Túl a csúcson a Facebook?

Bár korai lenne trendeket felvázolni, a 2018-as közösségimédia-használati adatok elemzése arra utal, hogy a közösségi média komoly változásokon megy át. Az Edison Research és a Triton Digital közös jelentése a médiafogyasztási- és -használati szokásokat vizsgálta az online térben. A jelentés szerint az amerikai felhasználók szokásai drámai mértékben megváltoztak.

1) A közösségimédia-használat most először csökkent.

2018-ban kevesebben használták a közösségi médiát, mint a korábbi években. Az Edison Research 2000, 12 éves vagy annál idősebb felhasználót kérdezett a tartalomfogyasztási szokásairól. A válaszadók 77 százaléka mondta azt, hogy használják a közösségi médiát, szemben a 2017-es 80 százalékkal. Bár ez első ránézésre nem túl nagy különbség, érdemes megjegyezni, hogy a közösségimédia-használat évente átlagosan 7,77, de minimum 3 százalékkal nőtt az elmúlt kilenc évben. Az elsődleges közösségimédia-platformok (Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram stb.) alighanem elérték a csúcsot; nem lenne meglepő, ha 2019-ben is hasonló csökkenést figyelhetnénk meg. A változás oka az lehet, hogy a fiatal amerikaiak inkább az olyan üzenetküldő platformokat részesítik előnyben, mint a WhatsApp, a Facebook Messenger vagy a Snapchat, és kevésbé használják az elsődleges platformokat. Ez a változás nem fog a nagyok azonnali összeomlásához vezetni, de a legnagyobb közösségimédia-felületekről való elvándorlás nagyon is kézzelfogható.

2) Egyre kevesebben használják a Facebookot.

Tavaly a válaszadók kétharmada mondta, hogy használják a Facebookot, de az akkori 67 százalékos részarány mostanra 62 százalékra csökkent – és ilyenre még nem volt példa a Facebook történetében. Hogy ennek a cég körüli botrányok, az egyre dühösebb politikai viták, vagy a platform meghaladottsága az oka, azt nehéz megmondani, de a csökkenés mértéke kézzelfogható. Az Edison tervezi, hogy a kanadai és ausztrál piacokat is megvizsgálja; akkor kiderülhet, hogy a jelenség globális, vagy Amerika-specifikus. 3) A fiatalok körében a Facebook rengeteget vesztett a népszerűségéből. Bár régóta rebesgetik, most már a számok is alátámasztják, hogy a Facebook népszerűsége egyértelműen hanyatlik a fiatal amerikaiak körében. A 12-34 éves korosztályban a felhasználóbázis mérete 15 százalékkal csökkent. Bár ebben a csoportban még mindig 67 százalék a rendszeres használók aránya, ez a visszaesés nem túl biztató képet fest a platform jövőjéről. Az mindenesetre elgondolkodtató, hogy a középkorú amerikaiak jóval vonzóbbnak tartják a Facebookot, mint a fiatalok – pedig a Facebookot az alapítása utáni években még csak diákok használhatták.

4) Már a Twitter sem a régi.

Bár a Facebook esetében a visszaesés jóval látványosabb, a Twitter is hasonló veszteségeket szenvedett el. A platform fennállása óta ez volt az első év, amikor csökkent a felhasználók száma és aktivitása. A minta a Facebookét követi: 2016-ban és 2017-ben még növekedést könyvelhettek el, 2018-ban már visszaesést. Az adatok alapján a 12 évnél idősebb amerikaiak 21 százaléka használja a Twittert: ezzel ők a hatodik legnépszerűbb közösségi platform.

5) A fiatalok körében a Snapchat és az Instagram a legnépszerűbbek.

2017-ben a 12-34 éves amerikaiak 19 százaléka többet használta a Snapchatet, mint bármelyik más közösségi platformot. Az Instagram részesedése 18 százalék volt ugyanebben a felmérésben. 2018-ban a vizsgált korosztályban a Snapchat részesedése már 29 százalék volt – nagy előretörés alig egy év alatt. Az Instagram nem tudott ekkorát nőni, de a 12-34-es korosztályban a felhasználók 22 százalékának ez a kedvenc közösségi platformja. És mindez a Facebook rovására megy: tavaly még a fiatal amerikaiak 48 százaléka a Facebookot tartotta a kedvenc közösségimédia-platformjának, de az arányuk idén 35 százalékra csökkent.

6) A fotó alapú közösségi média feltörekvőben van.

Hogy a (mozgó)képek több embert vonzanak, mint a szövegek, az természetes, és ez a trend alighanem változatlan marad, amíg több szem lesz a világon, mint agy. Az összes közösségimédia-platform felkínálja a kép- és videómegosztási lehetőséget, de csak három van, ami szinte csak erre hagyatkozik: az Instagram, a Pinterest és a Snapchat. A hat legnépszerűbb platform közül csak ez a három könyvelhetett el növekedést 2018-ban. (Számokban: az Instagram-használat 34-ről 36 százalékra, a Pinterest 30-ról 31 százalékra, a Snapchat 29-ről 31 százalékra nőtt.) Eközben az olyan, elsősorban a szövegekre építő platformokat, mint a Facebookot, a LinkedInt vagy a Twittert vagy ugyanannyit, vagy kevesebbet használták, mint egy évvel ezelőtt.

Forrás: Index


Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak

Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak 

Magyarország a korábbi, 2018-as felmérés óta 18 helyet csúszott vissza a népszerű városok rangsorában, így 2023-ban a 74. helyre került.
Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat

Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat 

Az új vonatvonal a turisták számára is lehetővé tenné, hogy minél többet fedezzenek fel Costa del Sol izgalmas turisztikai látványosságaiból.
Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással

Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással  

A részvételhez csupán az ivie városnéző alkalmazást kell letölteni.
Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója

Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója 

London kiváló vasúti összeköttetésekkel rendelkezik a környező városokba, ahol számtalan csábító egynapos kirándulási helyszín található.
Osztrák paradigmaváltás a turizmusban

Osztrák paradigmaváltás a turizmusban 

A turizmussal kapcsolatos fontos kérdésekre adhat választ Ausztria több kezdeményezése és kiállítása.
Magyar tervezők alkotásai az olasz múzeumban

Magyar tervezők alkotásai az olasz múzeumban 

Olaszország legkiválóbb múzeuma adott otthont a magyar alkotásoknak a Milan Design Week alatt.
Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében

Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében 

A holland város a turisták által eltöltött éjszakák számát is korlátozza.
Horvátországot idén is elözönlik honfitársaink a főszezonban

Horvátországot idén is elözönlik honfitársaink a főszezonban 

Az előzetes foglalások alapján biztosra vehető: idén is sok magyar vakációzik az Adrián.
Friss számok a németországi beutazó turizmus alakulásáról

Friss számok a németországi beutazó turizmus alakulásáról 

DZT: év kezdetétől február végéig az előző év ugyanezen időszakához képest 7,8 százalékos a növekedés.
Aquapark nyitás Šibenikben

Aquapark nyitás Šibenikben 

Június elején új, egész évben nyitva tartó attrakcióval gazdagodik a horvátországi Šibenik.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?