Turizmus Szatellit Számlák

A nemzetgazdaságban betöltött szerepe miatt a kormány kiemelt jelentőséget szán a turizmusnak, ezért is fordulhat most a szakma kitüntetett figyelemmel a KSH honlapján a közelmúltban megjelent Turizmus Szatellit Számla (TSzSz) felé. A turizmus gazdasági szerepvállalása hiteles bemutatásának eszközére régóta várt a szakma.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A számla nyilvános szakmai megmérettetésére a KSH Keleti Károly termében június 9-én 10 órakor kerül sor. A tanácskozásra hivatalosak a kormányzati szféra képviselői mint első számú felhasználók, a turizmusstratégia és -politika formálói, az OIB tagjai, a turisztikai kutatásokkal foglalkozó műhelyek, a turizmus egyetemi szintű oktatói, a fontosabb szakmai szervezetek képviselői és minden, a turizmus iránt elkötelezettséggel rendelkező érdeklődő.

Fogalmak, módszertan

A szóban forgó kiadvány hat fejezetben taglalja a legfontosabb tudnivalókat, eredményeket. A rövid bevezetőt követően segít értelmezni a TSzSz alapvető kereteit, majd bemutatja a felhasznált adatforrásokat, ismerteti az alkalmazott fogalmakat és módszertant, értékeli az idegenforgalom és a turizmus szerepét a magyar nemzetgazdaságban, végül nemzetközi kitekintést ad a TSzSz más országokban való alkalmazásáról. A viszonylag terjedelmes fogalmi, módszertani leírások fontosak, ezek nélkül nehezen értelmezhetőek vagy félreérthetőek a levont következtetések, a bemutatott adatok, elolvasásukra tehát érdemes időt szentelni.

A TSzSz teljes körűen, keresleti és kínálati oldalról foglalkozik az idegenforgalommal (utasforgalommal), és ezen belül a turizmussal. A nemzeti számlák rendszeréből olyan tételekre épít – fogyasztás, termelő felhasználás, hozzáadott érték és import/ export –, amelyek alkalmasak a turizmus közvetett kapcsolatainak és tovagyűrűző gazdasági hatásának bemutatására is.

A TSzSz rendszere az az eszköz, amely összefoglalja a turizmushoz kapcsolódó gazdasági területeket, megteremti a turizmust bemutató statisztikák összhangját és a gazdasági hatásának vizsgálatához szükséges információs alapot.

A szatellit kifejezés arra utal, hogy a turizmussal kapcsolatos statisztikai mutatók (a turizmus aránya a bruttó hazai termékben, a turizmusból származó költségvetési bevétel, a turizmus foglalkoztatásnövelő hatása stb.) illeszkednek a nemzeti számlák, makrogazdasági statisztikák rendszerébe. Ez biztosítja a turizmusra vonatkozó statisztikák belső összhangját, valamint azt, hogy olyan mutatókat lehessen kiszámítani, amelyekkel a turizmus rövid és hosszú távú jövedelmezősége egyértelműen és tömören összevethető más ágazatok hasonló mutatóival.

Kiemelt fontosságú:

• az idegenforgalom gazdasági szerepének és a bruttó nemzeti termékre gyakorolt hatásának kimunkálása,

• az idegenforgalomnak a fizetési mérlegben, a szolgáltatás külkereskedelemben betöltött szerepe,

• az idegenforgalomnak a nemzeti és hazai fogyasztásban játszott szerepének meghatározása.

A TSzSz kidolgozása során sokféle információt, különféle pontosságú, megbízhatóságú adatot kellett felhasználni, amelyek származhatnak közvetlen statisztikai felmérésekből, más adatfelvételek feldolgozásából, valamint a további kutatások, vizsgálatok alapján kidolgozott számításokból, becslésekből.

