Össznemzeti zarándokvonat a csíksomlyói búcsúba

A Székely gyors és a Csíksomlyó expressz utasai, idén 2019. június 7-10. között tizenkettedik alkalommal keresik fel Erdélyt, a csíksomlyói búcsút és a történelmi Magyarország 1000 éves határát.

A négy napos nemzeti program csúcspontja pünkösd szombatján az 500 ezer zarándokot vonzó csíksomlyói búcsú, a Mária-ünnep. Másnap a történelmi Magyarország ezeréves határát keresik fel – 50 ezer székely társaságában – a Székely gyors és a Csíksomlyó expressz zarándokai.

„Késtetek, késtetek 64 évet!”

A mára már kultikussá vált vonatok története 2007 őszén kezdődött. A Kárpáteurópa Utazási Iroda vezetői felismerték, hogy az évszázadok óta létező, ám az szocialista Romániában majdhogynem tiltott csíksomlyói búcsú a román diktátor, Ceaușescu bukása után az erdélyi magyarok, székelyek mellett az anyaországi magyarok és a világ magyarságának ökumenikus, szent találkozójává vált, ahová százezrek zarándokolnak el. Az elsődleges vallási töltet mellett az ünnep nemzeti jellege is évről évre markánsabbá vált.

2008 pünkösdjén a szent koronás címerrel díszített – már akkor ikonikusnak tartott 017-es számú NOHAB-mozdony vezetésével indult az első zarándokvonat, a Székely gyors. A vonat 8 kocsijában 400 zarándokot vitt – Erdő Péter bíboros, prímás, esztergom–budapesti érsek áldásával – a csíksomlyói búcsúba. 1944 óta ez volt az első magyar személyvonat, amely eljutott az ezeréves határra. Ezért mondták a székelyek a szerelvény utasainak:
„Késtetek, késtetek 64 évet!”

Múlt és jelen

A közlekedés előkészítése nem bizonyult egyszerűnek, nagy ellenállásba ütközteka szervezők a román hatóságok részéről. A vonat már Szolnok irányába robogott, amikor miniszteri rendeletre (a szabadságon levő román közlekedési minisztert RMDSZ államtitkár helyettesítette), a Román Vasútközlekedési Hatóság végre kiadta a közlekedési engedélyt. A határtól kezdve a CFR hálózaton végig, a Székely gyors „K” menetben közlekedett, a közúton is rendőrségi járművek által kísérve.

Azóta a MÁV-START és a Kárpáteurópa Utazási Iroda minden év pünkösdjén elindítja a Székely gyorsot és a Csíksomlyó expresszt; idén már 12. alkalommal érkeznek Erdélybe a zarándokvonatok. Utóbbi a Dunántúlról, Szombathelyről indul, majd Sopron, Kapuvár, Csorna, Győr, Komárom és Tatabánya érintésével érkezik Budapestre, a Keleti pályaudvarra. Itt a Csíksomlyó expresszt összekapcsolják a Székely gyorssal, majd „össznemzeti zarándokvonat”-ként halad – Szolnok és Püspökladány érintésével – Erdély felé.

Idén a Szent István grafikával díszített modern 480 sorozatú Bombardier Traxx mozdony biztosítja a zarándokvonat vontatását a hazai és külföldi villamosított szakaszokon egyaránt. A nagyváradi  és kolozsvári ünnepségeket követően, Kalotaszegen át érkezik a Székelyföldre, ahol Felcsíkban és Alcsíkban teszi le utasait. A zarándokok és a vonatok erdélyi fogadtatása felejthetetlen emlék.

Újdonság

A 2019. évi program két újdonsága: a régi magyar határról visszajövet a Csíksomlyó expressz zarándokai részt vesznek a Csíkrákoson szervezett „Pünkösdi Forgatag” nevű magyar-székely találkozón. Itt Dévai Nagy Kamilla Liszt Ferenc díjas és érdemes művész ad koncertet.

A kettéváló zarándokvonat másik fele, a Székely gyors az 1000 éves határtól Alcsíkba, Csíkszentsimonba zakatol, ahol Böjte Csaba ferences testvérnek, a vonatok fővédnökének átadjuk az árvái javára a zarándokvonaton gyűjtött adományokat. A program kora este lovasbemutatóval, az Igazi Csíki sör kóstolásával és Dévai Nagy Kamilla Liszt Ferenc díjas és érdemes művész koncertjével zárul.


Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?