Óceánjáró hotelek, szórakoztató szigetek

Eddig sem lehetett panasz az óceánjárók forgalmára, de az idén várhatóan rekordok dőlnek meg. A hajótársaságok nemzetközi szervezete szerint 2007-ben csaknem 13 millió utas száll hajóra, hogy luxuskörülmények között pihenhessen.

Minden idők legsikeresebb éve elé néznek a luxus-óceánjárók. A hajótársaságok nemzetközi szervezete, a Cruise Lines International Association szerint 12,6 millió utas választ 2007-ben exkluzív hajóutazást üdülésképpen. Ez a 2006-os évhez képest félmillió fős növekedést jelent. Az idén tizenkét óceánjáróval és több mint 22 ezer új vendégágygyal bővült a hajótársaságok kínálata. A nemzetközi szervezet tagjai csaknem 15 milliárd dollárt fektetnek be a 2007 és 2010 között elkészülő harminc új hajóóriásba, amelyek összesen 74 ezer további férőhellyel bővítik a rendelkezésre álló kapacitást. A tengeri utazások évről évre népszerűbbek, aminek hátterében az áll, hogy a hajótársaságok mindig újabb szolgáltatásokkal igyekeznek az utasok érdeklődését felkelteni. Egyes hajók fedélzetén akad már jégpálya, színházterem, áruház, sőt szörfözésre alkalmas mesterséges tó is. „A magyar utazók is egyre nagyobb számban választják ezt az utazási formát, bár a »luxushajó« kifejezés ma már inkább riasztja, mint csalogatja a vendégeket, mivel megfizethetetlennek tűnő szolgáltatást juttat egyesek eszébe. Pedig ezek a minden igényt kielégítő úszó szállodák reális áron kínálnak színvonalas utazásokat a világ szinte bármely tengerén és óceánján” – hangsúlyozza Nemes Horacek Márta, a Royal Caribbean International és a Celebrity Cruises útjait Magyarországon ez év januárja óta önálló képviseletként közvetítő Tengerjáró Kft. ügyvezető igazgatója.

Európa kedvence

A Tensi Kft. 2003 májusától látja el az Európa vezető hajótársaságaként emlegetett Costa Cruises hajótársaság vezérképviseletét Magyarországon. Falb Ildikó sales manager, a Costa-utak szakértője 2003- tól, a kapcsolat létrejöttétől irányítja és kíséri figyelemmel a hajótársaság kínálatát. A vezérképviselet feladata az értékesítésen kívül a társaság hajóútjainak népszerűsítése, a Costa előfoglalási árrendszerének és a különféle kedvezményeket biztosító törzsutasprogramnak a megismertetése is. A Costánál újdonságnak számít a tavasszal indított „A Távol-Kelet kincsei program”, amelynek kiinduló és célállomása Hongkong, a hajó útközben érinti a Fülöp-szigeteket, Borneót, Bruneit, Szingapúrt, Vietnamot és Kínát. Mauritius szintén újdonságnak számít, a társaság 15 napos utakat szervez a Costa Marina nevű hajójával. Az útvonal: Mauritius–Seychelles– Kenya–Comoros-sziget–Madagaszkár– Reunion, majd ismét Mauritius. A Dubai-programot tavaly indították, nagyon sikeres volt, idén ezért a Costa még egy hajót beállított erre az útvonalra. A Costa Európa és Costa Romantika hajók Dubaiból indulnak, Omán, Fujayrah, Abu-Dhabi és Bahrein érintésével a célállomás szintén Dubai. A Costa szezontól, hajóosztálytól és a foglalás időpontjától függő árlistát használ, ez az úgynevezett „pronto” árszerkezet hasonló elven működik, mint a fapados légitársaságok esetében. Ha nagy a kereslet, emelkednek az árak, ha nem, még utazás előtt egy-két hónappal is marad a kedvező árszint. Szilveszter és az augusztusi főszezon kivételével adnak gyermekkedvezményt, ami a magyar utazó közönség számára is jelentős vonzerő: két felnőtt utas esetén egy szobában két gyermek részvétele 18 éves korig ingyenes. Karácsonykor és húsvétkor is él ez a kedvezmény. Jelenleg 12 Costa-hajó szeli a tengerek hullámait. A két legújabb ikertestvér, a Costa Concordia 2006-ban, a Costa Serena pedig 2007-ben indult első útjára. Készül a harmadik testvér, amelyet 2009- ben adnak át. Megnövelt tömegük és stabilitásuk alkalmassá teszi őket, hogy egész évben járhassák a Földközi-tengert. További két új hajó készül el 2010-re, amikor is a Costa társaság 15 hajót számláló, 30 800 utaskapacitással rendelkező, korszerű flottával büszkélkedhet majd.

