Újabb rekord évet zárt az Emirates Csoport

Az Emirates Csoport számos globális és működési kihívás ellenére sorban a 28. üzleti évét zárta nyereségesen, rekord összegű árbevétellel. Az új pénzügyi évet erős pozícióban, stabil üzleti növekedéssel indítja a társaság - közölte kedden a légitársaság.

2015-16-os éves jelentésből kiderül, hogy az Emirates Csoport a tavalyi évhez képest 50%-os növekedést ért el és rekord összegű, 8,2 milliárd dirhamos (2,2 milliárd dollár) profittal zárta a pénzügyi évet. A Csoport árbevétele elérte a 93 milliárd dirhamot (25,3 milliárd dollár), ami 3%-os csökkenést jelent a tavalyi évhez képest, a pénzforgalmi egyenleg azonban erőteljes növekedést produkálva 23,5 milliárd dirhamon (6,4 milliárd dollár) zárt. A teljes profittal összhangban az Emirates Csoport 2,5 milliárd dirham (681 millió dollár) osztalékot fizet a Dubaji Befektetési Társaságnak.

„A 2015-16-os év során a Csoport együttesen 17,3 milliárd dirhamot (4,7 milliárd dollár) fektetett be új repülőgépek és felszerelések vásárlásába, cégek megvételébe, modern létesítmények kialakítására, a legújabb technológia alkalmazásába és munkatársi kezdeményezésekbe. Ezek mind segítenek abban, hogy működésünket erős alapokra helyezzük, hogy helyt álljunk a versenyszférában, és felgyorsítjuk fejlődésünket a hosszútávú céljaink elérése érdekében” - mondta el Őfelsége Ahmed bin Saeed Al Maktoum Sejk, az Emirates Csoport elnök-vezérigazgatója. Hozzátette: „A következő évben is alacsony olajárakra számítunk, amely kettős hatást mutat: egyrész kedvező a működési költségek szempontjából, másrészt viszont negatívan hat a globális gazdaságra és a fogyasztói bizalomra. Az USA dollár más valutákkal szembeni erősödése változatlanul kihívást jelent majd, ahogy az egyes országokban jelen lévő protekcionizmus is. Ennek ellenére magabiztosan nézünk az új pénzügyi év elé."

Az Emirates 29 új repülőgépet helyezett üzembe, ami egy üzleti éven belül az eddigi legmagasabb: 16 A380, 12 Boeing 777-300ER és egy Boeing 777F csatlakozott a flottához, így immár 251 repülőgéppel szolgálja ki az utasokat. Ugyanakkor 9 régebbi gépet kivont a forgalomból, 74 hónapos átlagéletkort biztosítva a flottában, amely szerintük a versenytársakhoz képest sokkal kedvezőbb, mivel más légitársaságok átlagosan 140 hónapig használják a gépeket. Az Emirates változatlanul a világ legtöbb Boeing 777 és A380 géptípussal rendelkező légitársasága.  Az Emirates a flotta növelésére összesen 26,9 milliárd dirhamot (7,3 milliárd dollár) fordított.

80 millió dirhamot (21,9 millió dollár) fektetettek a fedélzeti Wi-Fi kialakítására, így már a flotta több mint 70%-a esetében igénybe vehető a szolgáltatás. A légitársaság továbbá új fedélzeti csomagot vezetett be a First és a Business osztályokon, foglalkoztatócsomagot alkotott meg a kisgyermekek számára, új Business Class ülést mutatott be a flotta Boeing 777-300ER géptípusain, és elindította a kétosztályos konfigurációval repülő A380-as géptípusokat. Az Emirates továbbá megnyitott két reptéri lounge-ot Tokióban és Cape Townban, 39-re növelve az Emirates Lounge-ok számát. A légitársaság az elmúlt években összesen 352 millió dollárt fektetve a lounge-programba. 

Az új repülőgépek üzembe helyezésével az Emirates 8 új desztinációt vezetett be globális útvonalhálózatába: Bali, Bologna, Cebu, Clark, Isztambul, Mashhad és Ciudad del Este. További 34 városba bővítette kapacitásait. 2016-17-ben új úticélokat kerülnek be az útvonalhálózatba: Kínában Yinchuan és Csengcsou, Mijanmarban Yangon és Vietnámban Hanoi.

Az USA dollár más valutákkal szembeni növekedése és az olajár csökkenése 4%-os csökkenést eredményezett az árbevételben, így az 85 milliárd dirhamon (23,2 milliárd dollár) zárt. Ugyanakkor a működési költségek 8%-os csökkenést mutattak: az üzemagyag költség 31%-kal, 19,7 milliárd dirhamra (5,4 milliárd dollár) csökkent, így az üzemagyag költség már csak a működési költség 26%-át teszi ki az előző év 35%-ához képest. Igaz, még mindig ez a legjelentősebb költség a légitársaság működésében. Az Emirates a versenyt felvéve rekord összegű, 7,1 milliárd dirhamos (1,9 milliárd dollár) adózott eredményt termelt, amely 56%-os növekedést mutat a tavalyi évhez képest. Továbbá a 2011-12-es pénzügyi év óta idén volt a legmagasabb a haszonkulcs, 8,4%-kal.

