Timeshare: leginkább a fogyasztót védi...

a szállás idõben megosztott használati jogára, a hosszú távra szóló üdülési termékekre vonatkozó szerzõdésekrõl szóló kormányrendelet, mely júliusban látott napvilágot, ám a szeptember elseji hatálybalépésig még van ideje az érintett szolgáltatóknak, közvetítőknek az abban foglalt elvárásoknak eleget tenni. Munkatársunktól

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 141/2011-es számú kormányrendelet, mely leváltotta 20/1999-est, voltaképpen a 2008 vége óta hatályban lévő uniós direktíva átvétele a magyar jogrendszerbe, mely mint azt Glatz Tamás, a hazai timeshare üzletág szervezeteit is összefogó, összeurópai RDO Magyarországi Tagozatának koordinátora a Turizmus Online-nak elmondta, egy fogyasztóvédelmi rendelet. De emellett nem árt, ha egy jogszabály megalkotása során a szakma érdekei is képviseltetnek - mutat rá Glatz Tamás az uniós direktíva egy általa vélt hiányosságára. Ugyanakkor folyamatos konzultációt folytattak a szakmai szervezetek az Európai Parlamenttel, ahogy a hazai törvényhozással is.

A fogyasztó érdekeit

olyan mértékben komolyan veszi az új rendelet, hogy már becserkészés időszakában is gondoskodik róla úgy, hogy ha a szerzõdés értékesítése céljából szervezett rendezvényen kívánnak a fogyasztó részére szerzõdés megkötésére vonatkozó ajánlatot tenni, az e rendezvényre szóló meghívónak tartalmaznia kell a rendezvény e célját és jellegét. Majd pedig, ha esedékessé válik a szerződéskötés, a fogyasztó számára annak tartalmára vonatkozó tájékoztatást ingyenesen kell biztosítani; uniós állampolgárok számára saját anyanyelvükön, illetve a szerződésben érintett ingatlan fekvése szerinti nyelven is. Ha a szerződés valamely pontja eltér a tájékoztatótól figyelmeztetni kell írásban.

Az elállás joga

pedig fokozottan megilleti a fogyasztót, aki indoklás nélkül elállhat a szerzõdéstõl, ideértve az elõszerzõdést is, annak megkötése napjától kézhezvétele napjától számított tizennégy napon belül. Ebben az esetben a vállalkozás a fogyasztótól nem követelheti költségeinek, és az esetleg teljesített szolgáltatások ellenértékének megtérítését. 

Az elállás jogát illetve határidőit bonyolítja, ha a vállalkozás előzetesen nem adta át az elállás jogáról szóló formanyomtatványt, mely a jogszabály mellékleteként is szerepel, akkor az ügyfél a szerződéskötés napjától egy év és tizennégy napon belül indokolás nélkül elállhat a szerzõdéstõl. Majd, ha a vállalkozó ezt egy éven belül pótolja, akkor ismét ketyeg majd a 14 nap.

A szerződéskötés előtti tájékoztatási kötelezettség elmulasztása esetén ugyanez úgy néz ki, hogy a fogyasztó három hónap és tizennégy napon belül indokolás nélkül elállhat a szerzõdéstõl a megkötés napjától számítva. Hogy ezt a hiányosságot a másik fél pótolja, kap három hónapot, majd a pótlás után a fogyasztó még mindig gondolkodhat 14 napot, hogy elálljon-e indoklás nélkül vagy sem. 

Szintén hoppon marad a szolgáltató, ha fogyasztó hitelből kívánja megosztott üdülőhasználati jogát megvásárolni, de a szerződéstől eláll. Ilyenkor a hitelszerződését is felbontja, de az ebből eredő kárt a vállalkozónak nem köteles megtéríteni, tőle kamat vagy egyéb költség sem követelhetõ.

Szintén fontos, hogy a gondolkodási határidõ lejárta elõtt a fogyasztótól fizetést az eladó - a jogszabály által különösen kiemelve - a viszonteladó semmilyen jogcímen nem követelhet és nem fogadhat el. A rendelkezés ellenére átvett összeget harminc napon belül vissza kell téríteni. Erre vonatkozóan Glatz kifejti: egy üzletkötés előfeltétele a pénzmozgás, mely meghatározza az aktus komolyságát. Természetesen az aláírás is, de az előleg átutalás mégiscsak megpecsételte a vételi szándékot - véli Glatz.

Kérdésünkre, hogy a fogyasztót ilyen mértékben védő szabályozás elejét veszi-e bármilyen visszaélésnek Glatz elmondta: számos szálloda foglalkozik timeshare termékkel mindenféle gond nélkül; visszaélés inkább az értékesítői oldalon tapasztalható, ezeket próbálja a rendelet kiszűrni. „Aki eddig betartotta a szabályokat az továbbra is így tesz” - foglalja össze.

Hogy spekulációknak elejét vegyék a jogszabály úgy fogalmaz, hogy „szállás idõben megosztott használati jogára vonatkozó szerzõdés és a hosszú távra szóló üdülési termékre vonatkozó szerzõdés nem forgalmazható befektetésként.” 

A hatályát vesztett rendelet

is figyelmet szentelt a fogyasztó jogainak, ugyanakkor elállás esetén némi vigaszdíjra a vállalkozás is jogosult volt; amit a szerződés elkészítése, fordíttatása kóstált, azt a vevőtől követelhették, persze akkor, ha ezt a szerződésben megjelölték. De eddig; az igénybe vett szolgáltatásokért, valamint az ingatlan használatának átengedéséért díjazás nem számíthattak fel. 

Szintén változás a 14 napos elállási határidő a korábban hatályos rendelet 15 napjával szemben, melyet a közösségi irányelv vezetett be. Ami viszont továbbra is eltér az uniós gyakorlattól az a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH) „bevetése”. AZ MKEH-ra vonatkozóan Glatz Tamás kifejti: a hivatalnál történő nyilvántartásba vétel eltér az európai gyakorlattól.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.