Szerelmes zarándokok nyomában

Az igazi ínyencek ugyan télen síelni mennek Ciprus hegyei közé, a többi látogató azonban egész egyszerűen az örök tavasz birodalmában érezheti magát februárban a 20-22 oC fokos hőmérsékletű, szikrázó napsütésben. A téli csapadék hatására ilyenkor kizöldülnek a domboldalak, termés alatt roskadoznak a gyümölcsfák: gyönyörű a télvégi tavasz Cipruson, amint arról a Ciprusi Idegenforgalmi Hivatal és a Cyprus Airways meghívására mi is meggyőződhettünk nemrégiben.

Télen brit nyugdíjasok és kelet- közép-európai focisták veszik birtokukba a szigetet. Az Elias Beach Hotelben például ott-tartózkodásunk idején két orosz ificsapat legénysége mellett a lengyel PKN Orlen ifjúsági válogatottja edzőtáborozott. A négycsillagos elhelyezés, az uszoda és a szauna mellett a szállodához tartozó két labdarugó- pálya teszi igazán vonzóvá a sportolók számára az itt-tartózkodást. A repülőgépen magyar csapatokkal is találkoztunk, a Dunaferr sportolói mellett az NB III-as Kisújszállás csapata is itt készült fel a tavaszi fordulók viszontagságaira.

A legfontosabb iparág a turizmus Lefkos L. Phylactides úrtól, a Ciprusi Idegenforgalmi Hivatal marketingszakemberétől megtudtuk, hogy a 650 ezer lakosú szigetországban a foglalkoztatottak 35%-a az idegenforgalomban dolgozik, és mivel a munkaképes korú lakosság körében csupán 3%-os a munkanélküliség, évről évre több tízezer vendégmunkást is foglalkoztatnak. Az elsősorban orosz, román, bolgár és Srí Lanka-i ideiglenes munkavállaló általában fizikai munkát végez, és maximum két évet tölthet a szigeten, szigorúan a családja nélkül. Cipruson ugyan csupán egy egyetem működik, az is csak bölcsészkarral, mégis a munkanélküliek között viszonylag sok a diplomás. Sokáig viszont ők sem maradnak munka nélkül, mert általában az idegenforgalomban találnak, ha nem is képzettségüknek megfelelő, de legalább rendesen fizető állást: így lesz a vegyészből recepciós, a bölcsészből meg pincér valamelyik étteremben.

2001-ben 2,7 millió külföldi turistaérkezést regisztráltak Cipruson, ami ugyanannyi, mint egy évvel korábban volt. Tavaly augusztusban még 4%-os növekedést mutattak a statisztikák, de a szeptemberi események hatására a múlt év utolsó négy hónapja során 10%-kal visszaesett a forgalom. A bevételek a 2000. évi 1,2 milliárd ciprusi fontról tavaly 1,34 milliárdra nőttek, ami 7%-os növekedést jelez.

A fő piacokon ugyan jelentősen visszaestek a korai foglalások, az idei évben mégis 3-5%-os növekedésre számítanak a szakemberek. Ennek érdekében a tél végén komoly marketingkampányt indítottak Nyugat-Európában, mely hamarosan Magyarországot is eléri. A szakember szerint nem lenne másra szüksége a ciprusi idegenforgalomnak, maximum egy-két hóviharra Nyugat- Európában, és rögtön ömleni kezdenének a foglalások.

Magyarországon az idei évtől megduplázta létszámát a Ciprusi Idegenforgalmi Hivatal képviselete, hiszen a korábban egyszemélyes irodában immár Szuromi Júlia mellett a Hotel Taverna egykori PR-osa, Ács Viktória látja el információval az érdeklődőket. Szükség is volt a bővítésre, hiszen a Ciprusra utazó magyar turisták száma folyamatosan nő 1998 óta. Tavaly ugyan volt némi visszaesés, vélhetően a közel-keleti helyzet hatására, de remélik, hogy az idén újra fellendül a forgalom.

Az egyik legnagyobb probléma a magyar turisták esetében is, hogy a korábban népszerű hajós körutak már nem közlekednek Izraelbe, így csökkent a vonzerejük ezeknek a programoknak. Libanonba és Egyiptomba azonban továbbra is el lehet jutni egy néhány napos hajókirándulás során.