A középkategóriától a luxusig

A Mahart Tours, a MAHART Pass- Nave Kft. utazási irodája 1994-től, megalakulása óta foglalkozik külföldi hajótársaságok tengeri útjainak értékesítésével – mondta el kérdésünkre az iroda vezetője, Bakó Balázs. Két fő profiljuk a tengeri hajóutak és nemzetközi kompjegyek értékesítése. Ez utóbbi tevékenység keretében Magyarországon szinte egyedülállóan kiterjedt külföldi partnerkörrel rendelkeznek, negyven komptársaság útvonalait értékesítik - több nemzetközi komptársaság esetében kiemelt vagy kizárólagos magyarországi képviselőként. Az utazásnak ez a formája ajánlott egyéni utasoknak, továbbá autóval, motorral, csoportos buszos utazást igénybe vevő vendégeknek egyaránt. Ha náluk vásárolják meg a kompjegyet, sok esetben kedvezőbb áron tehetik ezt, mint a helyszínen. Ez azonban pontosságot és alapos tervezést igényel, hiszen a jegyeket esetlegesen módosítani már csak a helyszínen, többletköltség fejében lehet. A Mahart Tours Utazási Irodának 17 tengeri hajóstársasággal van partnerkapcsolata. A legtöbb létező tengeri útvonal lefoglalható rajta keresztül, legyen szó a világ bármely tengeréről vagy óceánjáról. A Louis Cruises hajótársaság magyarországi vezérképviselője a többi társasággal kiemelt partneri vagy ügynöki jogviszonyban áll.

Az olasz MSC hajótársaság elsősorban mediterrán utakat kínál, amelyek nagyrészt autóval is viszonylag könnyen megközelíthető olasz kikötőkből indulnak – de megtalálhatók kínálatukban az északi-tengeri és karib desztinációk is. A Louis hajótársaság főként alacsonyabb és közepes árfekvésű utakat ajánl. Mindkét hajótársaság nagy előnye a gyermekkedvezmény, két teljes árat fizető felnőtt esetén egy kabinban két gyermek 18 éves korig ingyenesen utazhat, csak a kikötői illetéket kell utánuk megfizetni. A Pullmantur spanyolországi központú hajótársaság hajóin elsősorban dél-amerikai személyzettel találkozhatnak az utasok. A dél-amerikai emberek kedvessége, jókedve és vendégszeretete magával ragadó. A Pullmantur egyik nagy előnye az all inclusive ellátás, egyes prémium kategóriájú italokat leszámítva korlátlan italfogyasztással. Jelentős a földközi-tengeri kínálatuk, illetve nagyon jó karib-tengeri körutazásaik vannak, amelyek Arubából vagy Isla Margaritából indulnak; nem érintik az Amerikai Egyesült Államok területét, így az utazáshoz nem szükséges amerikai vízum. A másik jelentős vonzerő, hogy a karib utak esetében Madridból saját repülőgéppel utaztatják a vendégeket. A csomagár tartalmazza a Madrid–Aruba–Madrid vagy Madrid– Isla Margarita–Madrid repülőutat, a hajóutat all inclusive ellátással, valamint a fedélzeti programokat (ez alól csak egyes személyre szabott fedélzeti szolgáltatások jelentenek kivételt). A kedvezőbb ár mellett ez nagyfokú kényelmet is jelent. A társaság Arubán és Isla Margaritán a repülőtér és a kikötő közötti transzfert is bonyolítja.

