Pótdíjat kell fizetni a gyorsvonatokon

Gyorsvonati felárat vezet be május 15-től a MÁV-START Zrt. - közölte a vasúttársaság a honlapján.

Május közepétől a menetrendben megjelölt egyes gyors- és sebesvonatok használata esetén kötelező lesz gyorsvonati pótjegyet váltani. Az e-ticket rendszerben jegyátvétellel vagy otthoni jegynyomtatással jegyet vásárló utasoknak csak június elsejétől kell megvásárolniuk a pótjegyet - írták.

A gyorsvonati pótjegy díja 100 kilométeres távolságig 150 forint. A 100 kilométernél hosszabb utakra 20 kilométerenként emelkedik a felár. Egy 200 kilométeres utazás esetén 295, 300 kilométerre 440, 400 kilométerre pedig már 590 forint. Az 500 kilométeres, illetve annál hosszabb utak esetén a pótjegy ára 795 forint lesz - derül ki a május 15-étől érvényes pót- és helyjegyárak táblázatából.

Aki Budapest-bérlettel és csatlakozó menetjeggyel utazik, az is köteles az utazás teljes - gyorsvonattal érintett - viszonylatára gyorsvonati pótjegyet váltani - olvasható a honlapon. A MÁV közleménye szerint a gyorsvonati pótjegy ugyanaddig érvényes, mint az azonos távolságra szóló menetjegy, így ha az utas 100 kilométernél rövidebb utazásra érvényes gyorsvonati pótjegyével tárgynapon éjfél előtt kezdi meg az utazást, az a következő nap hajnali 3 óráig használható fel.

Élőállat- és kerékpárjegyhez, valamint kutya- és kerékpárbérlethez nem kell váltani gyorsvonati pótjegyet. Ezen felül gyorsvonati pótjegy megváltása nélkül utazhat: a nemzetközi menetjeggyel vagy FIP (nemzetközi menetkedvezményi egyezség) okmánnyal, havi vagy félhavi bérlettel, 30 napos bérlettel rendelkező utas, az 1 és 2 számjeggyel kezdődő sorszámú vasúti utazási igazolvánnyal, illetve az "A" és "B" sorozatú ideiglenes vasúti utazási igazolvánnyal, a felmutatóra szóló szabadjeggyel és vasutas IC kártyával rendelkező utas.

Nem kell gyorsvonati pótjegyet váltani a három éven aluli gyermeknek, ha külön ülőhelyet nem foglal el.

Pótjegy megváltása nélkül utazhat a hadirokkantak utazási kedvezményére jogosult, az országgyűlési és európai parlamenti képviselő, a START Klub, START Klub Bónusz, START Klub VIP vagy START Klub Prémium kártyával rendelkező utas, továbbá azok, akik a kártyabirtokosokkal szombaton utaznak együtt, valamint a Balaton Mix jeggyel rendelkezők.

Nem kell gyorsvonati pótjegyet vásárolni azoknak az utasoknak sem, akik a Püspökladány - Biharkeresztes, Békéscsaba - Lőkösháza, illetve a Nyíregyháza - Záhony szakaszon utaznak. A MÁV a közleményében arra is kitért, hogy a gyorsvonati pótjegy-köteles vonat késése esetén a gyorsvonati pótjegyet vásárolt utas átalány-kártérítésre jogosult. A kártérítés mértéke a gyorsvonati pótjegy-köteles vonat 30-119 perc közötti késése esetén a menetjegy árának 25 százaléka, 120 percet elérő vagy meghaladó késés esetén 50 százaléka.

NFM: a szolgáltatások fejlesztését alapozza meg a vasúti felár 

A közösségi közlekedési rendszer korszerűsítésének részeként folytatódik a távolsági vasúti közlekedés megújítása, a fejlesztésekhez szükséges források előteremtése érdekében szélesedik a feláras szolgáltatások köre, amely az autóbuszos felárakkal 1,5-2 milliárd forint éves többletbevételt eredményezhet az idén - indokolta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) csütörtökön a MÁV gyorsvonati felárának bevezetését.

