Szállodai trendiport: kínai invázió, elmaradó oroszok

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége megküldte friss, 2015. első nyolc hónapját feldolgozó trendriportját. 

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A jelentés azzal a pozitív felütéssel indul, hogy az időszak során a belföldi vendégéjszakák száma 7,2, a külföldieké 5,5 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakában mért eredményeket. A részletekbe elmerülve azonban pár érdekes dolgot is találunk. 

A vidám résznél kezdve megtudtuk, hogy a kínaiak 43,9%-ot vertek rá a tavalyi eredményre, míg Izrael 7,3 százalékot. Utóbbi azért érdekes, mert ezzel az egyszámjegyű eredménnyel is az ázsiai beutasok 26%-át adták, míg Kína a nagy növekedés ellenére 19,6 százalékát, ami szintén tekintélyes teljesítmény. Az ázsiai öszzteljesítmény 19,1 százalékkal javult idén. 

Európa ennél vegyesebb képet mutat. Véhetően senkit sem lep meg és különösebb magyarázatra sem szorul az oroszok 27, illetve az ukránok 19,4 százalékos vendégéjszakában mért eredménycsökkenése. Hiányuk leginkább Hévíz hotelforgalmában jelent meg. A balatoni régióban Hévízt is beleszámolva 9,6%-kal csökkent a külföldi vendégéjszakák száma. Hévíz nélkül az összes szállodai éj 0,6, a külföldi 2,4 százalékkal csökkent, míg a belföldi 0,1 százalékkal nőtt. Nem csupán a szállodai számokat írták át, hanem a hévízi repülőtér idei forgalmi adatait is. A kiesést az augusztusi kánikula pótolhatta bizonyos mértékig, mivel a jó időre hivatkozva az értékesítők ceruzája egy kicsit vastagabban fogott, így az átlag szobaárak 10, a RevPAR pedig 13,2 százalékkal volt magasabb.

Az uniós küldőpiacok vendégéjszakái 7,4%-kal emelkedtek. A britek 24,1, az olasz 10,2, a csehek 7,9, a lengyelek 6,9, míg a franciák 6,6 százalékkal növelték teljesítményüket. Ugyanakkor a németek összességében és országos szinten 2,7%-kal lejjebb tornázták magukat, hiába nőtt változott ugyanez a mutató augusztusban 0,9 százalékot, Budapesten pedig 2,7%-ot fölfelé. Ugyanakkor a balatoni régióban, jó idő ide vagy oda, 1,7 százalékos csökkenést hoztak össze. 

Az összességében pozitív eredményekért a budapesti szállodák előtt borulhat térdre a turizmus ipar. A számok elsősorban a külföldieknek köszönhetőek. Az összes vendégéjszaka 40,1%-a, a belföldi vendégéjszakák 8,5%-a, a külföldi vendégéjszakák 66,6%-a, az összes szállodai árbevétel 47,7%-a, szoba árbevétel 51,9%-a budapesti hotelekben realizálódott miközben a szállodai kapacitás – szobaszám – 31,6%-a volt Budapesten. A külföldi vendégéjszakák száma a nyolc hónap alatt 9,1%-kal nőtt. Ugyanez a vidéki szállodákban mínusz 1,1%. Itt belföldiek 7,9%-kal javítottak tavalyi eredményükön, javarészt a Szép-kártyának köszönhetően. Ennek forgalma nyolc hónap alatt 4,5, míg augusztusban 6 százalékkal haladta meg az előző évit. Mi lenne, ha nem lenne?

A kategóriák között az ötcsillagosok vezetik a sort. Esetükben a RevPAR országos szinten 17, Budapesten 19,2 százalékkal nőtt múlt évhez képest. Sőt szobafoglaltságban igencsak a sor elején előkelősködik a magyar főváros szállodaipara; az STR 30 európai nagyváros szobafoglaltságát vizsgáló jelentése szerint a 91,2%-os foglaltsággal a második helyet szerezte meg.


A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.
Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye

Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye 

Amelyet egy meghívásnak köszönhetően mi is kipróbálhattunk.
KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest

KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest 

A belföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 14, a külföldi vendégéjszakáké 24 százalékkal emelkedett.
Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá

Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá 

Adománygyűjtő akciót hirdetett a visegrádi hotel vezetősége.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.