Nyílt válasz a Matur budapesti tagozatának állásfoglalására

Sejtettük, hogy vitát fog kavarni a MATUR budapesti tagozatának turisztikai országmarketinggel kapcsolatos állásfoglalása. Az első hozzászólás már meg is érkezett, alább olvashatják Karsai Árpád turisztikai tanácsadó véleményét.

A turisztikai országmarketinggel kapcsolatos egyesületi állásfoglalásukkal vitába szállás előtt előrebocsátom, hogy annak szerzőjének eddigi állásfoglalásait nagyra becsültem, az elmúlt időszakban más hangsúlyokkal, de hasonló értékek talaján harcoltunk, mind saját, mint a TUTSZ színeiben előadott nézeteink hasonlóak voltak. Itt sem érték, hanem stratégiai eltérés okozza ellenvéleményemet, külön nagyra becsülve, hogy az állásfoglalást adó az új időszakban is tartja kritikus megközelítését.

1. A Matur állásfoglalása fókuszában szakmailag kettős aggodalom érezhető. Az egyik hogy időszerűtlennek tekinti olyan turisztikai kínálat marketingkommunikációját, amelyre a kereslet még nincs kellően generálva. A másik, hogy az ország pozicionálásban aggódik az örökségturizmus háttérbeszorulása miatt, noha az ide tartozókat tekinti hazánk bizonyítottan piacképes alaptermékeinek. (E területen véli meglévőnek egyediségeinket (USP), az egészségturisztikai termékeket versenytársainknál is meglévőnek látja.) Határozottan állítom, e termékprioritások ellentéte látszólagos! Az Új Széchényi Terv turisztikai fejezete társadalmi vitájában (a szaksajtóban is publikált) hozzászólásomban a fejlesztések vonatkozásában én is aggodalmamat fejeztem ki az örökségturisztikai attrakciók és a hivatásturizmus fogadóképessége fejlesztésének háttérbeszorulása miatt. A fejlesztések és a marketing azonban egész más: itt most egy új prioritás lesz az üzenetekben épp azért, hogy a kereslet jobban mozduljon. A kapcsolódó örökségturizmus termékek kikapcsolása az üzenetből fel sem merül. Egyediségünk épp e keresztkapcsolatban is meghatározható: sehol a világon olyan gyógyfürdő nincs ahol (az eleve egyedi: art nouveau vagy török) fürdőből világörökségi helyszíneken pl. az Operában lehet folytatni a programot. A hévizi tó, a miskolctapolcai barlangfürdő stb., épp elég USP-vel bír a szomszédos Ausztria modern welnesseihez képest. Az egyre inkább domináló belföldi turizmus vendégeit sem a kastélyok, templomok érdeklik, hanem a wellness, a 10 legnagyobb vendégéjszakájú turisztikai desztináció mind fürdőváros! Az épített örökségek, tradíciók, gasztro üzenete és a víz mind kölcsönösen erősítik egymást. A vendég több attrakció kombinációjáért mozdul a legszívesebben. Ha már USP-ről beszélünk, ne higgyük azt, hogy másutt nincsenek kastélyok, templomok, néptáncok és pecsenyék, minden közép-európai ország ezeket hangoztatja, vizuális üzeneteik alig megkülönböztethetők.

2. B2B , B2C Vitába kell szálljak a MATUR véleményével, mert a nem hatékony marketingköltekezés elkerülésére csak e megkülönböztetés alkalmas. A hatalmas lakosságszámú piacokon utcai plakátokra, kisszámú sajtómegjelenésre elkölteni a kevés pénzt nem célszerű, a study tourok, újságírók, médiumok milliókhoz juttatják el az üzenetet. Személy szerint azonban én sem fogadnám el, hogy marketingmunka csak a szakmát célozza s a B2C országpropaganda legalább egy a legkorszerűbb követelményeknek megfelelő weboldallal ne maradjon meg.

3. E sorok írója sem tekinti úgy, hogy „egészséges” marketingterv birtokában ne lennének sürgős teendők: Szereptalálás. A Zrt deklarált kereskedelmi alkatú, sales promotion vezérlő szerepéből ki-ki lépve nyugodtan beléphet a termékfejlesztésbe is (ahogy tette a BWI kampányban azzal, hogy fürdőbelépőt ad a télen idevetődő szállásfoglalóknak) Jelzőrendszer. A piacra jobb rálátással bírva jelzéseket adhatna az ágazati irányító hatóságnak, hogy az összes ágazati fejlesztés és az új intézményrendszer (TDM) gyümölcsei el fognak maradni, ha végre nem történik lépés a desztinációk marketingmunkájához elengedhetetlen új informatikai rendszer gyors kiírására, kialakítására, aminek (korszerű IT) az UNWTO ITB utáni üzenete is az eseményturizmus motorszerepe mellett a világturizmus fő trendjének tekint.

Karsai Árpád turisztikai tanácsadó


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal, amiről ritkán esik szó

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal, amiről ritkán esik szó 

Bár egész Európában piacvezető a szállodai és kiskereskedői textilpiacon - így Magyarországon is a német alapítású JAB Anstoetz KG, mégis, van néhány olyan téma, amelyről ritkán esik szó a cég kapcsán.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?