Top 10 gondolat az amerikai vendéglátóiparról

Az Ernst&Young szerint 2005-ben lassú növekedésre számíthatnak az amerikai szállodák. A korábbinál szigorúbb belső audit mellett óvatosan folytatják a fejlesztéseket, és egyre több beruházás kezdődik.

'

1. Mekkora különbséget jelenthet egy év?

A múlt évi biztató kép és az optimista előrejelzések pozitív befektetői hangulathoz vezettek, és nőtt az aktivitás a szektorban. A teljes szolgáltatást nyújtó szállodák feltételezett átlagos éves profitja 13 százalékkal nő a következő tíz évben. Ez a növekedés nagyobb az egyéb ingatlantípusoknál előre jelzettnél, ezért a befektetők mintha a korábbinál jobban érdeklődnének a szektor iránt. Ennek eredményeképpen még olyan magáncégek is emelték a forrásaikat a nyilvános piacokon, mint a Sunstone Hotel Properties vagy a az Inc. Strategic Hotel Capital vagy az Eagle Hospitality Properties Trust, amelyek együtt 770 millió dollár értékű nyilvános ajánlatot tettek 2004-ben. Hasonló érdeklődés várható 2005-re is.

2. A részvények értéke

Az alapok folyamatos fejlesztése megnövelte a nyilvánosan értékesített szállodák értékét; legtöbbjük 7,8 százalékos növekedést ért el 2004 során. A legnagyobbak között 38 százalékos volt az átlagos növekedés, ami többek között a számukra kedvező kereslet-kínálat egyensúlytalanságnak köszönhető, ez pedig várhatóan még fennáll egy darabig. A legtöbb Wall Street-i elemző a szektor jövőjét is biztatónak látja, de a tavalyi elsöprő növekedésre már nem számít.

3. Építési kedv

Az elmúlt három évben minimálisan bővült az igénybe vehető szállodai szobák száma az USA-ban. 1997 és 2000 között évente 3-4 százalékkal nőtt a kínálat, ami aztán 2003-ban és 2004-ben lelassult: tavalyelőtt 1,3 százalékos volt a növekedés, a tavalyit pedig 1,1 százalékosra becsülik. A pénzpiacok nem felejtették el a 2001 és 2003 közötti hanyatlást, kevés új projektet indítottak, és a fejlesztések is alacsony szinten maradtak. A szállodaipari kereslet 2004-ben lendült fel, amikor a kereslet és a kínálat dinamikája – többek között a kiadott szobák számának 4,8 százalékos növekedése miatt – megváltozott. Szem előtt tartva a kínálat 2005-ben és 2006-ben várható változását, azt mondhatjuk, a következő években valószínűleg folytatódnak a fejlesztések.

4. A szállodák ráéreznek a kevert vállalatok ízére

A hibrid ingatlanbefektetések a fejlesztők és a tulajdonosok között is egyre népszerűbbekké válnak. A fejlesztők számára a vegyes konstrukció más módon nem elérhető pénzügyi struktúrákat kínál. Az ingatlanok iránti érdeklődés olyan vegyes használatú ingatlanokra irányította a befektetők figyelmét, mint a lakónegyedek, illetve a rekreációt szolgáló létesítmények, például a gyógyfürdők vagy a golfpályák.

5. Lakosztály otthon?

Az elmúlt néhány év tőkeszegény körülményei között renenszánszukat élték a condominiumhotelek; Floridában építettek néhányat olyan üzletileg fontos helyeken, mint Manhattan vagy Chicago. Ezek gyakran vonzóbbnak tűntek a vásárlók, mint a fejlesztők számára, lévén egy alternatív pénzügyi struktúra, amely egyúttal a működési kockázatot is minimalizálni tudja. A condominium-hotelek hétvégi otthonokat vagy „pied a terres”-t kínálnak egy luxushotel szolgáltatásaival és kényelmével. Amikor nem használják a szállásukat, a tulajdonosok ki is adhatják őket, amivel csökkentik költségeiket, és némi profitra is szert tehetnek.

Miközben ezek mérsékelik a fejlesztők pénzügyi kockázatát, figyelembe kell venni azt is, hogy egyéb kiadások és kockázatok viszont növekednek. A szállások iránti átmeneti kereslet és a lakó/vásárló releváns népességének vizsgálata mindig is a projekttervezés alapja marad.

