Nem túl rózsás a magyarországi szállodák helyzete

Az idei első negyedévben a hazai szállodák teljesítménye(RevPAR) 4,8%-kal jobb volt, mint 2009 azonos időszakában, a foglaltság tekintetében 28 európai ország közül azonban míg is csak hátulról az ötödik hely jutott nekünk – hangzott el a Magyar Szállodaszövetség budapesti sajtóreggelijén.

2011 biztatóan indult a világturizmusban, a szállodai teljesítmény egyik legmegbízhatóbb mérőszáma, az egy kiadható szobára jutó árbevétel (RevPAR mutató) a legtöbb földrészen 10-20%-kal volt magasabb, mint egy évvel korábban. Európában alacsonyabb volt a növekedés, mint Ázsiában, vagy Dél-Amerikában, de itt is általánosan 5-10% közötti bővülést regisztráltak. Míg Ausztriában 9,2%-os volt a növekedés, addig Magyarország a régiós átlag alatt teljesített a maga 4,8%-os RevPAR-bővülésével. Míg az európai átlag RevPAR 55,44 euró volt az első negyedévben, addig nálunk csupán 24,62! Így fordulhatott elő, hogy 28 európai ország közül hátulról az ötödikek lettünk az átlagos foglaltság tekintetében, és az átlagárakat tekintve is lista végén kullogunk: csak Észtország és Litvánia szállodái teljesítettek nálunk gyengébben.

 

10%-os leépítés az ágazatban

Erdei János, a Magyar Szállodaszövetség elnöke elmondta, hogy nehéz helyzetben van a magyar szállodaipar. 2006 és 2010 között 13,3%-kal nőtt a szobakapacitás, ezzel szemben a folyó áron számított szobaár-bevétel 17,3%-kal esett vissza ez idő alatt. Az inflációt, az ágazat túladóztatását és az idegenforgalmi adóval kapcsolatos budapesti anomáliákat figyelembe véve nem is csoda, hogy számos kényszerintézkedésre kényszerültek az utóbbi évek során a hazai szállodák. Átlagosan 10%-os leépítés történt az ágazatban, nem egy helyen minőségromlás következett be, a felújításokat sok helyen elhalasztották, ráadásul elapadtak a hitelforrások is. A hazai szállodaipar az MSzSz számításai szerint 500-1000 milliárd forint hitelállományt görget maga előtt.

 

A svédek csökkentik az áfát

Az idei forgalom fellendítésében segítséget jelenthet a Széchenyi Pihenőkártya júliusra tervezett bevezetése, ugyanakkor a Turisztikai Célelőirányzat 5 milliárd forintos keretéből 2,6 milliárdnak a zárolása nem túl jó üzenet a szakma felé. A szakmai szövetség korábban célul tűzte ki a szállodai és éttermi áfaszint csökkentését is, ez a harc eddig nem járt eredménnyel. Pedig a magas adószintjéről elhíresült Svédország most jelentette be, hogy 12%-ra csökkenti a vendéglátás áfakulcsát.

 

Mikor lesz az Air Race?

Niklai Ákos, a szervezet tiszteletbeli elnöke kiemelte, hogy egy vállalkozóbarát gazdasági környezet is komoly segítség lenne az ágazat számára, például a rugalmasabb foglalkoztatás állami támogatása révén. Azt is elmondta, hogy az éves nagyrendezvények hosszú távú finanszírozását meg kellene oldani, nem lenne szabad annak előfordulnia, hogy nem tudjuk, mikor rendezik az idei Red Bull Air Race-t vagy a Nemzeti vágtát. Más, fejlettebb turizmusú országokban több évre előre meghirdetik az ilyen rendezvényeket. Niklai végezetül szót emelt a gyakorlati képzés (8. félév) visszaállítása mellett.

 

Akár kötelező is lehetne a Hotelstars Union rendszere

Kovács István, az MSzSz főtitkára a Hotelstars Union szállodaminősítési rendszer magyarországi bevezetésének helyzetét vázolta. Elmondta, hogy 215 szálloda jelentkezett eddig, közülük 40 minősítése már be is fejeződött. Ezek zöme 3-4csillagos egység, 8 ötcsillagos is van köztük. A jelentkezett hotelek harmada budapesti, 30 egység nyugat-magyarországi, a többi régióban általában 10-15 hotel szállt be. Kovács jelezte, hogy az illetékes tárca várhatóan 2012. június 30-ig kitolja az átmeneti időszak határidejét. (Először 2010. decemberével veszítette volna érvényét a korábbi, önminősítő szálloda-besorolási rendszer, majd idén június végéig meghosszabbították az átmeneti időszakot.) Niklai Ákos kijelentette, hogy „akár kötelező rendszerként is működtethető lenne a Hotelstars Union minősítési rendszere – ha a kormány úgy dönt.” A közelmúltban felröppent hírre, miszerint egy másik, általános szállodaminősítési rendszer bevezetését fontolgatja a kormány, Niklai úgy reagált, hogy „irracionális lenne, ha egy működő minősítési rendszer mellé kreálnának egy másikat. Ésszerű lenne, ha a Magyar Nemzeti Védjegy ebbe az irányba mutatna.”

 

BWI-kampány: előrehozott ütemezés

A Budapest Winter Invitation kampány tapasztalatait összegezte a tájékoztatón Maráczi Gábor alelnök. Kiemelte, hogy az legutóbbi, immár ötödik kampány során elmozdultunk az áralapú promóciótól a szolgáltatásközpontú felé. Jól is sikerült az akciósorozat: 18%-kal nőtt a vendégéjszakák száma a részt vevő szállodákban. Ugyanakkor mivel későn indult a promóció, a novemberi és decemberi hónapok forgalma még a 2009. évit sem érte el. Az idén azt javasolja a szakmai szövetség, hogy már júniusban legyen meg a kampány ütemterve, hogy minden érintett időben fel tudjon készülni rá.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.