Új külpiaci stratégia

Évek óta Janus-arcú a turizmusunk. A belföldi forgalom erőteljesen fejlődik, miközben a beutazás gyengélkedik. Fontos küldőpiacaink vegyes képet mutatnak. A nemzeti turizmusmarketingért felelős Magyar Turizmus (MT) Zrt. áprilisban elfogadott külpiaci stratégiája megpróbál új irányvonalat kijelölni. A kitörési pontokról és a megváltozott marketingeszközökről kérdeztük Szűcs Balázst, az MT Zrt. marketingigazgatóját.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Magyar Turizmus Zrt. évi hárommilliárd forintos büdzséjéből kettőmilliárd jut a külpiaci stratégia finanszírozására.

„A magyar turizmusra a kétarcúság a jellemző” – állapítja meg Szűcs Balázs. A belföldi turizmusnak nemcsak a dinamizmusa örvendetes, hanem a szolgáltatások színvonalának folyamatos növekedése is. A hazai vendégek pozitívan reagálnak a tematikus évekre, a tavalyi „ Ízutazás” olyan sikeres volt, hogy számos programja hagyományt teremtett. Az idei „Zöld Turizmus Éve” kapcsán az aktív turizmus, a természetjárás és a kerékpározás hosszú távú népszerűsítése a cél. Az összes hazai utazások száma tavaly néhány százalékkal csökkent, így a belföldi utazások a külföldi rovására történnek. Budapest ezt kiaknázva indította el a „Budapest vendégül látja Magyarországot” programját. „Tavaly a kilenc százalékot is elérte a belföldi forgalomnövekedés, idén még két-három százalékos bővülésre számíthatunk” – vélekedett Szűcs Balázs. Hozzátette: a cél, hogy a belföldi/beutazóturizmus aránya elérje a 60/40 százalékot.

Küldőpiacaink trendjei

Az alábbiakban legfőbb piacaink történéseit vesszük górcső alá 1998- tól, ugyanis ebben az évben vezették be a statisztikában a ma is használatos módszertant. A vizsgált periódusban két ország, Lengyelország és Hollandia fokozatosan vesztett jelentőségéből: a vendégéjszakák számát tekintve 1998-ban Hollandia még a harmadik helyen állt 478 ezer vendégéjszakával, míg az őket követő lengyelek alig lemaradva 472 ezer vendégéjszakát regisztráltak. E két piacot Nagy-Britannia és Olaszország szorította ki tartósan az első ötből. Most a legfontosabb öt reláció tendenciáit elemezzük, és országoként ismertetjük a lehetséges kitörési pontokat, amelyeket az új külpiaci stratégia tartalmaz.

Németország

A világon a legnagyobb arányban utazó és legtöbbet költő nemzet a német. Hazánk legnagyobb küldőés második legtöbbet költő országa. Minden harmadik vendégéjszaka tőlük származik. Kedvelik Kelet-Európát, és jól ismerik Magyarországot, külföldi utazások és üdülések tekintetében a 12. legnépszerűbbek vagyunk. Az ország imázsa pozitív a németek körében, ezért nagyarányú a visszatérő vendégek száma. A piac előnye, hogy nem Budapestközpontú, hanem a Balaton-régióba összpontosul a vendégéjszakák közel 45%-a. 1998-ban is Németország adta az összes külföldi vendégéjszakának 43%-át (4310 ezer vendégéjszaka), és a vendégek átlagos tartózkodási ideje 5,2 nap volt. Az eredményeket némileg árnyalja, hogy hivatalos németországi források szerint a németek már 1998-ban 70 000 ingatlannal rendelkeztek Magyarországon. Az első drámai romlás 2002- ben történt, amikor is mind a vendégek, mind a vendégéjszakák számában erőteljes zuhanás történt (8,3% és 11,1%). Az okok többnyire az erős forintra, a gazdasági problémákra és az árvízre vezethetők viszsza. 2003-ban további 11, illetve 12 százalékos csökkenés következett be, és időközben az átlagos tartózkodási idő is 5 nap alá csökkent. 2004- ben még volt egy jelentős, 17,1 százalékos javulás, de összességében az utóbbi 6-7 évben 1 millió német vendéget vesztettünk. Főleg az alacsonyabb kategóriájú szálláshelyek iránt csökkent a kereslet, és az árérzékenyebb német turisták maradtak el, akik a kedvező árú tengerparti országokban vagy belföldön nyaralnak. Az utazási szokások is megváltoztak, hiszen ma már alig léteznek a hagyományos, több országot érintő buszos utak, a fapadosoké a jövő. “Kitörési pont a FlyBalaton repülőtér: a fapadossal érkező wellnesslátogatók lehetnek a balatoni elő- és utószezon megmentői. Megnyerésük érdekében az aktív kikapcsolódást és a gasztronómiát helyezzük előtérbe. A fiataloknak is el lehet adni a Balatont".

