Üdvözölnék a légitársaságok az uniós kártérítési szabályok módosítását

Az AIRportal.hu megkeresett több jelentős szereplőt, hogy mit szólnak a légiutasok jogairól szóló uniós irányelv tervezett módosításához: a válaszolók üdvözlik az elképzelést, álláspontjuk szerint egyértelműbb helyzetet kell teremteni, a szabályozásnak pedig a légicégek érdekeit is figyelembe kellene vennie.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A horvát uniós elnökség javaslatot nyújtott be a 261-es EU-irányelv módosítására. Ha elfogadnák, sokkal nehezebb lenne az utasoknak kártérítést kérniük: jóval több idő számítana késésnek rövidebb és nagyobb utaknál egyaránt, így például hosszútávú járatnál 12 óra után járna kártérítés, bár összegét nem módosították. Az AIRportal.hu megkeresésére nyilatkozó jelentős légitársaságok egyetértettek abban, hogy szükség van a most hatályban lévő rendelet módosítására, mert meg kell jelennie az ő érdekeiknek is. A többek közt a Lufthansa-csoportot, az IAG-holdingot és a Ryanairt is a tagjai között tudó Airlines for Europe (A4E) lobbiszervezet az AIRportal.hu érdeklődésére azt közölte: a szabályozás ellen már a hatályba lépése óta tiltakoznak, és folyamatosan lobbiztak azért, hogy újratárgyalják a tartalmát. Mint írták, a légitársaságok és az utasok közti viszonyt csak mérgezte, hogy senki nem tett semmit.

Szerintük mindkét fél érdeke a nagyobb jogbiztonság, és az, hogy az utasok és légitársaságok érdekei igazságosabb arányban jelenjenek meg. A mostani szabályozás az A4E szerint sok alapvető pontjában is elnagyolt, nem részletezi például, hogy mi számít “vis maior” helyzetnek (amikor nem a légitársaság felelőssége a késés vagy járattörlés) vagy műszaki hibának. Egyértelműség hiányában pedig rendkívül sok eset kerül a bíróságok elé, a bírók pedig különbözőképpen értelmezik a szöveget.

Az A4E szerint az új szabályozásnak tükröznie kell a legfrissebb Eurobarometer-jelentést, amely szerint az utasok késés vagy törlés esetén elsősorban ellátást és törődést szeretnének, valamint azt, ha a légitársaságok mindenképpen elvinnék őket a célállomásra. A szabályozásnak a lobbiszervezet szerint erre kellene rászorítania a légitársaságokat. Ugyanakkor a fuvarozóknak is van dolguk, mivel a késések 83 százalékáért még mindig ők okolhatók, de ha továbbra is mindenért a légitársaságok fizetnek, akkor annak beláthatatlan következményei lesznek az európai repülésre nézve.

A Ryanair az AIRportal.hu-nak küldött válaszában csalódottságának adott hangot, amiért a kártérítés összegét nem csökkentenék. Mint az ír fapados hangsúlyozza, a 261-es irányelv szerint járó legalább 250 eurós kártérítés a Ryanair átlagos jegyárának több mint ötszöröse, és az utas is profitálna abból, ha tisztább szabályozás lenne és konkrétabban megfogalmazná az unió, hogy mit ért vis maior és rendkívüli intézkedések alatt.

Forrás: Airportal.hu


Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.