Mobillal fizetni? Miért is ne?

Ma már szinte minden elképzelhető és elképzelhetetlen eszközzel lehet fizetni a szolgáltatásokért, e téren a kreativitás határa a csillagos ég…

Van szuperbiztonságosnak kiki­áltott ujjlenyomat-olvasó bank­kártya, a kanadaiak a finisnél tartanak a szívveréshez kapcsolódó, fi­zetésre alkalmas karperec fejlesztésével, az ausztrálok olyan öltönyre esküsznek, amelynek ujjába érintésmentes fizetőesz­közt applikálnak, a japánok erre a tenye­rükbe csaptak, pontosabban tenyérolvasós POS-terminált terveztek, a Google pedig bedobta a szemüvegjokert, azaz a Google Glass-tulaj a QR-kód alapján pislogással fizetheti a cechet.

Pont mi, magyarok maradnánk le ebben a fizetős világra szóló verseny­ben? Nem! Két magyar jó barát – Kiss Sándor és Bíró Tamás – létrehozta azt az okostelefonra telepíthető applikációt, amelyet ma már közel száz cég – köztük több vendéglátóhely – sikerrel alkalmaz. Találmányukat Barionnak nevezték el.

Bíró Tamás:

– Ez egy elektronikus pénzrendszer, amely nem a tranzakciós díjakból, hanem a hirdetésekből él. Abból indultunk ki, hogy a készpénzes fizetési mód hamarosan amúgy is elavulttá vá­lik, a bankkártyás pedig egyáltalán nem biztonságos. A telefon viszont ma már mindenkinek ott van a keze ügyében, leg­egyszerűbb, ha azzal fizetjük a számlát.

Hogy lenne biztonságos azzal a telefon­nal fizetni, amelyet bármikor ellophatnak tőlünk?

 A bankkártyával nem így van? Azon pedig tényleg minden adat rajta van ahhoz, hogy bárki hozzáférhessen a pénzünkhöz. A Barion sokkal biztonságosabb, nem a rá­írt kódok védik, hanem egy titkos jelszó. Ha valaki észreveszi, hogy eltűnt vagy el­tulajdonították – egyetlen hívás, és máris letilthatja rajta az összes be- és kimenő hívást, így a Barionnal való fizetést is.

És ha fizetéskor lemerül a telefonunk?

 Azt pechnek hívják, de kölcsönkérhet másikat, sőt bármilyen eszközön be lehet jelentkezni és hozzáférni a pénzhez, hiszen az nem a telefonon, hanem a felhőben van.

Honnan jött az elnevezés?

 A barion egy speciális gyémántcsi­szolási eljárás, egyben a legkisebb elemi részecske elnevezése. A társammal, Kiss Sándorral együtt döntöttünk a névről, és ő az, aki Hollandiában még egyetemistaként látott chipkártyás készpénz-helyettesítő rendszereket működni. A megvalósítás­ra vagy húsz évet várni kellett. Hiszen az e-pénzzel és a pénzügyi szolgáltatókkal való megváltoztatott szabályozás csak néhány éve lépett életbe.

Mi a Barion működési mechanizmusa?

 A társammal húsz éve van egy közös cégünk – ez a Sense/Net –, amely hazai nagyvállalatok oldalait gondozza. És mivel a Magyar Nemzeti Bank (MNB) engedé­lyéhez szavatoló tőke kell, ezt a cégünk biztosítja. Az engedély birtokában az EU szabályai szerint hivatalos pénzforgalmi szolgáltatóvá váltunk. Ez azt jelenti, hogy a Barion-tárcákba töltött pénzekhez sem mi, sem mások, még az adóhivatal sem fér­het hozzá. Tulajdonképpen úgy működünk, mint egy kis bank, csak nem fizethetünk kamatot és nem nyújthatunk hitelt. Való­jában egy univerzális, elektronikus fizetési módot fejlesztettünk ki, amelyet mobillal lehet használni, de amely akár weboldalak­ba vagy pénztárgépekbe is beépíthető. Ez egy mobilpénztárca, amely képes fogadni és küldeni hagyományos utalásokat, és ma már fizetni is lehet vele több mint száz helyen, fizethető vele akár parkolás is.

És önöknek, ennek a különleges bank feltalálóinak mi ebben az üzlet?

 Először még azt tisztázzuk, miért jó ez a felhasználóknak: mert gyakorlatilag nul­la az esetünkben a tranzakciós díj. Nincs bankközi jutalék, ráadásul a Bariont hasz­náló kereskedőnek, vendéglátósnak vagy szállodásnak ezer forint alatt ingyenes a pénzfogadás, afelett is csak mindössze fix ötven forintba kerül a pénzforgalom.

Nem értem, ez miért jó…

 Mert ha nagyon sok tranzakció van, ak­kor megismerjük a felhasználók vásárlási szokásait. Ha pedig ismerjük a vevőket, akkor üzleteket tudunk hozni a keres­kedőknek, speciális, személyre szabott ajánlatok közvetítésével. Rajtunk keresztül minden ügyfelünk eléri azokat, akik hasz­nálták a Bariont fizetéskor: akár törzsvá­sárlói, akár törzsvendégprogramra sikerrel alkalmazható. A sima POS-terminállal szemben a mi eszközünkkel történő fizetés esetében azt is pontosan tudjuk, hogy mit vett a vevő vagy a vendég, és ez az infor­máció mindig az érintett vendéglátós vagy szállodás felhasználónál landol. De hogy a kérdésére válaszoljak: mi úgy gondol­juk, csak azért kérünk pénzt az ügyféltől, amiért mi is fizetünk, márpedig a rajtunk keresztül történő pénzmozgás nem kerül nekünk semmibe, ez tehát ingyenes. Ami érték: az a kör, amely használja a Bariont, amely számukra hirdet valamit – az vi­szont már pénzbe kerül.

Miképp látja a jövőt?

 Biztos vagyok benne, hogy többmilliós lesz azok tábora, akik csatlakoznak hoz­zánk. Hiszen egy éven belül nemcsak ha­táron belülre, hanem azon kívülre is befe­jezzük a szoftverfejlesztést. Ez lesz a jövő fizetési eszköze, ezt biztosan tudom.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.