Nincs két egyforma nap

Sportcsapatok, sztárzenekarok, fontos üzletemberek, vállalati csoportok egyre gyakrabban bérelnek maguknak repülőgépet egyetlen utazásra, de ugyanezt teheti a megrendelő egy fontos csomag gyors célba juttatása érdekében. Idehaza is folyamatosan növekszik az igény a különböző célú alkalmi repülőgépbérlés iránt. A komoly szaktudást és nemzetközi kapcsolatrendszert feltételező charterbróker-tevékenységgel csupán néhány specialista foglalkozik hazánkban, egyikük a brit Chapman Freeborn Air Market Kft., a Chapman Freeborn csoport tagja, amelynek ügyvezetője, Bálint Csaba avatja be most olvasóinkat a szakterület rejtelmeibe.

ttrend • Mit kell tudni az önök cégéről?

Az anyavállalatot 1973-ban alapította Chris Chapman és Mike Freeborn Londonban, ma a világ húsz országában negyvenhárom irodánk működik, és továbbra is lendületesen terjeszkedünk. 1996 óta vagyunk jelen Magyarországon, a charterbróker-tevékenységgel a kezdetek óta foglalkozunk. A budapesti iroda CEE regionális központként működik.

ttrend • Mivel foglalkoznak még Magyarországon?

Miközben anyacégünk klasszikus charterbróker, hazánkban más tevékenységeket is végzünk. Légitársaságok utas-vezérképviseletét látjuk el a TAP Air Portugal, a China Air-lines, a Moldavian Airlines és a Carpatair esetében. Repülőtéri stationmenedzsmentet biztosítunk nyolc légitársaságnak. Ez azt jelenti, hogy havonta 250-300 járat földi kiszolgálását koordináljuk, és összesen tizennégy légitársaság – a fentieken túl például a Swiss, a Finnair, a LOT és a Brussels Airlines – havi 400-420 járatára adunk el jegyet repülőtéri irodánkban.

ttrend • Mikor és kinek lehet szüksége adott esetben charterjáratra?

A köztudatban a nem menetrend szerinti üdülőjáratokra alkalmazzák a leggyakrabban a charter kifejezést, pedig még számos terület tartozik ide, a VIP, az incentive, a „medivac”, a katonai és az úgynevezett ACMI-szerződések köre. Mi az öszszes területtel foglalkozunk. A sportklubok utaztatásában kifejezetten erősek vagyunk, szeretjük az olyan feladatokat, amikor rövid határidővel egy csapatot kell eljuttatnunk, mondjuk, a Feröer-szigetekre. Zenekarok utaztatásában is otthon vagyunk. Magyarországi fellépésére számos rocksztár velünk érkezett. A hírességek utaztatása speciális feladat, mivel a sztárok általában nem szeretik a nyilvánosságot, gyakran oldalajtókon, hátsó bejáratokon kell őket eljuttatni a repülőtérről a szállodáig. Előfordul, hogy külföldi előadó koncertjére a technikai hátteret is mi hozzuk. Fontos megemlítenünk, hogy az egész csoport különbiztosítással rendelkezik.

ttrend • Ilyen szakmai háttérrel nem akarnak beszállni a klasszikus üdülőchartereztetésbe?

Igény esetén charterláncokat is szervezünk, volt már rá példa, de egyelőre nem tervezzük, hogy komolyabban belépjünk erre a piacra. Más területeken sokkal jobban ki tudjuk használni adottságainkat, kapcsolatrendszerünket.

ttrend • Hogy történik a géprendelés?

Az ajánlatkérésre a lehető legrövidebb időn belül válaszolunk. Ebben két dolog segít minket, egyrészt a Chapman Freeborn-csoport irodái között jó a kommunikáció, másrészt elérhető számunkra egy folyamatosan frissített online adatbázis, amelyből gyakorlatilag azonnal látjuk, melyik repülőgép éppen hol tartózkodik, mikor vehető bérbe. Általában akár harminc percen belül tudunk előzetes ajánlatot adni. Ha pedig első körben nem tudjuk kielégíteni a felmerülő igényt, érdeklődünk a kollégáknál is. Az adatok frissen tartása egyébként a légitársaságoknak is érdekük. A cégcsoporton belüli operációs központunk – Paragon Global Flight Support – segít a charterbrókereink által szervezett járatok szükséges engedélyeinek megszervezésében, valamint minden olyan esetben, amikor az üzemelő légitársaságnak szüksége van segítségre a járat biztonságos célba juttatásához. A földi kiszolgálás koordinálását – szükség esetén – cégcsoportunk másik vállalata, az Air Dispatch International végzi.

ttrend • Honnan lehet charterezés céljára könnyen, gyorsan gépet bérelni?

