Turisztikai marketing a határszélen

A határ menti fekvés előnyös is lehet az ott dolgozó turisztikai marketingszervezeteknek. Bár sokan panaszkodnak, hogy a forgalom átmenő jellegét nehéz megváltoztatni, a határon átnyúló nemzetközi összefogásokat a turizmusmarketing területén is előnyben részesíti az Európai Unió. Az ország déli határain két sikeres térségi összefogással működő szervezetről számolhatunk be.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Szeged és Térsége Turisztikai Szolgáltató Kht.-t (SZTTSZ) Szeged város önkormányzata 97 és a Szeged és Térsége Területfejlesztési Társulás 3 százalékos tulajdonosi részaránnyal alapította 1999-ben. A kht.-hoz 10 település tartozik, itt található a megye turisztikai szolgáltatóinak döntő hányada, ők üzemeltetik a helyi Tourinform irodát is. Az anyagi bázis biztosítása komoly feladat. A szervezet fő fenntartója, Szeged Város Önkormányzata ugyan az idén sem lesz gazdagabb, véli Mihály Illés, az SZTTSZ Kht. ügyvezető igazgatója, mert a beszedett idegenforgalmi adóból és az ahhoz társuló állami támogatásból Szeged arculatának szépítésére is sokat kell költenie. (2004-ben Szeged belvárosának felújítása Európa Nostra Díjat kapott.)

A Magyar Turizmus Rt. viszont már nem támogatja a Tourinform iroda nyári nyújtott nyitva tartásából adódó többletkiadásaikat. Az ügyvezető igazgató az uniós és hazai pályázatokban látja az előrelépés lehetőségét. A DARIB kiírásaira is számítanak, 2003-ban Szeged image kiadvány készítésére nyertek is támogatást. Sikeresek voltak az uniós források megcsapolásában: „Közös kultúránkkal a turizmusért” című pályamunkájukkal a Phare CBC határon átnyúló, Szabadkával közös promóciós tevékenységre közel 11,7 millió forintot nyertek. Ebből közös kiadvány és egy modern mobil installáció készül, hozzá azokkal a hardver perifériákkal, amelyek lehetővé teszik az álló és mozgó képek megjelenítését, vetítését, a kiállítási stand hangosítását. A turisztikai vásárokon és kiállításokon az eddiginél nagyobb területen lehetnek jelen. Az „Érintőképernyős Info-terminálok Szegeden” című pályamunkájuk a Phare CBC keretében határon átnyúló, Temesvárral közös pályázat volt, amelynek 111 700 eurós összege közel 28 millió forintos beruházást tesz lehetővé. Az önrész 10 százalék, ezt az összeget Szeged Megyei Jogú Város önkormányzata biztosítja.

A Kiskunsági Nemzeti Park által a regionális operatív program „Turisztikai vonzerők fejlesztése” tárgyában kiírt pályázathoz is marketingtervet készítettek. A térségben mintegy 20 olyan terület van, melyeknek természeti vonzerői külön–külön is, de csoportosítva kiemelkedően jelentősek lehetnek. A kht. „csak” partner a Szeged–Sándorfalva kerékpárút-pályázatban, amelynek marketingtervét ők készítették. A promóciós eszközökre mintegy 17,4 millió forint az elnyerhető összeg, az önerőt a főpályázó (Szeged Megyei Jogú Város) biztosítja. A Móra Ferenc Múzeum Turisztikai Információs Központ kialakítását célzó pályázatában is részt vesz az SZTTSZ. A kht. Tourinform irodája révén a multimédiás eszközökön megjeleníti a turistainformációkat. Ellátják a múzeumba érkező turistákat kiadványokkal.

Nagyobb mozgástér

Mihály Illés örül, hogy a kht.-nak nagyobb a mozgástere, mint egy hagyományos Tourinform irodának, mivel a kistérség teljes körű turisztikai marketingjének bonyolítása is az ő feladatuk. 2005-ben 11 belföldi és 10 külföldi vásáron képviselik Szegedet és térségét. Kiadványokat, plakátokat, ajándéktárgyakat készíttetnek és terjesztenek, ezeket eljuttatják az ország mintegy 150 Tourinform irodájába is. Szegedről reklámspot, film és DVD készül. A városban turistairányító táblákat helyeznek ki. A szegedváros.hu honlapra minden turisztikai információ felkerül. Mihály Illés szerint jó a kapcsolatuk az önkormányzat illetékes testületeivel, a Szegedi Szabadtéri Játékok Igazgatósával, a vállalkozókkal és a helyi médiumokkal. A 2005-ös év sikereket hozhat Szeged turizmusa számára: az Anna gyógyfürdő, mint teljesen új turisztikai attrakció, az újszegedi termálstranddal és uszodával összekötött Forrás Szálló a gyógy- és wellnessturizmusban; az új Tanulmányi Informatikai Központ, meg a négycsillagos Novotel Szálló a konferencia- és kongresszustuirzmusban érhet el szép eredményeket.

Borút a délvidéken

A Mohács-Bóly Térségi Fehérborút 15 tagtelepülésének neve egyre kevésbé cseng ismeretlennek a haza turizmusban. A busójárás miatt nevezetes Mohács városa mellett Hásságy, Bóly, Babarc és Dunaszekcső, meg a többi település önkormányzatai, borászai, turisztikai szolgáltatói ugyanis úgy vélték, ha összefognak, többre mennek. Ez a térség hazánk szubmediterrán éghajlatú borvidéke, illatban, zamatban gazdag, testes fehérborok termőhelye. A pincék mellett a térség gasztronómiája ínyenc keveréke a svábos ízeknek, a horvát hatásoknak, meg a jellegzetes dunai halételeknek. Helyi kismesterek (mézeskalácsos, gyapjúfonó, feketekerámia-készítő, gyertyaöntő) műhelyei, néprajzi hagyományok (Busójárás, Kékfestőfesztivál Nagynyárádon, húsvéthétfő Bólyban) egészítik ki a turisták számára kínált programokat.

A Mohács-Bóly Térségi Fehérborút egyike azoknak a dél-dunántúli borutaknak, amelyek nyertek az EU borturisztikai pályázatán. Az INTERREG IIIC Program támogatását a VinTour című pályázat kapta, amelyet a Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség dolgozott ki.

A VinTour célja a projektben résztvevő partnerek, az öt térségi borúthoz kapcsolódó, a helyi természeti és kulturális örökségre, a térségek hagyományos termékeire alapozott turisztikai kínálatának fejlesztése, programcsomagok kialakítása. Olyan borturisztikai minősítési rendszer is készül, amely közös védjegy alatt, európai szinten biztosítja, hogy a partnerek különböző borútjain, hasonlóan magas színvonalú, megbízható szolgáltatások várják a vendégeket.

A borutak promóciója érdekében a partnerek közös borturisztikai honlapot alakítanak ki. Terveznek rendszeres hírlevelet, konferenciákat, fórumokat, műhelymunkákat, tanulmányutakat, illetve közös kiadványban mutatják be a megújult borutakat.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.