Működik-e az árgarancia az online szobafoglalásnál?

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a versenytörvény 43/C. § szerinti ágazati vizsgálatot indított a turizmus gazdasági ágazatba tartozó az online szobafoglalások piacán, a szállodai és más szálláshelyek webes felületeken történő közvetlen és viszonteladói értékesítésével, különösen az online szállásközvetítők által alkalmazott, ún. árgarancia intézményének működésével kapcsolatos piaci folyamatok megismerése és értékelése céljából. A GVH az ágazati vizsgálat során az érintett piaci szereplőkkel szorosan együttműködik, közölték lapunkkal.

A GVH az említett piacokon olyan körülményeket azonosított, amelyek arra utalhatnak, hogy az árgarancia gyakorlata korlátozhatja az árversenyt az ugyanazon szállodai szobákat kínáló utazási irodák/szállásfoglalási portálok között, megnehezítheti vagy akár meg is akadályozhatja, hogy az ilyen árgaranciát nem vállaló versenytársak teret nyerjenek a piacon, hogy új versenytársak lépjenek be a piacra, valamint kihatással lehet a szálláshelyek különböző értékesítési csatornái közötti verseny lehetőségeire is.

Ez az árgarancia azt jelenti, hogy a szálloda egy adott szállásközvetítővel kötött megállapodásban vállalja, hogy más szállásközvetítőnél, vagy saját weboldalán nem adhat meg az adott szállás közvetítőnek megadott áraknál alacsonyabb árat. Egyes változatokban ez azzal jár, hogy amennyiben a fogyasztó/megrendelő arról szolgáltat információt, hogy egy másik viszonteladó ugyanazt a szállodai szobát (beleértve egyéb szolgáltatásokat is) nála alacsonyabb áron kínálja, akkor a különbséget számára a szálloda vagy a szállásközvetítő megtéríti.

Az online szálláshelyfoglalások magyarországi piacával kapcsolatban a GVH rendelkezik olyan információkkal, amelyek arra utalnak, hogy a szállodák foglalási rendszerekkel kötött megállapodásainak Magyarországon is fontos része az ún. „rate parity” (árgarancia) érvényesítése.

 

Az árgarancia egyik fontos és versenyszempontból különösen aggályos következménye, hogy a szobaárak kiegyenlítődéséhez vezethet. "Áregyezőségeket keresve 24 szállásfoglaló oldalra kiterjedő felmérést végeztünk. A teszt tárgya egy standard szoba foglalása volt Budapesten, az egyik híres szálloda egy bizonyos típusú szobájára, egy éjszakára, két vendég részére, teljesen azonos feltételek mellett. A teszt azt mutatta, hogy a különböző oldalak árai csaknem tökéletesen megegyeznek egymással" - írja a közlemény.

A fent említett körülmények alapján a GVH úgy ítélte meg, hogy jelenleg egy versenyfelügyeleti eljárás megindításának nincsenek meg a Tpvt. 70. § (1) bekezdésében leírt feltételei. Ugyanezek a körülmények azonban elegendőek ahhoz, hogy a Tpvt. 43/C § (1) bekezdése szerint ágazati vizsgálatot indítson, hiszen „az ármozgások vagy más piaci körülmények arra utalnak, hogy az adott ágazathoz tartozó valamely piacon a verseny torzul, vagy korlátozódik”. Az ágazati vizsgálat célja a piaci folyamatok megismerése és értékelése, amelynek alapján eldönthető, hogy szükséges-e és milyen vállalkozásokkal szemben versenyfelügyeleti eljárást indítani.

A GVH aláhúzza, hogy a fent említett körülményekből nem következik feltétlenül, hogy a piacon a verseny korlátozódik vagy torzul, ennek és az ebből esetlegesen fakadó fogyasztói hátránynak értékelésére az ágazati vizsgálat keretében kerül sor.

Az ágazati vizsgálat nem csak a múltbeli és jelen piaci helyzetre, hanem a verseny a fogyasztók szempontjából való jövőbeni alakulására is kiterjed.

Az ágazati vizsgálat első lépéseként a GVH a gazdasági ágazat egyes vállalkozásaitól felvilágosítást kér. Az első adatkéréseket a hivatal szeptember közepén küldi meg a piaci szereplők részére. Az ágazati vizsgálat a tervek szerint 2014 augusztusában zárul majd a vizsgálat eredményeit tartalmazó jelentés közzétételével.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.