Pénz a burka alatt

Egy vadonatúj tanulmány szerint a jövő évtized utazói globálisan a muzulmánok lesznek. Gyarapodó számuk, emelkedő életszínvonaluk és az átlagosnál nagyobb mértékben bővülő turisztikai kiadásaik tekintélyes réspiac ígéretével kecsegtetnek.

A globális iszlám kiutazási piac 2011-ben 126 milliárd dollárt – a globális turisztikai célú kiadások (1,034 milliárd dollár) 12,3 százalékát – tette ki, és ebben az összegben nincsenek benne a kifejezetten vallási célú utak, mint a mekkai zarándoklat. 2020-ra ellenben már 192 milliárdra (13,4 százalékra) becsüli a mumuzulmán turisztikai forgalmat a tanulmány két készítője, a szingapúri Crescentrating és a New York-i székhelyű, muszlim piacokra fókuszáló piackutató és tanácsadó cég, a DinarStandard.

Az Öböl-térség áll az élen

Az első számú muszlim küldőország Szaúd-Arábia, azt követi Irán, az Egyesült Arab Emírségek, Indonézia és Kuvait. De jelentős a muzulmán kiutazás azokból az európai országokból is, ahol nagyszámú muszlim közösség él: az első Németország, azt követi Oroszország, majd Franciaország és az Egyesült Királyság. A mohamedánok top úti céljai egyelőre iszlám országok, ahol leginkább adottak a lehetőségek vallási és étkezési hagyományaik betartására. A dobogó tetején Malajzia áll, majd Törökország és az Emirátusok következnek. Azonban a következő hatban – Szingapúr, Oroszország, Kína, Franciaország, Thaiföld és Olaszország – már európai államok is szerepelnek. A legjobban költő iszlám utazók az Arab-öböl térségének olajban gazdag államaiból – Bahrein, Kuvait, Omán, Katar, Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek – kerülnek ki. Az Öböl-térségből érkezők kiadásai 37 százalékát adták a muszlim turisták összköltését 2011-ben, jóllehet a teljes iszlám vallású lakosságnak ők mindössze 3 százalékát teszik ki.

Thaiföld és Ausztrália már nyitott

Egyre több nem mohamedán ország látja a turisztikai potenciált a muszlimokban – állapítja meg Fazal Bahardeen, a Crescentrating vezérigazgatója. Thaiföld és Ausztrália már évek óta versenyt fut azért, hogy egyre jobb feltételeket biztosítson a vallásos muszlimoknak. Thaiföld nyaranta egy hónapos fesztivál keretei között promotálja kiváló konyhaművészetét az Emírségekben, a bangkoki reptér pedig a megjelent kutatás rangsorában a legjobb iszlámbarát légikikötőként szerepel egy nem iszlám országban. Ausztrália manapság célzott felhívással invitálja a muszlimokat, hogy töltsék ott egy hónapig tartó hagyományos ünnepüket, a ramadánt. A híres Gold Coaston – az ott élő muszlim bevándorlók igényei miatt is – egyre szaporodnak az imahelyiségek a szállodákban és a reptereken, valamint a rituális fürdők és az iszlám által előírt étkezési szokásokat betartó, úgynevezett halal éttermek.

A konyha mindenekelőtt

A kutatás kitér arra is, hogy melyek a legfontosabb tényezők egy muszlim számára szabadidős utazása során. A válaszadók 67 százaléka első helyen említette a halal étkezést, azt követték a fogyasztói árak 53 százalékkal és az iszlámbarát fogadtatás 49 százalékkal. A hotelektől azt várják el, hogy halal konyhát is vigyenek, valamint rendelkezzenek imahelyiséggel és olyan közösségi térrel, ahol tilos az alkoholfogyasztás, illetve a nők számára biztosítsanak külön kikapcsolódási helyszínt. A speciális igények mellett fontos még számukra a tisztaság, a családbarát környezet, az úszási lehetőség, a kényelem és a hotel közeli fekvése a szórakozási lehetőségekhez. A légitársaságokra is vonatkoznak a vallásgyakorlatból adódó, már említett elvárások, valamint igény van az iszlám sajtóra és médiaszolgáltatásra csakúgy, mint a tágas helyre a lábak számára.

Európában bővít a Qatar Airways

További európai terjeszkedést jelentett be a Qatar Airways szerdán. A légitársaság november 20-tól Belgrádba, december 5-től Varsóba is indít járatot. A két új járattal az idei év végére 32-re nő a Qatar Airways járataival elérhető európai desztinációk száma. A légitársaság Szerbia fővárosába, Belgrádba november 20-tól heti három menetrend szerinti járatot közlekedtet Ankarán keresztül. A lengyel fővárosba december 5-től repülnek heti négy alkalommal. Mindkét új úti cél a Qatar Airways dohai hubjáról üzemel majd, az útvonalakat Airbus A320-as gépekkel repülik, amelyeken két fedélzeti osztály lesz. A gépeken a 12 business- és 132 turistaülés mindegyike interaktív audio és video szórakoztató- rendszerrel van ellátva.

A Qatar Airways kiemelt figyelmet fordít az európai, azon belül is főként a kelet-európai régióra. Akbar Al Baker, a légitársaság igazgatója elmondta, globális hálózatukon 118 úti cél szerepel, amelynek közel 25 százaléka európai desztináció. 2011-ben 7 új európai desztinációra kezdték meg az üzemelést, az idei évben pedig Azerbajdzsánba (Baku), Grúziába (Tbilisi) és Horvátországba (Zágráb) nyitottak járatot. Ezek mellett szintén 2012-ben indult a Kigali (Ruanda), Erbil (Irak), Bagdad, Perth (Ausztrália) és a Kilimandzsáró (Tanzánia) járatuk. Doha–Belgrád menetrend 2012. november 20-tól Indulási napok: kedd, csütörtök, vasárnap

QR462 Indulás Dohából 08.30, érkezés Belgrádba 13.50

QR463 Indulás Belgrádból 15.05, érkezés Dohába 23.45

Varsó Doha–Varsó menetrend 2012. december 5-től Indulási napok: hétfő, szerda, péntek, szombat

QR980 Indulás Dohából 09.20, érkezés Varsóba 13.20

QR981 Indulás Varsóból 15.35, érkezés Dohába 22.55

A Qatar Airways következő hónapokban induló további új járatai: Yangon, Myanmar (október 3.); Maputo, Mozambik (október 31.) és Chicago, USA (2013. április 10.).


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?