A SZÉP kártyáról szép, a foglalkoztatásról kevésbé szép adatok

Míg a SZÉP-kártyára a befizetések egyre nőnek, addig a turisztikai ágazatban dolgozók bére alulmúlja a nemzetgazdasági átlagot.

Dr. Horváth Viktória helyettes államtitkár, (Nemzetgazdasági Minisztérium) tájékoztatást adott a Széchenyi Pihenőkártya használatának eddigi tapasztalatairól. 2013 első negyedévének adatai azt mutatják, hogy a kártya népszerűsége töretlen. Az év első három hónapjában több mint 425 ezer munkavállaló SZÉP Kártyájára történt feltöltés, ami 62 ezerrel több, mint tavaly ilyenkor.

A feltöltés összege 71%-kal nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest, míg a költés mintegy tízszerese a tavalyi összegnek. (Utóbbi adat elsősorban azzal magyarázható, hogy 2012. év elején még relatíve alacsony összeg volt a kártyákon, tekintettel arra, hogy a bevezető 2011-es évben még kevés munkáltató adta ezt a juttatást.)

Fontos, hogy a kártyákon lévő elektronikus utalványokat a juttatást követő második év május 31-ig fel lehet használni. Szintén új szabály, hogy a lejáró utalványokat a kibocsátók június 30-ig vissza kell, hogy utalják a munkáltatóknak.

Az Európai Bizottság 2012 júniusában kötelezettségszegési eljárást indított Magyarországgal szemben a pihenő-, üdülési- és étkezési utalványok szabályozása miatt. Az eljárás a SZÉP Kártya esetében a kártya kibocsátási kritériumait érinti, amennyiben a Bizottság azokat túl szigorúnak, és EU-s jogszabályokba ütközőnek értékelte. Az eljárás keretében bemutatták a magyar álláspontot, jelenleg a Bizottság mérlegeli, hogy az Európai Unió Bíróságához fordul-e az ügyben.

Részmunkaidő, munkaerő kölcsönzés, alacsony bérek

Második napirendi pontként Dr. Nemes Andrea (turisztikai főosztályvezető, NGM) és a KSH szakemberei a turizmusban foglalkoztatottak számának alakulását elemezték. Többféle megközelítés lehetséges, a szorosan vett szálloda-és vendéglátásban 164 ezer fő dolgozik, ezt a számot az utazási irodáknál alkalmazottak pár ezerrel növelik.

A nemzetgazdaságban foglalkoztatottak mintegy 4% körüli aránya dolgozik a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás ágazatban. Ez az arány, az elmúlt 5 évben, a globális válság kitörése óta nem változott, sőt a kilábalás első éveiben valamelyest emelkedett is.

A közvetett foglalkoztatásról a szatellit számla elemzése útján lehet támpontokat kapni. Eszerint a KSH szakemberei 2007-ben mintegy 323 ezerre becsülték a turizmussal kapcsolatos munkahelyek számát. A válság itt is csökkenést hozott, de 2011-től ismét növekedés tapasztalható, 2012-ben 358 ezer főt regisztráltak.

Ami kedvezőtlen, hogy a részmunkaidőben foglalkoztatottak száma aránytalanul magas, jelentős a fekete foglalkoztatás, a kölcsönzött munkaerő alkalmazása az országosnál elterjedtebb foglalkoztatási forma a turizmus területén.

Az ágazatban dolgozók fizetése a nemzetgazdasági átlagnál kevesebb. Mindezek következtében mindkét ágazat részvevői igényelhetnek támogatást a kötelező bérminimum emelés végrehajtásához, elősegítve a munkahelyek, a foglalkoztatási szint megőrzését. ( Az egykor borravalósnak ítélt szakmában a kártyás fizetések miatt alig van borravaló). A Jobbik hozzászólói felvetették, hogy a vendéglátásban értehetetlen módon nem lehet idénymunkást alkalmazni.

 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?