Portugália sokszínű kínálata  

Portugália egyre népszerűbb a magyar utazók körében, különösen amióta menetrend szerinti járat is összeköti a két ország fővárosát. Legtöbb honfitársunk Lisszabont, a központi régiót és a Tejo völgyét keresi fel.  

'

Lisszabon ma egyszerre elbűvölő, romantikus városka és izgalmas metropolis. Infrastrukturális fejlődése az 1998-as Világkiállításnak köszönhetően kapott lendületet – érdemes megcsodálni az expó futurisztikus építészeti örökségét a Nemzetek Parkjában. A 2004-es futball Európa-bajnokságra tíz stadiont építettek országszerte, ebből három a főváros régiójában található. A lisszaboni szállodaszektor is készült az eseményre, 2001 és 2004 között 18,4 százalékkal nőtt a szobakapacitás, ami tizenhárom új szállodát és 2 ezer ágyat jelent. A főváros környékén legkevesebb öt új hotelt nyitottak, összesen 650 szobával. A portugál fővárosban jelenleg 250 szálloda működik, összesen 20 ezer fős kapacitással.

 

Csillagtúra a fővárosból

 

Az óceán partján, az úgynevezett Kék parton, a fővárostól mindössze 20-25 kilométerre északra fekszenek az elegáns üdülővárosok, Estoril és Cascais, ahová a magyar utazásszervezők is kínálnak pár napos üdüléseket körutazások részeként. Estoril a kongresszusi turizmus irányába tett komoly lépéseket. Három éve adták át 1200 fős befogadóképességű kongresszusi központját, amelyet jól kiegészít a fogadások lebonyolítására kiválóan alkalmas ezer férőhelyes kaszinó. Cascais továbbra is elsősorban az igényes üdülővendégeket várja. A golf központi szerepet tölt be a környék turizmusában, számos pálya és klub működik a város határában. A csoportok és az egyéni utasok is előszeretettel látogatnak el a Kék Parthoz közel eső Cabo da Rocához. A hatalmas sziklameredélyen épített kilátó kontinentális Európa legnyugatibb pontja. A kreatívabb utazási irodák oklevelet adnak utasaiknak, bizonyítandó, hogy ott jártak. Sintra minden Lisszabon körüli körút kihagyhatatlan állomása. A bájos városkát egyedülálló építészeti értékeinek köszönhetően a Világörökség részeként tartják számon. A hegyekkel körülzárt települést magas páratartalmú, csapadékos mikroklímájának köszönhetően buja vegetáció övezi. A fővárostól északra, egyórányira fekszik Fátima, ahol 1917-ben három pásztorgyermeknek megjelent Mária, és amely mára a világ egyik legismertebb katolikus búcsújáróhelye lett. Honfitársaink is nagy számban érkeznek oda. Jelzi ezt, hogy az ismertető magyar nyelven is hozzáférhető. A város szálláshelyeinek száma bőséges, a középkategória túlsúlya jellemzi, ötcsillagos szállodája egyáltalán nincs. Aki egyszer is belepillantott már

portugál útikönyvbe, tudja, óbidosi kiruccanás nélkül nem teljes a lisszaboni csillagtúra. A fallal körülzárt festői középkori városka szűk utcáival, kék és sárga színekkel díszített, hófehérre meszelt házaival rabul ejti a látogatót. A régióban tett utazásra a delfinek megfigyelése teheti fel a koronát. A Tejo torkolatától délre fekvő Setúbal partjainál természetes élőhelyükön csodálhatják meg a turisták az intelligens és kedves állatokat. Egyelőre két vállalkozás indít motorcsónakos delfintúrákat.

