Szakemberképzés és utánpótlás-nevelés

Szakemberképzés és utánpótlás-nevelés, a helyi beszállítói kapcsolatok élénkítése és az élelmiszeripar gyártóit, termelőit, feldolgozóit, forgalmazóit együttműködésre ösztönző klaszter – többek között ebben látják a hazai agrárium fejlődésének és erősödésének lehetőségét vezető szakemberek, hazai vállalatok és civil összefogások. Először Szegeden, a Magyar élelmiszeripari és beszállítói fórum és konferencia keretében ültek egy asztalhoz a magyar mezőgazdaság és élelmiszeripar meghatározó szereplői annak érdekében, hogy együtt találjanak közös megoldásokat a szektor kiemelkedő feladataira.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

„A hazai termelők áruinak bejuttatása a nemzetközi áruházláncokhoz, a nem tisztességes „árfelhajtó” tényezők kiszűrése, a magyar termékek piaci szerepének erősítése – ezeket a feladatokat vállalta magára többek között az ez év áprilisában megalakult Magyar Gasztro Térkép Klaszter” – mondta el Orsolyák Zoltán, a szervezet elnöke. A szakmai összefogás a Magyarországon működő, az élelmiszer gazdasághoz kötődő vállalkozásokat, egyéni termelőket tömöríti, így gasztroláncokat éppúgy, mint civil szervezeteket vagy éppen nemzetközi áruházláncokat. „Eddigi munkánk során kiemelten fontosnak tartottuk a kormányzati, vállalati és civil érdekek összehangolását, így ennek egyik megnyilvánulása a klaszter és a Csongrád Megyei Kormányhivatal szervezésében először megrendezésre kerülő Magyar élelmiszeripari és beszállítói fórum és konferencia, melynek Szeged városa adott otthont – tette hozzá Orsolyák. A konferencia célja a hazai mezőgazdaságban, élelmiszeriparban tevékenykedő gyártók, termelők, forgalmazók piaci szerepvállalásának bemutatása, az érdekek összehangolása, továbbá a kormányzati és civil kezdeményezések, folyamatok megismerése.

„A mezőgazdaság, a hagyományos élelmiszertermelés elkötelezett híve vagyok, ezért örülök annak, hogy sikerült a kormányzatnak is hozzájárulnia ahhoz, hogy a jó minőségű magyar termékre igényt tartson a nagykereskedelem, a vendéglátás és a fogyasztók” – mondta el B. Nagy László kormánymegbízott. „Büszke vagyok arra, hogy Csongrád megye ad otthont először egy olyan szakmai rendezvénynek, amely nem csak beszél az együttműködésről, hanem konkrét lehetőséget teremtett arra, hogy a kistermelők beszállítói lehessenek a konyháknak, a vendéglátóknak és a multinacionális vállalkozásoknak. A kormányhivatalnak nem feladata, hogy ebben közreműködjön, de meggyőződésem, hogy erőltetnünk kell ezt az egymásra találást, mert ez gazdasági érdekünk, különös tekintettel itt Csongrád megyében, amely az ország éléskamrája” – fogalmazott a kormánymegbízott.

Felére is csökkenhet a „magyar termékek” köre

A magyar termékek piaci szerepének erősítésében kiemelt jelentősége van az ez év szeptemberében hatályba lépő magyartermék-rendeletnek, amely többek között szabályozza, hogy milyen feltételek mellett tüntethető fel az élelmiszerek csomagolásán a „magyar termék”, a „hazai termék” és a „hazai feldolgozású termék” jelölés. A jelölési rendszer egyik célja, hogy a vásárlók számára egyértelművé tegye a termékek származási helyét, összetételét. A Magyar Termék Nonprofit Kft. becslései szerint jelentősen vissza esik majd azon termékek száma, mely a „magyar termék” megjelölést használhatja, a mostani állapotokhoz képest. „Ha a teljes élelmiszerskálát nézzük, akkor jelenleg a termékek kb. 35-40 százaléka használ valamilyen magyar termékre utaló megjelenítési formát, ez az egy éves türelmi idő leteltével maximum a 10-15 százalékot fogja elérni” – magyarázza Kecskeméti Attila, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. „Fontos látni, hogy az egyes kategóriák esetében a gyártóknak nem átlagban, hanem tételenként kell eleget tenniük az elvárásoknak, így ez jelentős energiát és odafigyelést követel a termelőktől, hogy helyesen tudják meghatározni, az általuk gyártott termékek közül mi lehet majd a „magyar termék”, a „hazai termék” és a „hazai feldolgozású termék” – tette hozzá az igazgató.

A jövő mezőgazdasága az utánpótlás-nevelésen is múlik

A hazai szakemberképzésben és az utánpótlás-nevelésben látja a fejlődési lehetőséget a mezőgazdasági gépforgalmazás piacán tevékenykedő Axiál Kft. A vállalat elindította a „Jövő Szakemberéért” Programját, melynek célja, hogy a szervezet bekapcsolódjon a közép- és felsőfokú szakoktatásba. „Azt látjuk, hogy egy-egy generációváltáskor egyre kevesebb jól képzett és motivált fiatal lép a nyugdíjba vonulók helyére” – mondta el Polyák Tamás, az Axiál Kft. minőségirányítási igazgatója. „Sőt, az országnak vannak olyan területei ahol úgynevezett „funkcionális munkaerőhiány” van, vagyis – bár kimutatható a munkanélküliség – egyes szakmákból, gépészből, gépkezelőből, mezőgazdasági gépszerelőből nem, vagy csak nehezen találni felkészült jelentkezőket. Hisszük, hogy a piaci verseny a jelen és a jövő mezőgazdaságában nem a termelők között dől el, hanem a termelési költségeken múlik, ami a 21. században kifejezetten technológia és gépi technika függő. Ehhez pedig képzett szakemberekre van szüksége minden piaci szereplőnek. Ennek érdekében szeretnénk a felnőttképzésbe bekapcsolódni szaktudásunkkal, akkreditált és OKJ-s képzésekkel” – tette hozzá az igazgató.

Beszállítói fórum: helyi termelők termékei a nemzetközi áruházláncok polcain

A konferencia egy beszállítói fórummal is kiegészül, mely során nemzetközi áruházláncok, vendéglátók várják termelők, potenciális helyi beszállítók jelentkezését annak érdekében, hogy a nagy áruházak polcain, az éttermekben a helyi, termelői áru is megjelenhessen. „Beszállítói stratégiánk szerves részeként, folyamatosan keressük azokat a helyi, jó minőségű termékeket gyártó, magyar kis- és középvállalkozásokat, amelyekkel hosszú távú, stabil partnerségi viszonyt alakíthatunk ki” – mondta el Eötvös Barbara, a Tesco vállalati kapcsolatok menedzsere. „A mai esemény lehetőséget biztosít arra, hogy a térség kisvállalkozóinak bemutathassuk erőfeszítéseinket, valamint ők is megismerhessék a vállalatunk által kínált lehetőségeket. Célunk, hogy azok, akik kisvállalkozóként ma partnereinkké válnak, közös döntéseink mentén, hosszú távon országos beszállítókká fejlődhessenek, illetve esetleg a Tesco hálózatán belül később export piacokra is eljuthassanak – magyarázta Eötvös Barbara.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.