hirdetés

Mobillal fizetni? Miért is ne?

Ma már tényleg szinte minden elképzelhető és elképzelhetetlen eszközzel lehet fizetni a szolgáltatásokért, e téren a kreativitás határa a csillagos ég...

hirdetés

Van szuper-biztonságosnak kikiáltott ujjlenyomat-olvasó bankkártya, a kanadaiak a finisnél tartanak a szívveréshez kapcsolódó, fizetésre alkalmas karperec fejlesztésével, az ausztrálok olyan öltönyre esküsznek, amelynek ujjába érintésmentes fizető eszközt applikálnak, a japánok erre a tenyerükbe csaptak, pontosabban tenyérolvasós POS terminált terveztek, a Google pedig bedobta a szemüveg jokert, azaz a Google Glass tulaj a QR-kód alapján pislogással fizetheti a cehet.

Pont mi, magyarok maradnánk le ebben a fizetős világra szóló versenyben? Hiszen nekünk van egy Kiss Sándorunk és Bíró Tamásunk (képünkön), akik megalkották azt az okostelefonra telepíthető applikációt, amit ma már nemcsak ők, hanem közel száz cég - köztük több vendéglátóhely - sikerrel alkalmaz. A találmányukat Barionnak nevezték el, segítségével a tulajdonosa attól kezdve akár örökre elfelejtheti a készpénzes fizetést.

Tulajdonképpen mi az, amit kitaláltak?

Egy elektronikus pénzrendszert, ami nem a tranzakciós díjakból, hanem a hirdetésekből él. Abból indultunk ki, hogy a készpénzes fizetési mód hamarosan amúgy is elavulttá válik, hiszen milliárdokba kerül a készítése, bevezetése, őrzése, használata, kivezetése a forgalomból. A bankkártyás meg - mint számos példa mutatja - egyáltalán nem biztonságos. A telefon viszont ma már mindenkinek ott van a keze ügyében, legegyszerűbb, ha azzal fizetjük a számlát.

Ugyan hogy lenne biztonságos azzal a telefonnal fizetni mondjuk a bankkártyánk helyett, amelyet bármikor ellophatnak tőlünk, és utána ismeretlenek használhatják?!

Miért, a bankkártyát nem? Azon pedig tényleg minden adat rajta van ahhoz, hogy bárki hozzáférhessen a pénzünkhöz. A Barion sokkal biztonságosabb, nem a ráírt kódok védik, hanem egy titkos jelszó. Ha valaki észreveszi, hogy eltűnt, vagy eltulajdonította más a telefonját - egyetlen hívás, és máris letilthatja rajta az összes be- és kimenő hívást, így a Barionnal való fizetési módot is.

És mi van, ha fizetéskor épp lemerül a telefonunk?

Azt pech-nek hívják, de kölcsön kérhet egy másikat, mivel bármilyen eszközön be lehet jelentkezni, és hozzáfér a pénzéhez, hiszen az nem a telefonon, hanem a felhőben van.

Honnan jött a Barion elnevezés?

A barion egy speciális gyémántcsiszolási eljárás, egyben a legkisebb elemi részecske elnevezése. Több mint száz név közül választottuk ki éppen ezt, és azért esett rá végül a választásunk, hogy legyen valami köze a mikrofizetéshez. És mivel a gyémántcsiszolási eljáráshoz is köze van, így az értéket és az apróságot is egyszerre jelenti.

Végig többes számban beszél.

Persze, hiszen a társam, akivel a cégünk is közös, Kiss Sándor, egyben az üzlettársam is, ő az, aki látott Hollandiában, még egyetemistaként chipkártyás készpénz-helyettesítő rendszereket működni. Akkor jött az ötlet, azonban a megvalósításra vagy 20 évet várni kellett. Hiszen az e-pénzzel és a pénzügyi szolgáltatókkal való megváltoztatott szabályozás csak néhány éve lépett életbe, így most léphettünk ki a pénzpiacra a találmányunkkal.

Minket, laikusokat is avasson be a Barion működési mechanizmusába! Az előbb mutatta beszélgetés közben, hogy küldött pénzt az elektronikus applikációján keresztül a társának - ez tulajdonképpen mit jelent?

