Módosul az irányelv

A Európai Unió által 16 éve elfogadott irányelv az utazási csomagokról (90/314/EEC) fontos mérföldkő volt a turizmusszabályozás történetében, mivel olyan kérdéseket sikerült meghatároznia, mint az utazási csomag fogalma, az utazási vállalkozók kötelezettségei és ennek korlátai, valamint a kártérítés körülményei. Az új termékek és technológiák megjelenése és a tagországok belső szabályozásának eltérései miatt azonban az irányelv számos pontját túlhaladta az idő, ezért az Európai Bizottság felülvizsgálja azt.

A folyamatról dr. Gyenizse Dorottya, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium Turisztikai Főosztályának szakmai jogi szabályozásért felelős szakértője számolt be az Idegenforgalmi és Utazási Jogászok Nemzetközi Fórumának (IFTTA) szeptemberi éves konferenciáján Máltán.

Az irányelv felülvizsgálata a következő kérdésekre terjed ki:

• Az irányelv személyi és tárgyi hatálya
• Az utazásszervező és fogyasztó (utas) fogalma és tartalma
• A szerződéskötést megelőző információszolgáltatás
• A szerződés feltételeinek megváltoztatása
• A fogyasztó szerződéstől való elállása
• Az utazási vállalkozók kötelezettségei
• A kártérítés, valamint fogyasztóvédelem csődeljárás esetén

Egyik alapvető kérdés az utazási csomag fogalmának újraértelmezése, valamint a szabályozás alá eső vállalkozások köre. A vita során felmerült, hogy utazási csomagnak számítson-e ezentúl a több komponensből álló, de 24 óránál rövidebb ideig tartó ajánlat, mit tartalmazzon az inkluzív ár, vagy pontosan mi tekinthető egyéb szolgáltatásnak.

Az internet és a fapados légitársaságok térhódításának következtében újfajta, úgynevezett dinamikus utazási csomagok és értékesítési technikák terjedtek el. A gyakorlatban ez a rendszer lehetővé teszi, hogy az utas egy összefüggő folyamatban keressen és foglaljon repülőjegyet és szállást az integrált adatbázisból. Mivel a csomag komponensei külön is értékesíthetők, így egyes interneten értékesítő cégek nemcsak kibújhatnak a szabályozás alól, de tisztességtelen versenyt is folytatnak. Az easyjet.com portál például könnyen félrevezetheti az érdeklődőt. A repülőjegyfoglalás után a portál szállást és más szolgáltatást is felkínál, de ezek más cégek termékei, és erről az utasnak nem feltétlenül van tudomása. Az egyik javaslat szerint ezeket a csomagszerű foglalásokat is lefedné az irányelv, míg a másik csak a fogyasztók hatékonyabb tájékoztatását írná elő. A magyar hozzászóló megerősítette, hogy a fentiek Magyarországon is problémát jelentenek. A magyar javaslat szerint a direktívának azokat a vállalkozásokat kellene a törvény hatálya alá vonnia, amelyek hivatásszerűen, profitorientált módon végeznek utazásszervezést, függetlenül a csomagtúra milyenségétől (iskolai kirándulás, sítúra, konferencia vagy céges kirándulás).

Az utazásszervező és a fogyasztó fogalmának újragondolását az Európa Parlament is szorgalmazza. A magyar felszólaló szerint az interneten értékesítő touroperátorok kikerülhetnek a szabályozás alól abban az esetben, ha más országban működik az internetes portáljuk, mint ahol regisztráltak. Ki a felelős ebben ez esetben üzleti tevékenységükért: ők vagy a portál üzemeltetője? Felmerült, hogy a fogyasztó definícióját az üzleti célból utazókra is kiterjesztenék.

A prospektus tartalmáért eddig is az utazásszervező/ közvetítő felelt, kivéve, ha a tartalmi változásról a szerződéskötés előtt az utast tájékoztatják, vagy a feltételek megváltoztatásába mindkét fél beleegyezett. Pontosításra vár azonban, hogy az utas milyen feltételekkel állhat el a szerződéstől az indulás előtt. A jelenlegi irányelv szerint az utas csak akkor állhat el, ha az utazási szerződés valamely lényeges elemében változás történik, például az ár megváltozik. A fogyasztók szerint viszont számos egyéb körülmény változása is lényeges változás, többek között a szálláshely vagy az utazási idő megváltozása. A „lényeges elem” fogalma nincs egyértelműen meghatározva. Téma volt az utazási vállalkozók szerződéstől való elállása is, különösen amikor a jelentkezők létszáma az általuk kikötött minimumot nem éri el.

Hibás teljesítés esetén gyakran gondot okoz a felelősség megállapítása, ha az utazást szervező és a közvetítő iroda más országban található. Ilyenkor a fogyasztónak idegen országban és nyelven kell jogait érvényesítenie. Elképzelhető, hogy a jövőben az utazási irodának is a szervezővel közösen kell a teljesítésért felelősséget vállalnia. A kártérítés és a csődeljárásra vonatkozó fogyasztóvédelem kérdésében is változások várhatók. Az irányelv módosításáról szóló hivatalos konzultációs jelentést most készíti az EU Bizottság. Az IFTTA-tagok egyértelmű álláspontja az volt, hogy a teljes harmonizáció nem indokolt, tekintettel a tagországok eltérő polgári jogi hagyományaira. A magyar delegáció javasolta, hogy az irányelvtől belső szabályozással ne lehessen eltérni.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.