Nehéz kenyér a falusi vendégasztal

Számos törvényhozási, adóügyi probléma merül fel azoknál az őstermelőknél, akik falusi vendégasztal-szolgáltatást nyújtanának vendégeiknek. Ezek megoldására egyeztető tárgyalások indultak a szakmai szövetség és az illetékes hatóságok között.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tárgyalások indultak a hatóságok és a falusi turizmusban működő szolgáltatókat tömörítő szövetségek között a falusi szálláshelyek étkeztetési szolgáltatásával, a falusi vendégasztallal kapcsolatos nehézségeikről. A jelenlegi szabályozás betartása számos nehézségbe ütközik. Az erről szóló egyeztetéseken a FATOSZ és a Falusi Vendégasztal Szolgáltatók Egyesület mellett a Vidékfejlesztési Minisztérium Higiéniai Osztálya, a VM Vidékfejlesztési Osztálya, a Nemzetgazdasági Minisztérium Turisztikai és Vendéglátás főosztálya, a NAV képviselői, a NEHIB, Busi Lajos államtitkár, Horváth Viktória turisztikai államtitkár vesz részt. 

A falusi szállásadóknál felmerülő problémákból, esettanulmányokból a FATOSZ gyűjteményt készített, amelyet tájékoztatásul tagjai számára is megküldött. Az egyik olvasónk által szerkesztőségünknek elküldött dokumentumból kiderül, fogalmi, nyilvántartásba vételi, alapanyagokkal kapcsolatos, értékesítési, adózási és pályázatokból eredő problémák egyaránt felmerülnek a falusi szállásadóknál.

Nincsenek összhangban egymással például a személyi jövedelemadóról szóló, illetve a kistermelői rendelet fogalmi magyarázatai. Problémás az őstermelői igazolvány kiváltása is falusi vendégasztal szolgáltatóként, mert nem jegyzik be például azokat a falusi turizmussal foglalkozó szállásadókat, akik gazdálkodást nem folytatnak, vagy az étkeztetéshez nem minden alapanyagot saját maguk termelnek meg, hanem más kiskereskedőktől vásárolnák.

Tekintettel arra, hogy a kistermelő általában néhány termék előállítására specializálódik, feltétlenül szükséges lenne engedélyezni, hogy más kistermelőktől is vásárolhasson alapanyagokat, hogy gasztronómiai szolgáltatást végezhessen - vetik fel a falusi vendéglátók.

Szükséges lenne annak elősegítése is a falusi vendégasztal hatékony működéséhez, hogy lehetségessé váljon a feldolgozók számára történő értékesítés.

Az adózásban problémát jelent, hogy hiába van őstermelőként nyilvántartásba véve a természetes magánszemély, adójogilag a vendégasztalszolgáltatást csak családi gazdaság formájában tudja végezni.

Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Pályázatokná (ÚMVP) szintén merülnek fel problémák: a nyertes pályázók számára nem megoldott a gasztronómiai szolgáltatás hatósági bejelentése, működtetése és higiéniai feltételeinek kialakítása. Az utóbbira vonatkozó hatósági előírások nem egységesek. Így feltétlenül szükség vona egy egységes eljárásrend, követelményrendszer és higiéniai útmutató kidolgozására, hangsúlyozza a FATOSZ.

Cikkünk megírása utá máris konkrét eredményekhez vettek az egyeztetések. A FATOSZ által a vendéglátók számára kiküldött tájékoztatóból kiderül, hogy október 16-án folytatódott a szálláshelyek étkeztetésének egyeztetése az NGM-ben, amelyen részt vett a NEBIH képviseletében Zoltai Anna is.

Az egyeztetések alapján több konkrétum is körvonalazódott:

"1. Azon falusi szállásadók, akik idényjelleggel tartanak nyitva 90-120 napig, azok számára egy egyszerű higiéniai feltételeket tartalmazó útmutató kerül összeállításra valamint egy egyszerű engedélyeztetési eljárás az alábbi főbb szempontok figyelembe vételével:

- kistermelőtől való vásárlási lehetősége

- elsősorban tájjellegű ételek elkészítése

- elsősorban kemencében sült vagy bográcsban főtt ételek kínálata

- zöldség előkészítés akár az udvaron a kerti csapnál

- az egyes előkészületek az udvaron

- nem kell külön konyha és étkező

- tájjellegű ételek meghatározása

Ezen útmutató a Vendéglátás GHP mellékletét fogja képezni.

2.Azon szállásadók, akik növénytermesztéssel vagy állattenyésztéssel is foglalkoznak, őstermelői igazolvánnyal rendelkeznek, azok számára a kistermelői vendégasztal keretében külön, egyszerűsített higiéniai útmutató készül:

- tejtermék előállítók, sajtkészítők - kolbász, húskészítmény előállítók - lekvár, szörp, savanyúság készítő - kenyér-pékárú

3. Azon egyéb szállásadók, akik egész évben nyitva tartanak, egész évben étkeztetik vendégeiket, azok számára a mostani Vendéglátás Higiéniai útmutatója marad érvényben, amit így is használnak és be is tartanak. (pl.: Csongrád megyében)

4. Az étkeztetés SZJ-TEAOR-ÖVTJ számait illetően:

- a falusi vendégasztal ÖVTJ száma adott

- a vendéglátás/étkeztetés ÖVTJ száma adott

- egyéb szálláshely étkeztetés ÖVTJ száma (NEM REGGELI) JOGHÉZAG" - írja a tájékoztató.

A következő egy hónap során az illetékesek feltérképezik az adóügyi kérdéseket, esetleges joghézagokat, továbbá az egyéb szálláshelyek étkeztetésére vonatkozó higiéniai szabályok aktualiztálása is megtörténik. Újabb egyeztetés a NÉBIH-hel egy hónap múlva várható. 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.