Szemléletváltás a gyógyhelyi fejlesztésekben

A turizmus jelentősége a gazdaságban felértékelődött. Az elmúlt évek növekedésének egyik alappillérét az egészségturizmus fejlődése jelentette. A lezárult fürdőfejlesztések és a kapcsolódó szálláshely- beruházások szükségesek voltak. A gyógyfürdők megújultak, kapacitásaikat bővítették, egyre több vendéget csábítva a településekre. A látogatók igénylik, hogy ne csak a gyógyfürdőkben, hanem azokon kívül is kínáljanak számukra szórakozási, kikapcsolódási lehetőséget. Erre azonban a települések nincsenek felkészülve, hiányzik a háttér-infrastruktúra, a professzionális marketingszervezet, és forráshiánnyal küzdenek.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

'

A fürdőhelyek története öszszefonódott hazánk történelmével. A pannon medence területe az ókortól kezdve nevezetes volt meleg vizű forrásairól, amelyek vizét a rómaiak és a törökök fürdők építésére és gyógyításra használták. A sűrűn látogatott felvidéki, erdélyi és Buda környéki gyógyfürdők azonban a XVIII. századtól háttérbe szorultak, és a magyar közönség körében egyre inkább az osztrák és cseh területen működő fürdőhelyek jöttek divatba. A Monarchia felbomlását követően az egykori kedvelt fürdőhelyek eléréséhez már útlevélre és külföldi fizetőeszközre volt szükség, mivel a felvidéki és az erdélyi területek elcsatolásával leghíresebb gyógyfürdőink, például Trencsén- Teplic, Szliács, Pöstyén, Herkulesés Tusnádfürdő, a határokon kívülre kerültek. A trianoni területelcsatolás a nyaraláshoz szokott középosztály anyagi helyzetét is nagyban megrendítette, ily módon a honi üdülés megteremtésének lehetőségei kerültek előtérbe.

Még a fürdőprogramot korábban ellenzők is belátták, hogy megmaradt fürdőhelyeinknek, nem utolsósorban a fővárosnak, hangsúlyosabb szerepet kell vállalnia a harmadára zsugorodott ország életében.

Az új évezred kihívásai

A XXI. században a hazai fürdők újabb jelentős lépés előtt állnak. A zömében a szénhidrogén kutatás következtében feltárt gyógyvízre épülő, országos jelentőségű fürdők fejlődésének korlátává saját környezetük vált. Stratégiai feladat közép és hosszú távon a gyógyfürdők és a befogadó települések párhuzamos fejlesztése annak érdekében, hogy a nemzetközi jelentőségű fürdőink megkezdhessék a felzárkózást a nemzetközi gyógyhelyek közé. Jogosan vetődhet fel a kérdés, hogy mitől lesz egy település nemzetközi gyógyhely, mivel jelenleg csak a gyógyhely kifejezés van jogszabályban definiálva.

Mitől gyógyhely a gyógyhely?

Magyarországon gyógyhelynek tekintjük azokat a településeket, településrészeket, amelyek az 1997. évi CLIV. törvény értelmében elismert természetes gyógytényezőket (gyógyvíz, különleges, gyógyhatású klíma) hasznosítanak, továbbá biztosítottak a gyógytényezők hasznosításához szükséges létesítmények (gyógyfürdő, kórház, gyógyszálló).

Alapvető a település megfelelő infrastrukturális, kulturális, vendéglátó, kereskedelmi ellátottsága, valamint a gyógyhelyi jelleget biztosító természeti adottságok (erdők, parkok, klimatikus tényezők, így a barlangok, magaslati levegő). A gyógyhelyeken kiemelt környezetvédelemre van szükség, és ez döntően a levegő tisztaságára, a növényzet és a domborzat, a felszíni és felszín alatti vizek védelmére, valamint a zajártalmak kiküszöbölésére vonatkozik. A források és kutak védelmét szolgálja azok ún. védőövezetének kijelölése. A védőövezeten belül az egészségügyi hatóságok hozzájárulása és ellenőrzése nélkül építkezés, földmunka nem végezhető, nehogy a munkálatok a forrás vízhozamát, a víz tisztaságát, esetleg összetételét veszélyeztessék. Azok a települések, amelyek valamely gyógytényező hasznosításával kiérdemelték a gyógyhelyi rangot, csak akkor tudnak tovább fejlődni, ha a kínálati oldalon nemcsak a gyógyászati infrastruktúra alakul ki, hanem egy üdülőhely jellegű település turisztikai, kikapcsolódási szolgáltatás csomagokkal, amelyek népszerűsítését megfelelő marketingkommunikáció segítik elő.

Stratégiai termék az egészségturizmus

A Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia (NTS) 2013-ig a magyar turisztikai szektor elsődleges, kiemelt termékeként nevezi meg az egészségturizmust, amely a természeti adottságokra épülő kínálatfejlesztés legfontosabb eleme.

Az NTS célul tűzi ki az egészségturizmus belföldi és nemzetközi versenypozíciójának javítását, ami folyamatos fejlesztéseket feltételez. Szükségesnek tartja olyan létesítmények létrehozását, amelyek a nemzetközi trendeknek megfelelve, nemzetközi versenyképességet, első számú motivációt jelentenek.

• A gyógyturizmus esetében egymástól megkülönböztethető, saját arculattal rendelkező gyógyhelyek kialakításának ösztönzése a cél.

• Fontosnak tartja, hogy erőteljesebb hangsúly kerüljön a betegségek megelőzésére, az egészségtudatosságot kiszolgáló kínálat fejlesztésére.

• Alapvető feladatként jelöli meg továbbá az egyes létesítmények egészségügyi rendszerben való tudatosabb kihasználását.

Az NTS által elérni kívánt célállapot szerint 2013-ban Magyarország ismert és kedvelt turisztikai desztináció lesz, elsősorban az egészségturizmus és a kulturális vonzerők fejlesztéseinek köszönhetően. A regionális desztinációs szervezeteknek és a nagyberuházásoknak köszönhetően több gyógyhely várja a gyógyulni vágyó turistákat, megnő a színvonalas wellness-szolgáltatásokat nyújtó helyszínek száma, és a kapcsolódó kiegészítő attrakciók fejlesztése révén komplex termékkínálat jön létre.

A II. Nemzeti Fejlesztési Terv fejlesztési leltára tartalmazza azokat a kiemelt gyógyhelyeket, amelyeknek a település és a gyógyfürdő/ gyógytényező komplex fejlesztésével esélyük van a nemzetközi standardoknak megfelelő gyógyhelyi környezet kialakítására. Ennek köszönhetően a jövőben az egészségturisztikai és településfejlesztési projekteket szükséges összehangolni, és ezentúl nemcsak turisztikai fejlesztésekről gondolkodni, hanem azt öszszekötni a települési és regionális tervekkel.

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.