Mint szürke szamár a ködben

Nem válaszol a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége hivatalos megkereséseire a soproni Saphir Aqua Aparthotel üzemeltetője, a Hotel Cardos Kft., ezért a felügyelőség törvényességi felügyeleti eljárást kezdeményezett a megyei cégbíróságon. Információink szerint a soproni rendőrség helyett már a megyei kapitányság nyomoz az ügyben, az eljárás további sorsáról még az idén dönthet az ügyészség.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem válaszol a Saphir Aqua üzemeltetője, a Hotel Cardos Kft. a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége írásbeli megkereséseire – tudta meg a Turizmus Online a felügyelőség igazgatójától. Major Ernő közölte: az első fogyasztói panaszt követő próbaszolgáltatás igénybevétele sem volt eredményes, vagyis, nem igazolták vissza megrendelésüket, ezért ez idáig a tisztességtelen kereskedelmi magatartás még nem volt bizonyítható.

A Turizmus Online több cikkben is foglalkozott a pár hónapja kitört soproni botránnyal. Ennek lényege: közel kétezer ember fizetett előleget, vagy vásárolt vouchert, ám sokan kezükben a bőrönddel, a bezárt ajtók előtt szembesültek azzal a ténnyel, hogy a Saphir Aqua bezárt. A megyei fogyasztóvédelmi felügyelőség eljárást indított az üzemeltető Hotel Cardos Kft. ellen, tisztességtelen kereskedelmi magatartás tanúsítása miatt, a soproni városi rendőr-kapitányság pedig üzletszerűen elkövetett csalás alapos gyanúja miatt kezdett el nyomozni.

A fogyasztóvédelmi felügyelőségnél a károsultak azt panaszolták, hogy nem tudták igénybe venni a megvásárolt szolgáltatást, ezért pénzük visszafizetését és az elmaradt nyaralásból eredő egyéb károk megtérítését követelik; a felügyelőség első lépésként azt tanácsolta, mindezt írásban jelezzék az üzemeltető cégnek. Ha a válasz elmarad, ennek hiánya miatt már a felügyelőségnek van hatásköre eljárni.

Felügyeleti eljárás a cégbíróságon

Major Lászlótól megtudtuk: mivel érkezett kérelem azzal kapcsolatban, hogy a kft. harminc napon belül nem válaszolt a panaszt tartalmazó levélre, a hatóság eljárást indított a Hotel Cardos Kft. ellen, válaszadás elmaradásának tárgyában. Ám idáig ezt a levelet sem tudtuk kézbesíteni a cég székhelyén, mert az eljárást megindító végzés, valamint a nyilatkozattételre felhívást tartalmazó levél „ismeretlen helyre költözött” jelzéssel érkezett vissza. Tekintettel arra, hogy a hatályos cégkivonat szerint a cég székhelyében 2010. január 29-e óta változás nem történt, a felügyelőség a Hotel Cardos Kft. ellen törvényességi felügyeleti eljárást kezdeményezett a Győr- Moson- Sopron Megyei Bíróság cégbíróságán, a felügyeleti eljárás befejezéséig pedig a saját eljárását felfüggesztette.

A megyei kapitányság nem nyilatkozik

A Turizmus Online-nak a soproni rendőrség korábban úgy nyilatkozott, a büntetőjogi felelősség megállapítása érdekében egy könyvszakértő, illetve egy idegenforgalmi szakértő véleményének elkészülésére várnak, és ezek a szakértői vélemények dönthetnek annak megítélésében, hogy a szálloda üzemeltetője milyen pénzügyi kondícióval rendelkezett a szolgáltatás teljesítésére a megrendelés felvételekor. Vizsgálják, milyen körülmények közepette érkeztek meg a pórul járt közel kétezer befizető részéről átutalt pénzek, és a szálloda vezetői tudhatták-e, hogy a vállalt szolgáltatást nem képesek teljesíteni.

Ám időközben változást történt, az ügyben már a Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság gazdaságvédelmi osztálya nyomoz. Hivatalos nyilatkozatot nem kaptunk, ám információink szerint a megyei kapitányság arra kérte a károsultakat, hogy a telefonon, e-mail útján feltett kérdéseiket mellőzzék, az ügyről és a nyomozásról, továbbá az olyan információkról pedig, hogy mi lesz a hotellel, visszakapják-e a pénzüket, a rendőrségnek nem áll módjában nyilatkozni. Arra viszont ígéretet tettek, hogy minden sértett, aki feljelentést tett, a büntetőeljárásról szóló törvény szabályai szerint értesítve lesz.

Hogyan lesz ebből pénz?

A károsultak központi kérdése természetesen az, hogy miképp juthatnak a kifizetett összegekhez. A megyei fogyasztóvédelmi felügyelőség igazgatója ismertette, hogy kizárólag bíróság kötelezhet a már befizetett összegek visszatérítésére, valamint az elmaradt nyaralásból eredő egyéb kár megtérítésére. A panaszosok által befizetett pénzösszeg visszafizetése céljából a hatóság – hatáskörének hiányában – nem járhat el, mert a kérelmekben foglalt ügy nem hatósági ügy, tekintettel arra, hogy a kérelmezők olyan igényt terjesztettek elő, amelynek elbírálása a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (Ptk.) 7. § (1) bekezdése alapján bírói útra tartozik.

A hatóság kizárólag a hatáskörébe tartozó ügyekben hozhat közigazgatási hatósági döntést, így nem dönthet két fél polgári jogi jogvitájában, kizárólag a hatáskörébe tartozó jogszabályok, és az általa hozott hatósági döntések betartását ellenőrizheti, és annak megsértése esetén alkalmazhat jogkövetkezményt. Tekintettel arra, hogy a hatóság hatáskörét meghatározó 225/2007. (VIII.31.) kormányrendelet nem utalja a hatóság hatáskörébe a szerződésből eredő vitás ügyek rendezését, ezért a hatóság hatáskörének hiányában nem járhat el. Arról, hogy a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség hatásköre, vizsgálata nem terjed ki a pénz-visszafizetési igény érvényesítésére, valamint a kártérítésre, minden esetben tájékoztatást kaptak a hatósághoz forduló panaszosok – mutatott rá Major Ernő.

Információink szerint még az idén dönteni kell az ügyészségnek abban a kérdésben, hogy mi legyen a megyei rendőrségen folyó büntetőeljárás további sorsa, meghosszabbítják, vagy megszüntetik azt.

Üzent a vezetőség

A Saphir Aqua honlapján egyébként megtalálható a vezetőség üzenete, miszerint a szálloda üzemeltetőjének váltásával kapcsolatos tárgyalások elhúzódása miatt a nyitás pontos időpontját nem tudják, ám a vásárolt voucherek, foglalások nem vesztek el, az újranyitással kapcsolatban tárgyalások folynak. Amennyiben pedig a tárgyalások eredményesek lesznek, úgy vouchereket természetesen meghosszabbítják, ha pedig az újranyitás nem realizálódik, ez esetben más módon kártalanítják a vendégeket.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.