Struktúraváltás: viszonteladóból túraszervező nagyhatalom

Az ezredforduló táján stratégiát váltott az ország legnagyobb múltú utazásiiroda- lánca, az IBUSZ. Az egykor monopolhelyzetű, időközben holdinggá szerveződő vállalkozás utazási irodai tevékenységeit egyesítő IBUSZ Utazási Irodák Kft. a korábbi évek során preferált viszonteladás helyett egyre inkább az önálló túraszervezésre helyezte a hangsúlyt. A turisztikai üzletágban a sikeres struktúraváltást egy fiatal szakember, Komora Zoltán vezényelte le.

Mikor kezdett el az IBUSZnál dolgozni?

1999 végén kerültem a társasághoz kiutaztatási osztályvezetőként. Feladatul kaptam, hogy az előző öt év során viszonteladásra berendezkedett cégnél újra felfuttassam az utazásszervezést, a korábbi menedzsment döntése ugyanis az volt, hogy hagyjon fel a cég az anyagilag kockázatosabb túraszervezéssel. Közben az ország legjelentősebb viszonteladói hálózatát sikerült létrehozni, irodáinkban ugyanis ekkoriban jóformán minden touroperátor árualapja megtalálható volt.

Miért került szóba a struktúraváltás?

1999 végén a vezetés már látta, hogy a várható uniós csatlakozás komoly árbevétel-kiesést okoz majd vámüzletágunknak. Ekkor született a többéves terv, amelynek értelmében a turisztikai üzletágnak kell pótolnia a vámtevékenységnél keletkező forgalomkiesést. A vezetés ekkor úgy döntött, megfelelő anyagi és emberi erőforrásokat biztosít a szervezet átalakításához. Ekkor kerültem az IBUSZ-hoz.

Hogyan kezdte a változtatásokat?

Először is az irodahálózatban át kellett alakítani a forgalom szerkezetét. Csak olyan irodák útjait lehetett értékesíteni, amelyek nem voltak konkurensek az árualap tekintetében. Előírtuk, hogy azonos termék esetén a saját szervezésű élvez előnyt. Minimális saját szervezésű út 1999-ben is volt a cégnél, a saját árualap kialakítása során ezekre a meglévő partnerkapcsolatokra építettünk. 2000-ben még nem vágtunk bele a charterezésbe, elsősorban Horvátországba, Olasz- és Spanyolországba kínáltunk saját szervezésű utakat. Később lépésről lépésre bővítettük a kínálati palettát. Egy évvel később indult a charterezés, azóta pedig évről évre jelentősen nő a fogalmunk. 2006-ban a saját szervezésű utak árbevétele már meghaladta a négymilliárd forintot. Tény az is, hogy mire mi újrakezdtük a saját touroperációt, a versenytársak megerősödtek a piacon. Innen kellett kihasítanunk egy szeletet. Nagyon fontos volt számunkra a folyamatos termékfejlesztés, ezért egyrészt a piacon is újnak számító desztinációkat vettünk fel a palettára (Cataniát, Zakinthost, illetve 2006-ban Kefaloniát), illetve minden területen mélyítettük és szélesítettük a választékot.

Feltétlenül meg kell jegyeznem, hogy a „siker” tudatos csapatmunka eredménye volt, az IBUSZ referatúráján dolgozó kiváló szakembergárda garantálta a versenyképes árualapokat, ugyanakkor az értékesítésben edződött és tapasztalt hálózati kollégák óriási „elánnal” és sikerrel értékesítették.

Nagyra nőtt leány

Az egymilliárd forintos törzstőkéjű Utazási Irodák Kft. az IBUSZ holding legnagyobb árbevételű leányvállalata, amely négyféle üzletággal, turisztikai szolgáltatásokkal, pénzügyi szolgáltatásokkal, menetjegy-értékesítéssel és logisztikával foglalkozik. 55 városi és húsz határiroda tartozik a hálózathoz, amely jelenleg összesen 540 főt foglalkoztat. A turisztikai üzletág árbevétele 7, 5 milliárd forint volt tavaly, az Utazási Irodák Kft. éves árbevétele elérte a 14 milliárd forintot. A kft. 2006-ban százezres ügyfélforgalmat bonyolított.