A közleményben emlékeztetnek arra, hogy a MÁV-START Zrt. az idén és jövőre mintegy 1 milliárd forintot fordít a kocsiállomány felújítására és további járművek állapotjavító beruházásait is tervezi. A tarifarendszer felülvizsgálatának eredményeként május közepétől a feláras körbe tartozik 258 hibrid, gyors- és sebesvonat. Az InterCity vonatokkal együtt így összesen 456 vasúti és 657 autóbusz-járaton kell a szolgáltatás jellemzőiért kiegészítő jegyet váltani. Az intézkedéssel a közszolgáltatások fenntarthatósága, a megkezdett fejlesztések megtérülése biztosítható - írja a tárca.

A felárakból származó bevételeket a MÁV-START Zrt. a minőségi szolgáltatásokat nyújtó vasúti kocsik - két év alatt közel 300 jármű - megújítására fordítja. A személyszállító vasúttársaság idén nyárig a tervek szerint a kétszázadik ingyenes wifi-elérést biztosító kocsiját is forgalomba állítja.

A vállalat 2013 második felében az Új Széchenyi Terv forrásaiból korszerűsített Budapest-Székesfehérvár elővárosi vasútvonalon és a kapcsolódó vonalakon jelentős menetrendi fejlesztést hajt végre. Az utazási idő nagymértékben csökken, a szolgáltatási színvonal nő, a kínálat bővül a főváros és Székesfehérvár, Veszprém, Zalaegerszeg közötti viszonylatokban is - sorolja a minisztérium. A feláras rendszer májustól egyebek mellett a Budapest és Békéscsaba, Eger, Szeged között közlekedő hibrid IC vonatokra is kiterjed. Kiegészítő jegyet kell váltaniuk a fővárosból Sopronba és Szombathelyre gyorsvonaton, Miskolcra, Sátoraljaújhelyre, Debrecenbe és Nyíregyházára sebesvonaton utazóknak. Felárasan vehetők igénybe a megyeszékhelyekről a Balatonra közlekedő gyors és sebesvonatok, a heti ingázó forgalom hétvégi közvetlen budapesti vonatai is.

A MÁV-START Zrt. bérletével rendelkező utasoknak nem kell felárat fizetniük, a rendszeresen munkába vagy iskolába közlekedőket így a változás nem érinti. Kiegészítő jegy nélkül szállhatnak vonatra a nemzetközi menetjeggyel utazók, a három év alatti gyermekek és a hadirokkantak. A START Klub kártyás utasok üzletpolitikai kedvezményként mentesülnek a felár megfizetése alól.

A fejlesztési tárca a szolgáltatással arányos díjszintek kialakításával teszi érdekeltté a közlekedési vállalatokat a magasabb színvonalú kínálat megteremtésében és fenntartásában. A Volán-társaságoktól származó információk szerint az utasok túlnyomó többsége elfogadta az autóbuszos felárak többlépcsős bevezetését, érdemi utasvesztés nem volt kimutatható. A minisztérium a továbbiakban is folyamatosan elemzi a megtett lépések hatásait - jegyzik meg.

A felárrendszer autóbuszos és vasúti kiterjesztése az előzetes elvárás szerint 1,5-2 milliárd forint éves többletbevételt eredményezhet 2013-ban. Az alaptarifák a legutóbbi átfogó áremelés, a 2010. februári 10-15 százalékos növekedés óta lényegében változatlanok az országos, elővárosi és regionális személyszállításban. A rugalmas tarifarendszer finomhangolása a szükséges informatikai háttér kiépítése után a helyjegyfoglalási rendszer bevezetésével folytatódhat a távolsági buszközlekedésben.

Az utasok kényelmét szolgáló intézkedés felszámolja az autóbuszos és vasúti díjstruktúra és szolgáltatási paletta eltéréseit, megszünteti a vonatközlekedés ezekből fakadó versenyhátrányát - emeli ki az NFM.

Forrás: MTI


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.