Nagy-Britannia

2003-ban a világ második legtöbbet utazó és harmadik legtöbbet költő nemzete a brit volt. Míg a német utazások 93%-a Európába irányul, a briteknél csupán 82% az arány, ennek következtében rendkívül nyitottak, és érdeklődnek a réstermékek iránt. A brit turistákért nagy a verseny, regionális reptereikről 40-50 desztinációba repülhetnek. Ahová nincs járat, ott csökken a vendégszám. Magyarországra is repülővel érkezik a vendégek 95%-a, akik döntően először járnak nálunk. Egyéni utazók, sokan kvalifikált üzletemberek. Jellemzően rövid időre főleg Budapestre jönnek. 1998-ban 119 ezer brit szállt meg kereskedelmi szálláshelyeinken, és 322 ezer vendégéjszakát töltött ott, ezzel akkor a hetedik helyen álltak. Egyenletes növekedés jellemezte az új évezred első éveit, majd az igazi robbanás a 2004-2005-ös években történt, amikor is a vendégéjszakák száma elérte a 814,5 ezret. A trend tavaly fordult meg; a százezres csökkenés döntően a fapados járatok számának csökkenésével magyarázható. A Ryanairrel tárgyalnak, hogy indítsanak járatot Londonon és Manchesteren kívül más brit városokból is.

Ausztria

Közelsége miatt Ausztriából érkezik hozzánk a legtöbb látogató. Az osztrákok jól ismerik az országot, így kevésbé érzékenyek a konjunkturális változásokra. Elsősorban a Nyugat- Dunántúlra és a Balatonra jönnek. Az osztrákok több mint 100 000 magyarországi ingatlannal rendelkeznek. „A fő cél Budapestet intenzívebb eseménypromócióval népszerűvé tenni - emeli ki Szűcs Balázs -, a wellness- és gyógyturizmuskínálatot is lehetne jobban népszerűsíteni.”

USA

Az amerikai beutazás mind volumenben, mind vendégéjszakában folyamatosan bővült, az egyetlen piac, amely nagyobb megrázkódtatások nélkül, dinamikusan fejlődik. Az amerikaiak többségében 45 év feletti, sokat költő, világlátott turisták, akik több ország kombinációjaként látogatnak Magyarországra. 13-15%- uk folyami hajókon érkezik, és ott is alszik, ez a vendégéjszakák számára némileg kedvezőtlenül hat. Jelentős a MICE-forgalom is. Az Államokból érkezők 1998-ban 452 ezer vendégéjszakát töltöttek el, ami a 2002-es megtorpanás után fokozatosan növekedve 2005-ben átlépték az 500 ezer vendégéjszakát, végül tavaly az 533 ezret. Egyik legkiszámíthatóbb piacunk, amelynek kapcsán Szűcs Balázs a példás nemzetközi együttműködést hangsúlyozta. "A csehekkel, a szlovákokkal és a lengyelekkel közös portállal népszerűsítjük a régiót, ami sikeresnek és költséghatékonynak is bizonyult."

Olaszország

Az olaszok a világ hatodik legtöbbet utazó szabadidős turistái, fajlagosan magas költéssel. A vendégéjszakák 80%-át Budapesten töltik el. A városlátogatáson kívül népszerű még a vízparti üdülés és a körutazás. Az első igazi ugrás 2000-ben történt, amikor a vendégéjszakák száma elérte a 433 ezret, és ezzel az ötödik legfontosabb piaccá vált, és pozícióját jelenleg is tartja. 2002- ben történt az első jelentős visszaesés (9,5%) nagyrészt az euró/forint árfolyam következtében. A piac a következő két évben először 11,5, illetve a fapadosok megjelenésével újabb 27,3%-os növekedést produkált, a volumen 2005-ben is megmaradt. Ehhez képest a legutóbbi 14,4%-os csökkenés nem drámai, hiszen a kiugró év növekedésének felét megőriztük.

Feltörekvő piacok

A feltörekvő piacok közül elsősorban a szomszédos országokra koncentrálunk: az orosz, ukrán, cseh, román, valamint lengyel piacra. A környező országok fellendülő turizmusából nemcsak Budapest, de a vidék is profitál. További regionális repterek bevonása nélkül azonban nem lesz dinamikus fellendülés. A Malév ebben partner, legújabb járata, a jekatyerinburgi Oroszország negyedik legnagyobb városát köti össze Budapesttel. Az orosz piaccal kapcsolatban a városlátogatáson kívül a MICE-piac, a magas kategóriájú wellness-szolgáltatások, a charteres balatoni gyermek- és ifjúsági üdülés hozhat eredményeket.

“Honlapunkat egy one-stop shop típusú élményszerű, interaktív oldallá kell módosítani, ahol a foglalásig minden az utazó rendelkezésére áll." A külképviseleteken több forrás jut a végfogyasztóra fókuszáló marketingkampányokra. Ősszel indul a Légi Marketingalap, amelyből a magyarországi repterekre indítandó légi járatok desztinációs promócióját támogatnák.

Külpiaci stratégia dióhéjban

• Legfőbb célkitűzés a beutazóturizmusból származó bevételek növelése
• A meglévő piacok megtartása, új úti célok, termékek bevezetése
• Rugalmas külpiaci szervezet kialakítása
• Hatékonyabb információáramlás, foglalási lehetőség megteremtése
• Ügyféladatbázis a végfogyasztók közvetlen elérésére
• Turisztikai vállalkozások piacra segítése
• Stratégiai partnerség turisztikai cégekkel, szervezetekkel
• Saját bevételek jelenlegi 10 százalékos arányának emelése

Kapcsolódó statisztikák:


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.