Hazánk tranzitfolyosó

Az adatok tükrében egyértelműen igazolható, hogy Magyarország nyugat és kelet között egy közlekedési folyosó, ugyanis nagyon jelentős az olyan külföldi állampolgárok száma, akik tartózkodás nélkül átutaznak Magyarországon. Ennél fontosabb, hogy egyre nagyobb azoknak a száma is, akiknek utazási célja Magyarország, a motiváció lehet turisztikai jellegű és nem turisztikai jellegű. Így például jelentős a vásárlási célból utazók száma, de egyre többen jönnek hazánkba munkavégzés céljából vagy üzleti ügyek intézése végett is.

Míg a Magyarországra utazó külföldiek száma a 2000–2004 években 34-36 millió körül volt, addig a külföldre utazó magyarországi lakosok száma 11 millióról 17,5 millió főre növekedett. Az utasoknak ez a figyelemre méltó tömege vesz részt a magyarországi nemzetközi utasforgalomban. Ezeknek az összetételét, utazási céljait, utazásuk irányát, költési magatartásukat, tartózkodási idejüket kell megismerni ahhoz, hogy képet lehessen alkotni a turizmusról, hogy fel lehessen készülni ezek igényeinek a kielégítésére.

A többség nem turista

Magyarország minden határszakaszára jellemző az egynapos (vagy napon belüli többszöri) határátlépések igen jelentős aránya mindkét irányban. Ezek: átutazás, vásárlás, munkavégzés, tanulás, amelyek valójában nem turisztikai célú utazások. De jelentős a kirándulók és az egynapos egészségügyi okokból látogatók száma is. A beutazók 64%-a, a kiutazók 56%-a egynapos látogató. A tapasztalatok szerint az egynapos látogatók aránya növekszik. Ennek lökést adott az EU-hoz való csatlakozásunk is. 2005-ben az előzetes adatok szerint a beutazók 72%-a, a kiutazók 60%-a volt egynapos látogató. Az egynapos és a többnapos látogatók utazási célja (motivációja) is lényegesen eltér. A beutazó egynapos „látogatók” közül 46% átutazó volt, és 32% vásárlási céllal jött hozzánk. Turisztikai célból (szabadidő- eltöltés, kirándulás stb.) mindössze 17% érkezett.

A turisztikai célú és az egyéb motivációkhoz kapcsolódó utazásokat, valamint az ezekhez tartozó fogyasztást azért érdemes, illetve kell megkülönböztetetten kezelni, hogy értékelhető legyen a turisztikai kínálat által generált, valamint az a fogyasztás, amelyet elsősorban a nem turisztikai célú, döntően egynapos utazások következtében, mindenek előtt a kiskereskedelem irányában nyilvánulnak meg.

A külföldi látogatók költésének jelentős hatása van a hazai fogyasztás szintjére és annak szerkezetére. Lényeges tehát annak ismerete, hogy mennyi az utazók (ezen belül a turisták) összes költése, és azt milyen célból adják ki. Ezek az adatok implicit szerepelnek a nemzeti számlák megfelelő mérlegében. A TSzSz adatai alapján meghatározható a hazai fogyasztás két összetevőjének, a lakossági és a nem rezidens (külföldiek) fogyasztás összegei. A TSZSZ kiadványból kiderül, hogy 2004-ben a hazai fogyasztás 11 025 milliárd forintot – ezen belül az utazók (külföldiek és belföldiek) összes fogyasztása 1 377 milliárd forint (12,5%) – a turisztikai célból utazók fogyasztása pedig 1 038 milliárd Ft-ot (9,4%) tett ki. A külföldiek fogyasztásának aránya az összes hazai fogyasztáshoz viszonyítva 7,5%.

Az elmúlt öt évben a turizmusra jellemző ágazatok együttes aránya a nemzetgazdasági teljesítményhez 5% körül alakult. Évente alig néhány tized százalék az eltérés. Ezen belül a szálláshely és vendéglátás aránya a GDP egészéhez minden évben 1,8%.

Kapcsolódó táblázatok:


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.