Menetrend szerinti kontra charter

2002-ben indult először nyári Malév charterlánc Budapestről Liszszabonba, akkor még Malaga érintésével. A rákövetkező évben már önálló, közvetlen charterjáratot előlegeztek meg a kiutaztatók Portugáliának. A Budapest–Lisszabon–Faro–háromszögben közlekedő Malév-járat gazdája a Malév Air Tours, vevői pedig a Chemol Travel, az OTP Travel és a Neckermann voltak. Az első három a szükséges létszám kedvéért közös körutakat szervezett Portugáliában, a Neckermann kizárólag üdüléseket kínált. 2003-ban csaknem százszázalékos kapacitáskihasználtsággal üzemeltek a gépek; bebizonyosodott, hogy a dömpingdesztinációk mellett Portugáliára is van igény. A sikeres kezdet után tavaly azonban kudarccal végződött a Malév charter története, mivel a TAP légitársaság a Malévval közösen 2004. június 1-jén beindította heti három alkalommal közlekedő közvetlen menetrend szerinti Budapest–Lisszabon járatát. A menetrend szerinti járat számos utast hódított el, mivel a Malév charterénél alig kínált drágább repülőjegyeket, és a csatlakozásnak köszönhetően Faróba ugyanannyi idő alatt ért oda az utas, mintha a chartert választotta volna. A charterjáratokat töltő utazási irodák arra panaszkodtak, hogy nehezen ment az értékesítés, a járatok kihasználtsága messze elmaradt a 2003-astól, és a bevételek sem a terv szerint alakultak, mivel közülük többen is rendszeres akciókra kényszerültek. Mindez bizonytalanná teszi a 2005. nyári Malév-lánc sorsát, a már bevezetett úti célról azonban semmiképpen sem szeretnének lemondani az irodák. Szolnok Péter, a TAP magyarországi képviseletének vezetője arról tájékoztatta lapunkat, hogy a Malév-chartert töltő irodák mindegyikét sikerült meggyőzniük arról, hogy a 2005-ös nyári szezonra ne béreljenek gépet, hanem a TAP menetrend szerinti járatait válasszák. A kiutaztatók a korábbi évekhez képest kisebb kontingensekkel, garanciamentesen ülnek majd a TAP járatain, ami viszont együtt jár áraik kismértékű emelkedésével is. Nyári charter azonban továbbra is lesz Portugáliába, az Aeroviva, 2004-hez hasonlóan, idén is indít járatokat Lisszabonba és Portóba, tudtuk meg Gyarmati Ferenc tulajdonostól. Míg 2004 a lisszaboni Malév-charter végét hozta, addig egy új portugál charter úti cél is megjelent a piacon. A Neckermann tavaly decemberben indított háromszögező járatot Madeirára Las Palmas érintésével. Hermányi Attilától, a cég repülő koordinációs vezetőjétől azonban megtudtuk, február 5-től március közepéig átmenetileg szüneteltetik a járatok indítását, mivel azok kihasználtsága nem a várakozások szerint alakult. Utasaikat erre az időszakra a TAP veszi át. A Chemol és az OTP Travel még a Neckermann járatnyitását megelőzően kísérletképpen indított egy ad hoc járatot a portugál szigetre tavaly júniusban. Földi Katalin a Chemoltól így összegzi tapasztalataikat: „A gép nehezen telt meg. Úgy tűnik, a madeirai program továbbra is csak bizonyos rétegeket érdekel, rendszeres járatindítás túlzás lenne.”

A TAP-nak bejött a számítása

Szolnok Péter arról is beszámolt, hogy a menetrend szerinti járat utasforgalma a vártnál is kedvezőbben alakult. A nyitástól számítva tavaly év végéig összesen 14 ezren repültek rajta, köztük 6800 volt a magyar. A szakember szerint a járatnyitás nemcsak piaci átrendeződést, hanem 20 százalékos bővülést is eredményezett a kiutazásban. A chartereztetők közül a Chemol és az OTP Travel utasforgalma minden nehézség ellenére növekedett. Joachim Pimpao, az ICEP vezetője szerint tavaly összesen 30 ezer magyar utazott Portugáliába, ami 5-8 százalékkal több, mint 2003-ban.

Több mint üdülés

Portugália földrajzi adottságaiból adódóan nem kimondottan üdülődesztináció. Elsősorban kulturális körutazások, fly & drive programok helyszíne, amelyek pár napos tengerparti kikapcsolódással egészülnek ki. A magyar kiutaztatók a lisszabon–farói charter beindítása előtt üdüléseket nem, inkább csak körutakat kínáltak, ezért a nyáron túlságosan meleg Portugália elsősorban kora tavaszi, késő őszi úti célnak számított a hazai piacon. A portugál programokat már öt éve kínáló OTP Travel termékmenedzsere, Zazrivecz László tapasztalatai szerint az ibériai desztinációt választó magyarok nagyobb részét az iskolázottabb középkorúak alkotják. Az OTP-nél egyébként 2004 portugál slágere az algarvei nyaralás volt, amit az országba utazó klienseik 70 százaléka választott. A portugál programokban ugyancsak régi motorosnak számító Chemolnál az incentive utak iránti kereslet élénküléséről számoltak be.