Sok VIP-gép lelhető fel Ausztriában és Németországban, de egymás után tűnnek fel az új VIP-szállítóeszközök Közép-Kelet-Európa országaiban is. Magyarországon egyelőre sajnos kevés VIP-konfigurációs gép üzemel. Többször előfordult, hogy maguk a légitársaságok is rajtunk keresztül béreltek repülőgépet. Volt például egy esetünk, amikor egy gépet sikerült hosszabb időre bérbe adnunk, miközben a tulajdonosnak is szüksége lett volna rá, s így hozzánk fordult, hogy segítsünk neki „helyettesítő járatot” találni. Sikerült.

ttrend • Általában kik a megrendelőik?

Az előbb felsorolt charterjárattípusok igénybevevői sportcsapatok, incentive túrákat szervező utazási irodák, tour-operátorok, magánszemélyek, vállalati felsővezetők és mindazok, akiknek szükségük van hirtelen felmerülő vagy régóta tervezett és nagy gondosságot, körültekintést igénylő légi járat megszervezésére. A kisgépes VIP-repülés iránt folyamatosan nő az igény a vállalatok részéről, egyre gyakrabban írnak ki tendert egy-egy konkrét utazásra, például külföldi kongresszusra. Rajtuk kívül azonban számos híresség vagy üzletember is határozhat úgy, hogy repülőgépet bérel. Mivel ők gyakran az utolsó pillanatban döntenek, a menetrend szerinti járatok nem minden esetben tudják kiszolgálni utazási igényeiket. Szeretnénk nyitni a hazai piac több, eddig érintetlen szegmense felé, amelyeknél az azonnali charterjáratok megszervezésének igénye felmerülhet. A VIP-járatok kiszolgálását egyébként nem csupán Ferihegyen, hanem a hazai vidéki repülőtereken, Debrecenben, Sármelléken, Győrben és Pécsett is meg tudjuk oldani.

ttrend • Jelent-e könnyebbséget az önök munkájában a schengeni határnyitás?

Azóta érezhetően nőtt az érdeklődés, hiszen már határellenőrzésre sem kell számítaniuk az övezeten belül utazóknak. Egyre sűrűbben fordul elő az is, hogy miután idejön hozzánk tárgyalni egy európai üzletember, tőlünk továbbutazik egy nem uniós tagországba, s utazásához kisgépes charterjáratot vesz igénybe. Mi természetesen ezt is meg tudjuk szervezni.

ttrend • Beszélgetésünk elején említett néhány furcsa kifejezést. Mit jelent például a „medivac”?

Előfordul, hogy valaki külföldön kórházba kerül, vagy súlyos balesetet szenved. Ilyenkor, ha az állapota megkívánja, és a megfelelő biztosítással rendelkezik, a biztosítótársaság gondoskodik hazajuttatásáról és otthoni gyógykezeléséről. Ilyenkor beszélünk medivac járatokról, amelyek különleges belső kialakítása, egészségügyi felszerelése lehetővé teszi a súlyos betegek, sérültek biztonságos szállítását s a szállítás közben felmerülő problémák szakszerű kezelését.

ttrend • Milyen különleges igényeket tudnak kielégíteni?

A különleges igények skálája igen széles lehet, így csak egy-két példát említenék. A charterutasok számára többféle menüsor közül választhat a járat megrendelője, a pénztárca vastagságától függő bármilyen különleges igényt ki tudunk elégíteni, legyen az vallási előírás vagy másféle elvárás. A céges csoportok, incentive utak esetén az egyedi bekészítést is el tudjuk intézni, ajándékokkal, igény esetén cégmonogramos párnahuzatokkal várjuk a vendégeket a fedélzeten. Olyan repülőgépet is tudunk biztosítani, amelynek fedélzetén az utasok a megrendelő által kiválasztott filmet tekinthetik meg nagyméretű vetítőernyőn.

ttrend • Foglalkoznak-e teherszállítással?

Számunkra a cargocharterek szervezése legalább annyira fontos, mint a személyszállítás. A charteres teherszállítás különösen akkor kerül előtérbe, ha sürgős, speciális, veszélyes, esetleg nagy mennyiségű áru gyors célba juttatásáról van szó. Katonai és segélyszállítmányok is előfordultak már a praxisunkban, de a leggyakrabban a régióban működő szlovákiai és romániai autóipari beszállítók megbízásait elégítjük ki. Előfordult, hogy egy ötvenkilós csomag sürgős Angliába juttatásához egy LearJet55-öst VIP luxusgépet kellett bérelnünk. Szakértő értékesítési csapatunkban külön munkatársak foglalkoznak az utascharterekkel és a cargojáratok szervezésével.

ttrend • Hogyan alakult a forgalmuk az elmúlt évek során?

Forgalmunk folyamatosan növekvő tendenciát mutat, 2007-ben harmincszázalékos növekedést értünk el a 2006. évi bázisra vetítve, miközben jóformán nem is reklámoztuk tevékenységünket. Megrendelőink „kézről kézre” adnak bennünket, ami mutatja megelégedésüket szolgáltatásaink iránt, s ezt tekintjük a legjobb reklámnak. Az idei első negyedévi adatok szerint az idén forgalmunk várhatóan hasonló tempóban növekszik majd.


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.