Hogyan hatott mindez a viszonteladásra?

Az 1999-ben még kétmilliárd forintos forgalmat bonyolító utazásközvetítés a következő években óhatatlanul visszaesett. Az utóbbi években másfél milliárd forinton stabilizálódott viszonteladói forgalmunk. Közben minden szerződést újrakötöttünk, és azóta csak a szakmailag kifogástalan, minőségileg megbízható touroperátorok útjait árusítjuk.

A struktúraváltást hogyan kommunikálták?

Az értékesítési struktúra átalakulásával párhuzamosan megváltozott a cég marketingfilozófiája is. 2003-ben arculatot váltottunk, a céglogó is modernebb, fiatalosabb lett, igyekeztünk „leporolni” a százéves márkanevet. Az új design a katalógusokon is meglátszik. A megbízhatóságot és a tapasztalatot mint márkajegyet megtartottuk, de fiatalosabb arculatot mutattunk a közönségnek. A marketingkommunikációban új médiumok és célcsoportok, a fiatalabb korosztályok felé fordultunk. 

Mennyire volt sikeres az átalakítási program?

Az átalakulási program első három éve kiválóan sikerült. Óhatatlanul csökkent a vámtevékenység, a turisztika pótolta a kiesést. Ehhez hozzájárult, hogy a pénzügyi szolgáltatások üzletága (valutaváltás, áfa-visszatérítés, Western Union-átutalások) szintén dinamikus fejlődésen ment keresztül.

A menetjegyüzletágon belül a repülőjegy- értékesítés forgalma megőrizte szerepét a piacon, mindvégig dobogós helyen voltunk a BSP-forgalomban. Az Európai Unióba belépéssel sem történt törés, sikerült a célokat megvalósítanunk.

Milyen változásokat hozott még az uniós csatlakozás?

2004-től megint új szakasz kezdődött a társaság életében. Immár a román határszakaszon működő határkirendeltségek várható forgalomkiesésére kellett felkészülni. Erre megint új üzletpolitikát kellett kidolgozni. A vámüzletágat át kellett alakítani, bővítettük tevékenységi körünket a szállítmányozással és a logisztikával, 2005-ben logisztikai központot nyitottunk Röszkén.

Visszatérve az utaztatásra, mi újság a charterezéssel?

Mivel közelebb akartunk kerülni utasainkhoz, 2004-ben úgy döntöttünk, hogy elsőként a hazai piacon charterjáratot indítunk Debrecenből Törökországba. Egy évvel később két gépet, tavaly pedig már négyet indítottunk partnereinkkel közösen az alföldi nagyvárosból mediterrán úti célokba. Ezek a járatok az egyébként is erős keletmagyarországi pozícióinkat tovább erősítették. 2007-ben pedig két partnerirodával közösen arra vállalkozunk, hogy beindítjuk az első charterjáratot Pécsről Korfura. Ezzel a Dél-Dunántúlon kívánjuk pozícióinkat erősíteni.

A regionális fejlődés kiemelt fontosságú cégünknél, ezért anyagi kockázatot is vállalunk. Mire 2009- re megépül a pécsi reptér meghosszabbított kifutópályája, ott komoly bázisunk lesz. A jövőben más vidéki repülőterek is szóba jöhetnek majd. Összességében 2007 nyarán már heti tizenöt charterjárat töltésében vagyunk érdekeltek. A gépeket vagy mint gépgazda, vagy mint albérlő partnereinkkel közösen üzemeltetjük. Úgy gondolom, 2007-re elértük, hogy az IBUSZ újra meghatározó szereplő az utazásszervezői piacon.

