Ezermilliárd dolláros turisztikai bevétel 2012-ben

A Turisztikai Világszervezet (United Nations World Tourism Organization – UNWTO) World Tourism Barometer - Volume 11 címmel nemrégiben frissített és részletes jelentést adott ki a 2012. évi előzetes statisztikákról: a nemzetközi turistaérkezések számáról, a nemzetközi turisztikai bevételekről, a kiadásokról, valamint a 2013-ra vonatkozó előrejelzésekről. A riport legfontosabb adatait foglalja össze a Magyar Turizmus Zrt.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Turisztikai Világszervezet adatai szerint 2012-ben 1035 millió nemzetközi turistaérkezést regisztráltak a világon. A 4%-os növekedési ütem megfelel a UNWTO 2010 és 2020 közötti évtizedre vonatkozó hosszú távú éves előrejelzésének, éves átlagának (+3,8%). A régiók közül Ázsia és a Csendes-óceáni térség (+7%), valamint Afrika mutatta a legnagyobb növekedést (+6,4%) 2011-hez viszonyítva. Amerikában 4,1%-os, Európában 3,4%-os növekedést, a Közel-Keleten 5,4%-os csökkenést regisztráltak.

A világ legérettebb desztinációja Európa. Az előzetes adatok szerint 2012-ben itt regisztrálták a nemzetközi érkezések körülbelül felét (51,6%-át), azaz 534,4 millió érkezést. Az európai alrégiók teljesítményében nagy különbségek tapasztalhatók. Az európai érkezések 20,9%-át (111,6 millió érkezést) adó Közép- és Kelet-Európa 7,4%-os növekedése nagyban köszönhető a feltörekvő országok kiemelkedő szereplésének. A nemzetközi turistaérkezések száma alapján legjelentősebb desztinációk élmezőnyében Németország a 8. helyről felkerült a 7. helyre, valamint Oroszország a 12. helyről a 9. helyre. (Lásd táblázat)

A világ nemzetközi turisztikai bevételei – az előzetes becslések szerint – 1075 milliárd USD-t (837 milliárd eurót) tettek ki, ami reálértéken 4,1%-kal több bevételt jelent 2011-hez képest.

A legnagyobb növekedés Amerikában (+6,8%) volt tapasztalható, amit Ázsia és a Csendes-óceáni térség (+5,8%), Afrika (+5,2%) és Európa (+2,3%) követett. A Közel-Keleten 2,2%-os csökkenést tapasztaltak. A régiók közül Európa részesedése (42,5%; 457 milliárd USD) volt a legnagyobb.

A turisztikai kiadások alapján kialakult sorrendben lényeges változás, hogy 2012-ben – a korábbi 3. helyről előre lépve – Kína vette át a vezetést, a 2. helyen Németország, a 3. helyen az Amerikai Egyesült Államok áll. A két legnagyobb feltörekvő küldőpiac, Kína és Oroszország esetében 40,5, illetve 30,1%-os növekedést regisztráltak a turisztikai kiadásokban.

A nemzetközi turistaérkezések száma, a turisztikai bevételek és kiadások
mértéke alapján legjelentősebb országok, 2012

Ország Nemzetközi
turista-érkezések
száma
(millió)
Ország Nemzetközi
turisztikai
bevételek
(milliárd USD)
Ország Nemzetközi
turisztikai
kiadások
(milliárd USD)
1. Franciaország 83,0 1. USA 128,6 1. Kína 102,0
2. USA n.a. 2. Spanyolország 55,9 2. Németország 83,8
3. Kína 57,7 3. Franciaország 53,7 3. USA 83,7
4. Spanyolország 57,7 4. Kína 50,0 4. Egyesült Királyság 52,3
5. Olaszország 46,4 5. Olaszország 41,2 5. Orosz Föderáció 42,8
6. Törökország 35,7 6. Makaó (Kína) n.a. 6. Franciaország 37,2
7. Németország 30,4 7. Németország 38,1 7. Kanada 35,2
8. Egyesült Királyság 29,3 8. Egyesült Királyság 36,4 8. Japán 27,9
9. Orosz Föderáció 25,7 9. Hongkong (Kína) 31,7 9. Ausztrália 27,6
10. Malajzia 25,0 10. Ausztrália 31,5 10. Olaszország 26,2
Forrás: UNWTO

Az első statisztikák szerint 2013 első két hónapjában az adatot szolgáltató országok zöme a nemzetközi turistaérkezések számának növekedéséről számolt be, így világszinten az átlagos növekedési ütem +3,6% volt. A Turisztikai Világszervezet előrejelzése szerint 2013-ban világszerte a nemzetközi turistaérkezések száma a 2012. évihez hasonló, vagy annál kissé lassabb ütemben, 3-4%-kal fog bővülni. Európa esetében 2-3% közötti növekedésre számítanak a szakértők.

A szektor jelentőségét támasztja alá a jelentés szerint, hogy a nemzetközi turizmus (utazás és személyszállítás) mintegy 30%-ot tesz ki a világ szolgáltatásexportjából. A turizmus mint exportkategória számos fejlődő országban az első helyen szerepel, a világon összességében pedig az ötödik helyen áll az üzemanyagok,  valamint a vegyi, az élelmiszeripari és az autóipari termékek mögött.

A UNWTO World Tourism Barometer című jelentésének angol nyelvű összefoglalója letölthető a http://mkt.unwto.org/en/barometer linkre kattintva.

Az eredmények értelmezése során fontos figyelembe venni, hogy a 2012. évi legutolsó publikált adatok a legtöbb desztináció esetében az első 9-12 hónapra vonatkoznak, ám egyes országok esetében még csak júniusig állnak rendelkezésre a statisztikák. A UNWTO mindenhol a legfrissebb hozzáférhető információkat dolgozta fel.

További fontos információ, hogy míg a nemzetközi turisztikai kiadások értéke USD-ben van megadva az adatok összehasonlíthatóságának érdekében, az abszolút számokhoz tartozó változásokat a helyi valutára, folyó áron határozták meg. 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.