Az utazásszervezők részére számos kedvezményt biztosítanak, így idén januártól május végéig nem kell leszállási illetéket fizetniük a chartergépek után. Április-május hónapokban a Ciprusra látogató turistáknak nemkell repülőtéri illetéket fizetniük. A január és március között beszedett illetéket pedig visszatérítik a tour-operátoroknak.

Az angol kapcsolat

A ciprusiak és angolok történelme tucatnyi szállal kapcsolódik egymáshoz. A ciprusiaknak ez egy kicsit kutya-macska barátság. A sziget északi felének török megszállása idején (1974-ben) az itt-tartózkodó brit alakulatok nem akadályozták meg a partraszállást, sőt, sokak szerint hallgatólagosan támogatták is azt. Hogy miért? Nem akartak volna a brit birodalomtól alig 14 évvel korábban függetlenedett országból teljesen kivonulni. Így közelkeleti jelenlétük biztosított ezen a stratégiai fekvésű szigeten.

Amennyire kétértelmű volt az angolok viselkedése a török invázió idején, legalább annyi jót is tettek a ciprusiakkal. Rendszerre szoktatták e délszaki nemzet lakóit: ezért a térség számos államától eltérően Cipruson nincsenek szemetes partszakaszok, nincs parkolási káosz, az árusok kulturáltak. És persze kiválóan beszélnek mindannyian angolul, hiszen az iskolában kisgyerek koruktól tanulják, ráadásul nap mint nap gyakorolhatják is, mivel a turisták 40%-a Nagy-Britanniából érkezik hozzájuk. A sziget gazdasága azért is jól jár a britekkel, mert az itt állomásozó angol zsoldos katonák kétéves kiküldetésük végeztével nagyon gyakran visszatérnek Ciprusra, hogy itt éljenek, vagy vállalkozásba kezdjenek.

A briteket a nemzetek rangsorában a skandinávok, a németek majd az oroszok követik. Ez utóbbiak száma ugyan az 1998- as orosz gazdasági krízis óta évről évre csökken, de még mindig évente 140 ezer turista érkezik a nagy orosz birodalomból Ciprusra. Ez a szám 1995-ben meghaladta a 200.000-et, ami akkor a harmadik helyezést jelentette. E népszerűség egyik oka, hogy Ciprus az elsők között biztosított vízummentességet az orosz turisták számára, amit a mai napig fenntartott (érdekes módon hazánkat valami furcsa sietség fogta el ez ügyben, pedig ezek szerint még ráértünk volna a vízumrendszer visszaállításával). INFRASTRUKTÚRA Repülőterek: Nicosia – a demarkációs vonalon fekszik, korábban ez volt a sziget legfőbb reptere, most nem üzemel. Larnaca: 1974-ben a megszállás után 40 nap alatt fejezték be, ma innen bonyolódik a légi közlekedés zöme. Paphos: a sziget dél-nyugati szélén található légi kikötő chartergépeket fogad, elsősorban Nyugat-Európából. Úthálózat: kiváló, nyugat-európai színvonalú, az ott megszokott zsúfoltság nélkül, az autópályákon nem kell fizetni. Autóbérlés: az összes jelentős márka jelen van, az árak barátságosak, az üzemanyag pedig jóval olcsóbb, mint nálunk. Tömegközlekedés: buszokkal, illetve service-taxinak nevezett iránytaxikkal. Telefonon rendelhető limuzinok, melyek napkeltétől napnyugtáig közlekednek a városok között, egy út ára 2,5 font.

Turizmusfejlesztési tervek

2010-ig szól a CTO ambiciózus fejlesztési terve, melynek célja, hogy kikerüljön Ciprus a „napfény és homok” típusú desztinációk köréből, ezért a kultúrára és a természetre helyezik a hangsúlyt. A jövőben arra kívánják felhívni az utazók figyelmét, hogy a ciprusi emberek barátságosak, a turizmusban dolgozók pedig igazi profik. Hangsúlyozzák a megfelelő ár-érték arányt, és a környezeti szempontokat is figyelembe vevő fenntartható turizmus fejlesztéséért fáradoznak. Számítanak arra, hogy az Európai Unióba való belépés előnyös lesz számukra. Anyagilag vélhetően rosszabbul járnak majd, de biztonságot ad nekik a szövetséghez való tartozás. Abban is bíznak, hogy a sziget kettéosztottsága is megszűnik nem sokkal ezután.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.