A rekord számú, 51,9 millió utas szállításával az Emirates átlépte az 50 milliós mérföldkövet, a kihasználtság így 76,5% lett. A légitársaság hat régiójából származó árbevétel továbbra is egyensúlyban van: egyetlen régió bevétele sem haladja meg az összbevétel 30%-át. A csökkenés ellenére is legerősebb az európai piac, amely 24 milliárd dirham (6,5 milliárd dollár) bevételt hozott, 5%-kal kevesebbet, mint tavaly. A kelet-ázsiai és ausztrál-ázsiai régió 22,4 milliárd dirham (6,1 milliárd dollár) bevételt generált, a tavalyi évhez képest 9%-kal kevesebbet. Az amerikai térség 9%-os növekedést mutatott és 12 milliárd dirhamon (3,3 milliárd dollár) zárt. Az afrikai régió bevétele 3%-os csökkenéssel 9,1 milliárd dirham (2.5 milliárd dollár) bevételt hozott, a Golf-térség és Közel-Kelet pedig szintén 3%-os csökkenést követően 8,4 milliárd dirhamon (2,3 millió dollár) zárt. Nyugat-Ázsia és az Indiai-óceán térsége szintén csökkent 4%-ot, 7,6 milliárd dirham (2,1 milliárd dollár) bevételt hozva.

Nagy cég, sok munkavállaló: a Csoport humántőke bázisa 13%-kal nőtt. Több mint 95 ezer munkatársat foglalkoztat a több mint 80 cégnél és leányvállalatnál, összesen több mint 160 országból.

Az Emirates teherszállítási divíziója 9%-os csökkenést követően 11,1 millió dirhamos (3,0 milliárd dollár) árbevétellel zárta az évet, a szállított árumennyiség pedig 6%-kos növekedéssel 2,5 millió tonnára emelkedett egy olyan légi teherszállítási piacon, amely folyamatosan új kihívások elé állítja a légitársaságot. Az év során a hozam tonnakilóméterenkét 16%-kal csökkent, ami szintén a főbb valuták USA dollárhoz képesti gyengülésének köszönhető.

Az Emirates Hotels árbevétele 1%-os növekedést követően 700 millió dirhamon (191 millió dollár) zárt.

Működésének 57. évében, a 2015-16-os év a dnata (Dubai National Air Travel Agency) történetének legprofitábilisebb éve volt, miután sikerült átlépni az egymilliárd dirhamos (287 millió dollár) profitot. A korábbi erős évet követően a tavalyi is pozitív eredménnyel zárult: a dnata árbevétele 10,6 milliárd dirhamra (2,9 millió dollár) nőtt, a nemzetközi működése pedig immár a teljes árbevétel 64%-át teszi ki. A jelentős 16%-os árbevételi növekedés köszönhető egybek mellett a 2014 októberében megvásárolt Stella Group első teljes éves működésének. 

A 2015-16-os pénzügyi év kiemelkedő eseményei voltak a nemzetközi felvásárlások: az Aviapartner cargovállalkozása az amszerdami Schipol reptéren, milánó két repterén a Ground Handling SPA és Brazíliában az RM Ground Services melyekkel a dnata immár Amerikában is jelen van.


Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt

Szántód, Tihany, Tomaj és Balaton szolgálatba állt 

A BAHART négy új hajóval gazdagodott: a két-két kompot és katamaránt március 28-án, Balatonfüreden, a hajózási szezon kezdetén avatták.
Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben

Megszólalt a hitelminősítő a Boeing-ügyben 

A Moody's hitelminősítő közölte, hogy fontolóra veszi a Boeing minősítésének lerontását.
Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni!

Különleges jármű futott be Szentendrére - érdemes megnézni! 

Az április 1-jén, hétfőn újra megnyitó szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum legújabb kiállítási darabja egy egykori Margitszigeti Sétajárat.
Útlezárások a reptér felé április 2-től

Útlezárások a reptér felé április 2-től 

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatása az április 2-án kezdődő útfelújítások kapcsán.
A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől

A Stadler lenyúlná a spanyol vonatgyártót a magyarok elől 

A háttérben a madridi kormány állhat, amely a magyar konzorciumtól félti a Talgo vonatgyártót.
Személyi változás a Budapest Airportnál

Személyi változás a Budapest Airportnál 

Az általános és fejlesztési vezérigazgató-helyettes 17 év után, március 31-én távozik a vállalattól.
Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat

Guiness-rekorder a Flirt H2 motorvonat 

A világrekorder vonat részben a Stadler szolnoki kocsiszekrény-üzemében készült.
Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója

Távozik posztjáról a Boeing vezérigazgatója 

Dave Calhoun 2020 elején vette át a vezérigazgatói tisztséget, miután az elődjét, Dennis Muilenburgot leváltották.
A Lufthansa Technik tovább növekedne

A Lufthansa Technik tovább növekedne 

A Lufthansa Technik Budapest ügyvezető igazgatója áttekintést adott a magyar leánycég tavalyi teljesítményéről és idei terveiről.
Boeing-elkerülő weboldal indult

Boeing-elkerülő weboldal indult 

Pár kattintással kideríthető, hogy egy repülőjáratot pontosan milyen géptípussal teljesít majd a légitársaság.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.