A tengeri utakat évről évre egyre többen keresik, azonban Bakó Balázs szerint ez a tendencia még emelkedőben van Magyarországon. Aki egyszer kipróbálja ezt az életstílust, várhatóan visszatérő vendég lesz valamelyik tengeri hajóúton.

A Mahart Tours Utazási Iroda a közeljövőben egy egészen exkluzív tevékenységgel bővíti kínálatát. Luxusjachtokat, motoros és vitorlás hajókat rendkívül gyors visszaigazolással lehet majd rajta keresztül foglalni, teljes mértékben személyre szabottan a világ legegzotikusabb tengerein és óceánjain. A hajók utaskapacitása 8–36 főig terjed, és a legtöbb esetben a legénység is benne foglaltatik a bérleti díjban. Fényűzően kialakított lakókabinok, közös helyiségek és étkezők állnak az utasok rendelkezésére.

Alaszkától Polinéziáig

Megyeri Melinda, a Mercator Holiday Utazási Iroda értékesítési referense az Ocean Village angol hajótársaság útjaira hívta fel a figyelmet. Az óceánjárók Arubából indulnak, és nem érintik az USA területét. Londonból az utasokat közvetlen repülőjárattal juttatják el Arubára. Legkedveltebb az Aruba, Tortola, St. Maarten, St. Kitts, Antigua, Dominika, Barbados útvonal. Az iroda foglalkozik a Cunard társaság (Queen Mary2, Queen Elizabeth2, Queen Victoria) prémium árkategóriába tartozó luxushajóútjainak értékesítésével is. Hetedik éve közvetíti egyebek mellett a Princess Cruises és a Carnival Cruises amerikai hajótársaságok útjait a Baobab Travel. Az iroda ügyvezető igazgatója, Tornallyay Éva szerint a magyar utazók többsége most kezdi felfedezni ezt az utazási formát. Mivel a hajók túlnyomórészt az USA-ból indulnak, magyar utasok számára szükséges a vízum. Egyre népszerűbbek a szárazföldi programmal összekötött utak. A magyar utasok például megtekinthetik Florida nevezetességeit, majd elutaznak egy hajóútra a Bahamák, illetve karibi célpontok felé. Az útvonalak között szerepel Ausztrália, Új- Zéland, a karibi térség és Európa is. Kínálnak körutazásokat Dél-Amerikába és Afrikába.

Csabai Ferenc, a VISTA utazásszervezés vezetője szerint is felfutóban van Magyarországon a hajós nyaralás. Partnereik között szerepel a spanyol Pullmantur és az olasz MSC, amelynél az ár-érték arány nagyon kedvező. A családi kedvezmények miatt ezeken a hajókon az utasok átlagéletkora alacsonyabb, mint más társaságoknál. Foglalkoznak luxusjachtok közvetítésével, a Star Clippers útjait ajánlják. A világ bármely pontjára tudnak foglalni, Polinéziától az Indiai-óceánig.

