Négyes befutó az állami hivatalok utaztatási pályázatán

Az idei évtől forradalmian új szisztéma lép életbe az állami intézmények hivatalos utaztatásában. A még érvényben levő szerződések lejártával fokozatosan megszűnik az a rendszer, hogy az egyes hivatalok külön-külön kötnek szerződést egy-egy üzleti utaztatásra specializálódott utazási irodával. 2006-tól a központosított közbeszerzés bevezetésével egy szoftver dönti el, hogy a tavalyi év folyamán lebonyolított kétfordulós pályázaton győztesként kihirdetett négy iroda közül melyiknek az ajánlatát kell elfogadnia az adott hivatal ügyintézőjének. Az új rendszertől a közel 1000 állami hivatal utazási költségeinek 30-40 százalékos csökkenését várja a pályázatot kiíró és koordináló Miniszterelnöki Hivatal Központi Szolgáltatási Főigazgatóságának (KSzF) vezetője, Schäffer István.

'

Kétfordulós kiválasztás

A hivatalosan a „Központosított közbeszerzés hatálya alá tartozó intézmények repülőjegy- és kapcsolódó szolgáltatások beszerzésének biztosítása” elnevezésű központosított közbeszerzési eljárás lezárultával a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSzF) 2005. december 16-án négy szolgáltatóval kötött keretmegállapodást. Ezek a következők: Malév Rt., OTP Travel Kft., Chemol Travel Utazási Iroda Kft., BTI Magyarország Nemzetközi Üzleti Utaztatási Kft. – közölte lapunkkal Schäffer István.

Az állami hivatalok üzleti utaztatását végző irodák kiválasztása előtt azonban a KSZF-nek találnia kellett egy internetes alapon működő szoftvert, amelynek segítségével a hivatalok az utazási szolgáltatások beszerzését le tudják bonyolítani. A KSzF ezért 2005 második negyedévében már lefolytatott egy eljárást egy internet alapú (foglalási rendszertől és utazási adatbázisoktól függetlenül – a neutralitás elvén – működő) utaztatási szolgáltatás-beszerzést biztosító szoftver használati jogának beszerzése” tárgyban.

A szoftver beszerzésére irányuló eljárás nyertes ajánlattevője a WAPSoft Szolgáltató Kft. volt, a teljesítésbe a WAPSoft Kft. bevonta a TravelSoft Online Kft.-t, mint 10% feletti alvállalkozót. A KSzF és a WAPSoft Szolgáltató Kft. 2005. augusztus 17-én kötött felhasználási szerződést, amelynek értelmében a „Repülőjegyek és kapcsolódó szolgáltatások beszerzése” tárgyú központosított közbeszerzési eljárás eredményeként megkötendő négy keretmegállapodás második fordulóját az intézmények a WAPSoft Szolgáltató Kft. által kifejlesztett, karbantartott internet alapon működő szoftver segítségével gyorsan, könnyen, költségtakarékosan tudják lebonyolítani. Az utaztatási szoftver várhatóan 2006. február 15-től működik majd mintegy 200 végfelhasználói ponton – hangsúlyozta Schäffer István.

Kevés iroda pályázott

Az üzleti utaztatók részére a pályázat első fordulóját még a nyáron hirdette meg a KSzF, értesüléseink szerint akkor három iroda versengett. Az első körben a gyakorlati tapasztalatot és előírások meglétét ellenőrizte a kiíró főigazgatóság, a második körben az árak, konkrétan a tranzakciós díjak versenyeztek. A pályázók ugyanis a nettó repülőjegyárat adják meg a megrendelőnek, ami elvileg mindegyiküknél egyforma (mivel egy kivételével mindegyikük az Amadeus számítógépes helyfoglalási rendszerét használja), erre már csak az előre rögzített tranzakciós díj rakódik. 21 kategóriában kellett tranzakciós díjat ajánlani, ezt pontozták, ennek alapján alakult ki a végső sorrend. A pályázat második körében öt pályázó akadt, első a Malév, második az OTP Travel, harmadik az Chemol Travel, negyedik pedig a BTI lett. Szerződéskötésre is velük került sor, az ötödik pályázó, a Carlson Wagonlits Travel kiesett a versengésből.

Tiszta, átlátható verseny

Simon András, a négy nyertes közül az egyik, a Chemol Travel cégvezetője úgy véli, átlátható verseny végén hirdetett eredményt a KSzF a közbeszerzési pályázaton. Véleménye szerint rendkívül érdekes kísérlet részesei a pályázaton nyertes irodák. Érthető, hogy a központosított beszerzés alkalmazásával spórolni kíván az állam, és kétségtelen, hogy a jövő útját jelentheti az elektronikus beszerzés. Az még kérdés azonban szerinte, mindez hogyan fog működni a gyakorlatban. Mindenesetre a nyerteseken nem fog múlni, mivel a pályázaton indult irodák szűk köre felkészült az on-line tranzakciók nagy mennyiségének bonyolítására, és van is tapasztalata ezen a területen.