Sándorral húsz éve van egy közös cégünk - ez a Sense/Net -, amely hazai nagyvállalatok oldalait gondozza. És mivel a Magyar Nemzeti Bank (MNB) engedélyhez szavatoló tőke kell - ezt a cégünk biztosítja. Az engedély birtokában az EU szabályai szerint hivatalos pénzforgalmi szolgáltatóvá váltunk. Ez azt jelenti, hogy a Barion tárcákba töltött pénzekhez sem mi, sem mások, még az adóhivatal sem férhet hozzá. Tulajdonképpen úgy működünk, mint egy kis bank, csak nem fizethetünk kamatot és nem nyújthatunk hitelt. Valójában egy univerzális, elektronikus fizetési módot fejlesztettünk, amit mobillal lehet használni, de ami akár weboldalakba, akár pénztárgépekbe is beépíthető.  Ez egy mobilpénztárca, amely képes fogadni, küldeni hagyományos utalásokat, ma már fizetni lehet vele több mint száz helyen, fizethető vele akár parkolás is.

Most már lassan kezd derengeni, hogy mi lehet ez, de egyet még mindig nem értek: önöknek, ennek a különleges bank feltalálóinak mi ebben az üzlet?

Először még azt tisztázzuk, miért is jó ez a felhasználóknak: mert gyakorlatilag nulla az esetünkben a tranzakciós díj. Nincs bankközi jutalék, ráadásul a Bariont használó kereskedőnek, vendéglátósnak vagy szállodásnak 1000 forint alatt ingyenes a pénzfogadás, afelett is csak mindössze fix 50 forintba kerül a pénzforgalom.

Akkor most már végképp nem értem, hogy ez miért jó önöknek?

Mert ha nagyon sok tranzakció van, akkor megismerjük a felhasználók vásárlási szokásait. Ha pedig ismerjük a vevőket, akkor üzleteket tudunk hozni a kereskedőknek, speciális, személyre szabott ajánlatok közvetítésével. Az ilyen típusú üzletszerzésért viszont már díjat kérünk. Azonban a velünk szerződő partnernek abban az esetben kell csak fizetnie a megállapodott díjat, ha valóban létre jött is az üzlet: ha nincs bevétele - nekünk nem kell fizetnie az e-pénz rendszer használatért. Nagyon fontos előnye a találmányunknak: rajtunk keresztül minden ügyfelünk eléri azokat, akik használták a Bariont fizetéskor. Vagyis akár törzsvásárlói, akár törzsvendég programra is sikerrel alkalmazható. A sima POS terminállal szemben a mi eszközünkkel történő fizetés esetében azt is pontosan tudjuk, hogy mit vett a vevő vagy a vendég, és ez az információ mindig az érintett vendéglátós vagy a szállodás felhasználónál landol. De hogy a kérdésére válaszoljak: mi úgy gondoljuk, csak azért kérünk pénzt az ügyféltől, amiért mi is fizetünk, márpedig a rajtunk keresztül történő pénzmozgás nem kerül nekünk semmibe, ez tehát ingyenes. Ami érték: az a kör, akik használják a Bariont, aki számukra hirdet valamit - az pénzbe kerül, mint ahogy a reklámért mindenütt fizetni kell.

Reklám pénzmozgás közben?

Igen, tudomásunk szerint ilyen még nincs. Ez olyanfajta hirdetési lehetőség, ami világújdonságnak számít.

Miképp látja a jövőt 3-5 év múlva?

Biztos vagyok abban, hogy többmilliós lesz azok tábora, akik csatlakoznak hozzánk. Hiszen egy éven belül nemcsak határon belülre, hanem azon kívülre is befejezzük a szoftverfejlesztést. Ez lesz a jövő fizetési eszköze - ez nem is történhet másként.

Jól értem? Ma még csak lapátolják a pénzt ebbe a világújdonságba?

Minden start up vállalkozással kezdetben ez a helyzet. Úgy számoltuk, 100 ezer aktív felhasználó esetében termel majd annyi pénzt a vállalkozásunk, hogy megtérül a bele fektetett összeg - az időről, energiáról nem is beszélve. Egyelőre a 100 ezerből megvan 6 000. A maradék 94 ezer már csak idő kérdése, de meglesz az is, felesleges aggódnia  emiatt!

Vágó Ágnes
a szerző cikkei

(forrás: Vendég & Hotel)
hirdetés

Címkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Elfogadják-e a vouchert az utasok, vagy a pénzüket kérik vissza?

Kiadónk társoldalai