Új trend: zöld asztal

A gazdaság különféle szektorai közül talán a vendéglátás területén jelentkeznek és terjednek leggyorsabban a fogyasztói trendek és igények, amelyek megjelenésüket követően is gyorsan változnak…

A gasztronómia világában ma már az étel íze és a megfelelő kiszolgálás mellett legalább annyira fontos a fogások és a helyiség dizájnja és más interaktív élményelemek alkalmazása, a különféle, újabb és újabb diéták követése, és kiszolgálása. Azaz egyre nagyobb a személyre szóló, egyedi kívánságok teljesítése iránti igény, és ehhez a vendéglátós szakembereknek is igazodniuk kell.

NEMZETKÖZI TRENDEK MEGHATÁROZÓ EREJE

Egyre többet hallani a fenntartható fejlődés fogalmáról, a génkezelt élelmiszerek kiszorításáról az élelmiszer-felhasználásban, a nagybani és exportált termékek helyett a helyi termékek előnyben részesítéséről, közösségi konyhakertekről, vásárlói közösségek születéséről, amelyekhez az éttermek is örömmel csatlakoznak. Teszik mindezt nem csupán újabb fogyasztói rétegek megnyeréséért, hanem a felelős vendéglátás jegyében is. Mit jelent az ökomagatartás, milyen formában jelentkezik, hogyan szolgálhatja egy étterem a fenntartható fejlődést, és mi motiválja ebben? A szakembereket kérdeztük erről és persze ennek költségeiről is.

KI A FELELŐS GASZTROHŐS

Amikor először találkozunk a Felelős Gasztrohős kifejezéssel, nehéz eldönteni, vajon kire vonatkozik: a vendégre vagy a vendéglátóra? Tény azonban, hogy az Ökológiai Evolúció Alapítvány által kitalált név olyan találó, hogy akarva-akaratlanul rögtön felkapjuk fejünket, és mi is hősök, de legalábbis felelősök szeretnénk lenni valamiért, leginkább az étkezéseinkért. Hogy mit is jelent ez a valóságban, és hogyan tehetünk érte, erről kérdeztük az alapítvány ügyvezetőjét, Varga Juditot.

Ökológiai Evolúció Alapítvány (Ökolúció) néven 2012-ben civilszervezetet hoztak létre, amelynek célja a környezettudatos életmód népszerűsítése, a gyakorlatban már jól működő megoldások megismertetésével. Hogyan indult a Felelős Gasztrohős program?

Az alapítvány indításakor, rögtön első projektként indítottuk útjára a programot, amely segít megtalálni azokat a vendéglátóhelyeket, ahol felelősen gazdálkodnak a környezeti erőforrásokkal, és példát mutathatnak a többi vendéglátóhelynek és a fogyasztóknak is viselkedésükkel. Jelenleg több mint húsz étterem, kávézó és bisztró viseli ezt az elismerő emblémát, és jó hír, hogy a résztvevők köre folyamatosan bővül. A Felelős Gasztrohős önkéntesekből álló, egyre növekvő csapata a kezdeményezéssel arra törekszik, hogy mindenki felismerje, saját döntéseivel igenis tehet a környezetéért – vagyis mindenki lehet gasztrohős.

Ez nagyon jól hangzik, de mindez hogy történik a gyakorlatban? Van-e a hazai vendéglátósoknak, étteremben dolgozóknak igényük arra, hogy ténylegesen tegyenek a környezetükért?

Igen. Ugyanis ma már egyre nagyobb a kereslet a helyi, szezonális és minimális vegyszertartalmú élelmiszerek iránt nemcsak az otthonokban, hanem az éttermekben is. Egyre többen ismerik fel: van választási lehetőség. A Fenntartható Étterem minősítés nekik segít a választásban. A Felelős Gasztrohős védjegyként való pozicionálása és kommunikációja egyúttal kulcs ahhoz, hogy ez a szemléletmód elterjedjen, azaz trend legyen csatlakozni a kezdeményezéshez, és divatos legyen ilyen vendéglátóhelyen fogyasztani.

Milyen szempontoknak kell megfelelnie egy vendéglátóhelynek, ha csatlakozni szeretne a programhoz?

A Felelős Gasztrohős program komplett szempontrendszer alapján ítéli meg, hogy mely vendéglátóhely mennyit tesz a környezetért, a fenntarthatóságért, illetve dönt arról, hogy egy adott étterem, kávézó vagy bár megkaphatja-e a minősítést. A fő kritériumok a következők: kínálat és beszerzés, hulladékgazdálkodás, higiénia, azaz a tisztítószerek használatának milyensége, a víz- és energiafelhasználás, valamint a társadalmi felelősség kérdése is szerepet játszik a megítélésben.

Egy ilyen program elsősorban növeli a hatékonyságot, csökkenti a költségeket és környezetbarátabbá teszi az ételek elkészítését. Másodsorban az étterem vezetősége növeli az alkalmazottakban a tudatosságot és a felelősségérzetet, és ez általában a munkaerő-fluktuáció csökkenésével jár. Azonban az étterem legnagyobb haszna mégis a vendégek elégedettsége, a pozitív szemléletű étterem, amely ezt a vendégek felé is kommunikálja, többszörösen visszakapja, amit befektetett.

Ha valaki kedvet kap, mi a jelentkezés menete?

Az étterem a Felelős Gasztrohős oldalán található linken keresztül nyújthatja be a jelentkezését. Pozitív döntés esetén eljuttatjuk az étteremnek a megfelelő marketinganyagokat (matrica, oklevél, logó stb), amelyek használatára ezután az étterem jogosult. Az étterem felkerül a Felelős Gasztrohős magyar (Gasztrohos. hu) és angol (Responsibledining.com) weboldalaira, a közösségi média oldalaira, és blogbejegyzés készül róla az Index által gyakran ajánlott Gasztrohos.blog.hu-n. És még csak ezután indul az igazi együttműködés!


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.