította meg leszállását irányítói utasításra vagy a pilóta egyéni döntésére. Ezzel az év végéig minden valószínűséggel megdől az úgynevezett átstartolások 2018-as rekordja.

Nem vészhelyzet, de oda kell rá figyelni

Az átstartolás önmagában nem jelent vészhelyzetet, de különös figyelmet igényel a HungaroControl légiforgalmi irányítóitól. Ahogy világszerte mindenhol, úgy Magyarországon is megnövekedett a forgalom az elmúlt években. Ez és a zivataros időjárás átlagon felüli teljesítményt, valamint extra figyelmet igényel a égiforgalmi irányítóktól, illetve az irányítást közvetlenül támogató munkatársaitól egyaránt.

A cég adatai szerint az év első hat hónapjában jelentősen megnőtt az átstartolások – más néven missed approachok, vagy ahogy az irányítók maguk között az utasítás fóniájára utalva hívják, a Go-Around manőverek – száma. Ezt a manővert a leszálló repülőgépek olyankor hajtják végre, ha a légiforgalmi irányító repülésbiztonsági okból erre utasítja a személyzetet, vagy ugyancsak a biztonságos leszállás érdekében a pilóták döntenek úgy, hogy egy újabb megközelítésre van szükségük ahhoz, hogy a landolást az előírások szerint el tudják végezni. Ilyenkor a pilóta jelzi, hogy a birtokában lévő leszállási engedély ellenére mégsem teszi le a gépet.

Magyarán átstartolás

Tavaly több mint százötven alkalommal fordult elő, hogy a pilóta átstartolt, azaz a leszállást megszakítva, a hajtóműteljesítmény növelésével a futópálya fölött átrepülve ismét felemelkedett. Idén eddig kereken száz átstartolást hajtottak végre, és csak az elmúlt négy napban 5 gép személyzete alkalmazta ezt a manővert.

A Go-Around manővert követően a légiforgalmi irányítók a gépet vagy egy várakozási pontra irányították, vagy engedélyezték, hogy az aktuális forgalmi viszonyoknak megfelelően, egy újabb forgalmi kört lerepülve új megközelítést hajtson végre. Az okok között többek között a zivataros időjárás szerepel, amely olykor igen erős széllökésekkel is jár, ez pedig megnehezíti a leszállást. A tavaszi-nyári időszakban szinte minden nap előfordul, hogy egy gép madárral ütközik – az ilyen esetekben pedig mindig ellenőrizni kell a futópálya állapotát, így a leszállás bizonyos ideig nem lehetséges.

A nyári csúcsidőszakban arra is volt példa, hogy egy-egy repülőgépnek a szokásosnál több időre volt szüksége a felszállás megkezdéséhez, emiatt irányítók utasították átstartolásra az érkező járatot annak érdekében, hogy a légijárművek közötti előírt minimális biztonságos távolság meglegyen.

Nem szuperhősök, de közel állnak hozzá

Az átstartolás önmagában nem jelent vészhelyzetet, de mindig különös figyelmet igényel mind a pilótáktól, mind a légiforgalmi irányítóktól. A HungaroControl elkötelezett abban, hogy legfontosabb feladatát, a biztonságos repülés és földet érés garantálását a legkorszerűbb megoldásokkal, fejlesztésekkel és Európa-szinten is kiemelkedő szaktudású munkatársakkal lássa el. A magyar légiforgalmi irányítók nem szuperhősök, de szuperképességekkel rendelkeznek – bármilyen helyzetben képesek garantálni a magyar légtérben közlekedő repülőgépek utasainak biztonságát.

Forrás: HungaroControl


Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.