Simon András elmondta, hogy kollégáival megpróbáltak annak utánajárni, hogy Európában az állami szférában működik-e már valahol hasonló, teljes egészében on-line közbeszerzési rendszer, de nem találtak ilyet, tehát minden bizonnyal úttörő kezdeményezés részesei lehetnek mindazok, akik bekerültek a projektbe. Ugyanakkor az ajánlattevőknek arra is fel kellett készülniük, hogy egyik-másik megrendelőjük akár 46 napos határidővel fizeti ki a megrendelt utazási szolgáltatást, ami azt jelenti, hogy akár több százmillió forintot is hiteleznie kell az irodának adott esetben.

Apró kételyek

Simon András szerint azonban nagy kérdés, hogy a minisztériumokban és kisebb hivatalokban megvan-e a megfelelő technikai és szakmai háttér a tömeges foglalások on-line lebonyolítására. A rendszer sikerének kulcskérdése szerinte, hogy a hivatalok utaztatóinak mennyire segíti a munkáját ez az új rendszer. Egyes feladatok, például a tarifaszabályok értelmezése, a légitársasági és repülőtéri ismeretek elsajátítása szerinte vélhetően nem lesz könnyű dolog az ügyintézők számára.

Simon András megjegyezte: csupán egyetlen szempont, az ár figyelembevétele szerinte nem biztos, hogy ideális működést biztosít a rendszernek. A corporate utaztatásban 40-50 szolgáltatás kombinációját alkalmazzák, így egyetlen elem, a legolcsóbb ár figyelembevétele nem elégséges. Elvileg ugyan felül lehet bírálni a legolcsóbb árat tartalmazó ajánlatot, és javasolhat egy magasabb árú szolgáltatást az iroda, amenynyiben ezt meg tudja indokolni, de mindez rengeteg adminisztrációval járhat. Egy gyakorlati problémát jelenthet például, hogy Európa egyes frekventált nagyvárosaiba a legolcsóbb árat gyakran nem a direkt járatokat üzemeltető légitársaságok adják, hanem azok, amelyek átszállással viszik oda az utasokat. Nyitott kérdés, hogy mit szólnak majd azok a főhivatalnokok, akik mondjuk 2,5 óra alatt Londonba érnének egy közvetlen járattal, de 5 000 forinttal olcsóbbnak bizonyul egy kétszer ennyi ideig tartó, átszállásos változat?

Központosított közbeszerzés

A kormány a közbeszerzésekrõl szóló 2003. évi CXXIX. törvény felhatalmazása alapján – az állami ráfordítások csökkentése, a költségvetési elõirányzatok tervszerû felhasználása, valamint a központi beszerzési rendszerben rejlõ elõnyök közigazgatási célú hasznosítása érdekében a 168/2004 (V. 25.) kormányrendeletben újra szabályozta a központosított közbeszerzések rendszerét, valamint a központi beszerzõ szervezet feladatát és hatáskörét. A rendeletben foglaltak végrehajtására a kormány a Központi Szolgáltatási Fõigazgatóságot jelölte ki. A központi beszerzõ szervezet ellátja a központosított közbeszerzési rendszer mûködtetésével kapcsolatos feladatokat, és lebonyolítja a központosított közbeszerzéseket.

A szoftver magyar fejlesztés

Az on-line booking célját szolgáló szoftvert a WapSoft Kft. a TravelSoft OnLine Kft. együttműködésével fejlesztette ki. A fejlesztő cégek több száz utazási irodai, szállodai, nagyvállalati és biztosítói referenciával rendelkeznek. A rendszer képes az Amadeus, Galileo és Worldspan GDS-ekhez, valamint 67 fapados légitársaság rendszeréhez csatlakozni. Továbbá a Corporate TravelOnline rendszer egyidejűleg és versenysemlegesen kezeli a 4 utazási iroda felépített privát áradatbázisát a GDS rendszerekből kapott menetrendi információk figyelembevételével.

A rendszer működése

A gyakorlatban úgy kell elképzelni az új közbeszerzési rendszert, hogy minden hivatalban lesz egy ügyintéző (általában az a személy, aki eddig is tartotta a kapcsolatot az utaztató irodával), aki az utazni kívánó hivatalnok utazását lefoglalja. Először az úttal kapcsolatos adatokat (indulás, érkezés, speciális információk, kapcsolódó szolgáltatások szállás, bérautó stb.) egy felhasználóbarát felületen számítógépre viszi, majd a rendszer automatikusan kiadja a négy konkurens iroda vonatkozó ajánlatait – név nélkül. A szoftver – amelynek működését egyébként a pályázat lezárása előtt a gyakorlatban nem ismerhették meg a pályázók – az irodák ajánlatait ár szerint rangsorolja, és ezek közül automatikusan a legkedvezőbbet választja ki, és az ezt az árat adó iroda köthet szerződést egyedileg a megrendelővel az adott szolgáltatásra vonatkozóan. Minden egyes foglalásra külön szerződés születik.

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.