A cégbirodalom

Az IBUSZ Holding több mint 30 korlátolt felelősségű társaságot fog össze, köztük például a Rubin Wellness & Conference Hotelt, illetve a banki tevékenységet folytató, hitelkihelyezéssel és faktorálással, illetve pénzügyi szolgáltatásokkal foglalkozó Innova Investet. Az egykori Rubin Apartmanhotelben több százmillió forintos fejlesztés történt, 2006 nyarára készült el a szálloda vadonatúj wellnessrészlege és konferencia- központja, a felújított szállodai szobákat és éttermet az idén adják át.

Mi jelenleg a legfontosabb feladat?

A felkészülés az euró bevezetésére, mivel az a pénzügyi szolgáltatások (pénzváltás) forgalmát negatívan fogja érinteni. Ismét a turisztika feladata pótolni a kiesést. Ehhez növelni kell az utazási irodai forgalmat.

Konkrétan milyen lépéseket tettek?

Beindítottunk egy új alüzletágat, a jegyértékesítést. Online szoftvereket telepítettünk irodáinkba, amelyek segítségével minden jelentős hazai kulturális és sporteseményre értékesítünk jegyeket. Néhány kiemelt sporteseményre, például a Magyar Labdarúgó Szövetség meccseire kizárólagosan árusítjuk a jegyeket, de a Forma–1-re, továbbá kézilabda-, jégkorong-mérkőzésekre, kajak-kenu versenyekre is lehet nálunk foglalni.

Mekkora üzlet a jegyárusítás?

Elsődleges célunk, hogy még több utast vonzzunk az irodáinkba. A lényeg a szinergiahatás, bízunk benne, hogy a jegyvásárló nálunk fizeti majd be utazását is. Egyébként tavaly csaknem egymilliárd forintos forgalmat hozott a jegyértékesítés. Most azon dolgozunk, hogy közvetlenül interneten is foglalhatóak legyenek a jegyek.

Mennyire hangsúlyos az IBUSZ-nál a belföldi turizmus?

Turisztikai üzletágunk második pillére a kiutazás mellett a belföldi utaztatás, ebben piacvezetők vagyunk. A legnagyobb termékskálát kínáljuk, emellett nagyon jelentős forgalmat jelent hagyományos fizető-vendéglátás üzletágunk is. Az „IBUSZ-szobákat” az ország bármely pontján a mai napig nagy sikerrel közvetítjük. Ezzel szervezetten szinte csak mi foglalkozunk. El kell mondanom ugyanakkor azt is, hogy beutaztatási tevékenységünk némileg háttérbe szorult az utóbbi évek során, a kilencvenes években ugyanis elvesztettük korábbi monopolszerepünket, jelenlegi feladatunk, hogy ezt erősítsük, elsősorban az eseményturizmusra fókuszálva, hiszen óriási tartalékok vannak ezen a területen.

Mit ért ezalatt?

Külföldi utasok részére kulturális és sporteseményekre kínálunk programcsomagokat kiterjedt külföldi partnerhálózatunkon keresztül. Tavaly már jelentős bevételt könyvelhettünk el például a Robbie Williams-koncert kapcsán, amelyre nagyon kedvező áron háromnapos csomagokat ajánlottunk és értékesítettünk.

Merre tovább?

Az idei év végére városi irodahálózatunk több mint fele már felújított külsővel, új arculattal várja az utasokat. A hálózatépítést is folytatjuk, rövid távú terveink között szerepel új iroda nyitása vidéki és budapesti bevásárlóközpontokban. Ezzel párhuzamosan fejlesztjük viszonteladói hálózatunkat is. Jelenleg partnerirodáink száma már elérte a száznyolcvanat, ennek kétharmada valóban aktív is, és a forgalmunk mintegy húsz százalékát ők adják. Partnerhálózatunk tíz franchise irodával is büszkélkedhet, amelyből az egyik a három éve Szatmárnémetiben megnyitott IBUSZ-képviselet.


Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.
Már közlekedik a Tisza-tó sebesvonat

Már közlekedik a Tisza-tó sebesvonat 

Egynapos túrához is ideális a menetrendje.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.