Autópályák uniós pénzből

Portugáliában az idegenforgalom 10 százalékkal járul hozzá a bruttó nemzeti össztermékhez (GDP), és a lakosság 8 százaléka dolgozik az ágazatban. 2003-ban 13, 2004-ben 13,5 millió vendégéjszakát töltöttek el a turisták az ország kereskedelmi szálláshelyein. A növekedést elsősorban a labdarúgó Európa-bajnokságnak tulajdonítják a szakemberek. Az idegenforgalmi beruházások zömmel állami és magántőkéből valósulnak meg, az uniós forrásokat egyelőre szerény sikerrel tudja lehívni a portugál szakma. Közvetett turisztikai hasznosításnak tekinthetők azonban az autópálya-fejlesztések, amelyekhez jelentős mértékben járul hozzá az EU.

Légi összeköttetések

Portugália három legjelentősebb repülőtere Lisszabonban, Farón és Portóban található. Lisszabonba szinte kivétel nélkül az összes nagyobb nemzetközi légitársaság indít járatokat, belföldi összeköttetésről pedig a portugál TAP és PGA légitársaságok gondoskodnak, amelyekkel Madeira és az Azori-szigetek is könnyen megközelíthetők.

Megduplázzák a golfpályák számát

A lisszaboni régióban, a fővárostól északra elterülő Oeste tartományban nagyszabású fejlesztésbe kezdtek a golf- és egészségturizmusban a többet költő turisták megnyerésére. A már meglévő öt golfpálya mellé négy-öt éven belül még ugyanennyit építenek, számos egyéb sportlehetőséggel (tenisz, squash, lovaglás) hatalmas kapacitású luxuskategóriájú szálláshelyekkel és Thalasso-terápiás központtal kiegészítve. A legelső új golfpályát Torres Vedrasban nyitják meg idén márciusban. Az ahhoz tartozó 150 szobás ötcsillagos Westin Hotel átadását 2006 októberére tervezik.

A MICE-világ élvonalában

A kongresszusi és incentive szegmens másfél millió vendégéjszakát és 500 ezres vendégforgalmat képvisel a liszszaboni turisztikai régióban, ami az öszszes turisztikai termék piacán 44 százalékos részesedést jelent. A régió méltán tarthat számot nagy érdeklődésre az incentive szegmensben, mivel akár 10 ezer fős rendezvényeknek is képes otthont adni, és kulturális, szabadidős lehetőségek tárházát kínálja. A portugál főváros az International Congress and Convention Association (ICCA) által összeállított 2004-es világranglistán a résztvevők számát tekintve a negyedik, az ülések számát tekintve pedig az ötödik helyet foglalta el. A Lisszaboni Turisztikai Hivatal igazgatója, Paula Oliveira a portugál főváros jó eredményei ellenére is versenytársat lát a kelet-közép-európai MICE-piacokban, köztük hazánkban is.

Nem poszáta, pousada!

A Portugáliával foglalkozó szakmabeliek egyre gyakrabban találkozhatnak a „pousada” fogalmával, ami egy exkluzív szálláshely-kategória pazar gasztronómiával, igényesek számára. Két fő típusa a regionális és a történelmi pousada. Az előbbi új építésű és kiemelt természeti értékekkel bíró térségekben található. A portugál országimázs aktuális favoritjait, a történelmi pousadákat műemlék épületekben, kastélyokban, várakban alakítják ki az ’50-es évek óta. Az országban összesen negyvenkét pousada található. Mindegyiküket a madeirai Pestana család vállalkozása működteti. A famíliának saját tulajdonú nemzetközi szállodalánca is van, a Pestana Hotels & Resorts. A műemlék pousadák állami tulajdonban vannak, és a Pestana család alakít ki bennük szállodát. „Nálunk elsősorban egyéni és nászutasok keresik ezt a szálláshelytípust” – számolt be lapunknak a Vista Utazási Irodák utazásszervezője, Langer Katalin. „Ahogyan belföldön a kastélyszállók, Portugáliában az ilyen romantikus szálláshelyek iránt nőtt az érdeklődés.” A szállodalánc egyik legújabb tagját, az óceán partján fekvő penichei börtönerődöt két éven belül nyitják meg.

'

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.