6. A desztinációk elosztása

Abban a versengő környezetben, ahol a városok a többi desztinációval együtt keményen harcolnak, hogy megszerezzék részesedésüket a turizmus dollárjaiból, a „ha felépíted, jönnek” paradigma minden korábbinál kockázatosabbá vált. Ma csak akkor lehet sikeres egy desztináció, ha a turisták, a látogatók és az eseményszervezők szemében vonzó paraméterei vannak. Ezek – többek között olyanok, mint a levegő, az úthálózat fejlettsége, a közbiztonság, a helyi közlekedés, a klíma, a hotelek havi foglaltsága, a helyi és regionális populáció jellemzői, a futó projektek, a szolgáltatások színvonala, az üzletek és éttermek fejlődőképessége, a turistalátványosságok, a kulturális intézmények, a szórakozási lehetőségek – döntőek abból a szempontból, hogy sikerül-e elérni, hogy egy célpont megmaradjon kedvelt desztinációnak.

7. Nincs fájdalom, nincs haszon

Az elmúlt időben növekedni kezdett a belső audit szerepe, mivelhogy az erőfeszítések elsősorban a pénzügyi jelentések megbízhatóságára és az átláthatóságra koncentráltak. Az, hogy a vállalatok engedékenyek lettek, bizalmat kellene, hogy keltsen a befektetőkben. Annak ellenére, hogy a Sarbanes-Oxley-törvény csak a vállalatok egy részére vonatkozik, most már szinte mind a kedvezőbb gyakorlat irányába indult el, ami növeli a pénzügyi jelentések megbízhatóságát. Sok vállalat számára tanulságos lehet, ha van elegendő forrása eljárásai teszteléséhez.

8. Növekvő költségek

A biztosítási ráták jellemzően megduplázódtak az elmúlt három évben, miután a hotelek a terroristacselekményekről és az időjárási katasztrófákról számoltak be, később pedig arról, hogyan befolyásolta mindez az üzletmenetüket. Az új biztonsági paradigma szerint a költségeket csak a fizetés kezdetén kötik össze a kockázatokkal. A négy viharral, amely 2004-ben letarolta az USA délkeleti régióját, a költségek 2005- ben valószínűleg magasabbak lesznek, mint korábban bármikor voltak. Ebből az is következik, hogy magasabb kockázattal jegyzik majd a szállodai befektetéseket.

2004-ben az energiaárak gyakran változtak, ahogyan a közel-keleti konfliktus felfelé hajtotta az árakat, és a trend várhatóan folytatódik 2005- ben is. A 2004 novembere előtti 12 hónapban az olaj és a nyersgáz ára 44, illetve 39 százalékkal nőtt. Mivel a vendéglátóipar számára az energia igen nagy költséget jelent, a fix árakon dolgozó működtetők voltak a legjobban védve a múlt évi áremelkedéstől. Erre az évre folytatódó kínálati bizonytalanságot és nagy globális keresletet jósolunk, ami részben a boomot átélő kínai és a fellendülő amerikai gazdaságtól ered.

Pozitív hatás, hogy a magas árak miatt takarékosabb üzemre váltottak a fűtési, világítási és légkondicionálási rendszerek. Olyan államokban, mint Kalifornia és New York, egyes szállodák 33 százalékos megtakarítást is fel tudtak mutatni.

9. Fair viselkedés, vagy magasabb árrés?

Az amerikai vendéglátóipar összesen több mint 440 ezer aktív tagot számláló szervezetei azon dolgoznak, hogy megteremtsék az egyensúlyt a szektorban. Harcolnak többek között a konszolidált munkaszerződésekért, és a korábbinál nagyobb mértékben kívánják befolyásolni a kompenzációkról szóló munkaszerződéseket, illetve a munkaterhelés nagyságát – speciálisan arról van szó, hogy egyenesbe akarják hozni a megszűnt/megszűnő szerződéseket. Érvényes megállapodások nélkül a munkások sztrájkolnak, mint ahogyan 2004 második felében volt is példa arra, hogy több mint öt hétig nem dolgoztak, és 2005-ben is további munkabeszüntetésekre lehet számítani.

10. Előretekintés 2005-re – lassú növekedés

Bush újraválasztása után láthatóvá vált, hogy az elnök továbbra is a gazdaságnak kedvező politikát fog folytatni, a Wall Street pedig azt reméli, hogy a vidék fellendülése után máshol is pozitív változásokkal lehet számolni. Összességében lassú növekedés várható, a mélyülő kereskedelmi deficit pedig várhatóan lefelé fogja nyomni a dollár árfolyamát. Ilyen feltételek mellett azt jósoljuk, hogy 2005-ben mérsékelten nőni fog a corporate utak száma, ami növeli a szállodaipar iránti a keresletet.

A munkavállalók kilátásai lassan javulnak, ezért fogyasztók bizalma lassan fellendüléshez vezet, jóllehet, a 2004 végén készített prognózis kevesebb optimizmusra adott okot.

Ez kedvezőbb lesz az új beruházások számára is, amely pozitívan hathat a vendéglátóiparban működő alapokra. A külföldi turisták számának a gyenge dollár miatt bekövetkezett növekedését részben ellensúlyozta a vízum körüli vita és a szigorú bevándorlási politika.

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?