Wellness a vízen

A Costa Concordia és a Costa Serena hajók fedélzetén a vendégek a világ legnagyobb úszó wellnessrészlegét is kipróbálhatják. A kétszintes, 70 méterrel a tenger szintje felett található, több mint 2000 m2-es Samsara Spából teljes panoráma nyílik a tengerre. A wellnesscentrumban ősi keleti testkezeléseket, illetve aromaterápiával kiegészülő vízsugárkezeléseket is kínálnak. Az energetizáló tahlasszoterápiás fürdők – napijegy ellenében – minden vendég előtt nyitva állnak, csakúgy, mint a tepidárium és az infraszauna. Azok a vendégek, akik szeretnék teljesen átadni magukat a pihenésnek, a wellnesscentrum közepén elhelyezkedő 52 kabin vagy 12 lakosztály közül választhatnak. Az itt lakók a Ristorante Samsara étterem speciális wellnessmenüit és ínyencfogásait bármikor élvezhetik.

Gigászok harca

„2007–2008-ban általános tendencia, hogy növekszik az európai utak kínálata a már megszokott karibi, dél-amerikai, alaszkai célpontok mellett. A Royal Caribbean Cruise Lines Ázsiában újít: idén ősszel indítja első ázsiai programját Szingapúrból, illetve Hongkongból. Ausztrália és Új-Zéland szintén újdonság a társaságnál” – tájékoztatott Nemes Horacek Márta. Arra is felhívta a figyelmet, hogy az ágazat két vezető cége, a Cunard és a Royal Caribbean Cruise Lines (RCCL) között kiélezett verseny folyik – a méretek terén is. 2004-ben a Cunard vízre bocsátotta a Queen Mary II-t: ez a tengeri óriás 339 méter hosszú, és 2620 utast képes szállítani. 2006-ban az RCCL a Freedom of the Seas forgalomba állításával válaszolt, amely szintén 339 méter hosszú, viszont már 3600 utas befogadására képes. 2007-ben elindult első útjára az ikertestvér Liberty of the Seas, 2008- ban tervezik a harmadik testvér, az Independence of the Seas vízre bocsátását. 2008–09-ben az RCCL-nél egy vadonatúj hajóosztály születik: a Genesis hajók akár 6000 utast lesznek képesek befogadni.

A Celebrity Cruises új, 3000 férőhelyes hajócsaládja 2008 tavaszán indul a Solstice nevű hajóval. További három óceánjárót terveznek forgalomba állítani a későbbiekben hasonló kapacitással. A Celebrity Cruises kínálatában kisebb hajók is szerepelnek, ezek előnye éppen méretükből adódik. Kisebb kikötőkbe is be tudnak állni, speciális célpontokat is fel tudnak keresni. Évek óta nagy sikerrel közlekedik így az Expedition nevű hajó a Galápagos-szigeteken, és hamarosan útnak indul a Bahamákon az Azamara.

Úszó városok és a környezetvédelem

A tengeri óriások divatja súlyos környezeti következményekkel is járhat. A hajókon egy kisváros lakossága koncentrálódik viszonylag kis helyen. Egy háromezer személyes hajó naponta akár 113 ezer liter szennyvizet is termelhet. Ma már a szennyvizet a hajókon kezelik, szemétégetőket működtetnek, de nehéz ellenőrizni, mit tesznek ki a hajók a nyílt vízen.

Előfoglalási kedvezmények

A tengeri hajótársaságok üzletpolitikájának egyre markánsabb részét képezik az előfoglalási kedvezmények. Tehát az utazáshoz képest minél korábbi időpontban történik a foglalás, annál jobb árakat adnak meg a társaságok (természetesen egy bizonyos összeghatárig). Itt külön említést érdemelnek az MSC, a Pullmantur és a Carnival hajótársaság előfoglalási kedvezményei, amelyek a prospektusárakhoz képest akár 20–35%-os kedvezményt is jelentenek. Ezen hajótársaságok útjai számos esetben egy közepes árfekvésű európai nyaralás áráért megvásárolhatóak. Az előfoglalási kedvezmények alkalmazása a nemzetközi komptársaságok esetében is jellemző. A nemzetközi tendenciához alkalmazkodva a Mahart Toursnak is egyik fő célkitűzése, hogy a hajóutak és kompjegyek minél korábbi foglalására ösztönözze utasait.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?