Utasbaráttá teszi a MÁV a dél-balatoni vonalat

Működésbe lépett a dél-balatoni vasútvonal 21 állomásán a megújult központi forgalomirányítási rendszer. A beruházás mind műszakilag, mind a finanszírozás szempontjából újszerű megoldásokat tartalmaz. A Budapest–Székesfehérvár–Gyékényes vasútvonal 15 állomási biztosítóberendezésének távvezérlése, továbbá 6 állomás központi forgalomellenőrzése valósul meg a legkorszerűbb távirányítási rendszer bevezetésével, melynek központja Fonyód. A Szabadbattyán és Nagykanizsa közötti 150 kilométer hosszú pályaszakaszon a MÁV Zrt. közel 2,3 milliárd forintból korszerűsítette a távvezérlő rendszerét.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fejlesztés nyomán a Szabadbattyán–Nagykanizsa vasútvonal teljes forgalmát a fonyódi KÖFI (központi forgalomirányítás) központban szolgálatot teljesítő szakképzett forgalomirányítók végzik, a központi forgalom-ellenőrzésű (KÖFE) állomások rendelkező forgalmi szolgálattevőinek bevonásával. A vasútvonalon a központi forgalomellenőrzési és a központi forgalomirányítási rendszereken túl a felsővezetéki energiarendszer távvezérlése is kiépült. A központi irányítás alkalmazásával a vasúti szerelvények úgy haladhatnak át egy-egy állomáson, hogy ott nem a helyi szolgálattevő vasutas gondoskodik a vágányutak beállításáról, hanem a szükséges műveleteket az adott helyszíntől akár nagyobb távolságra lévő KÖFI központból végezheti el a forgalomirányító. A dél-balatoni szakaszon Fonyód állomás látja el a központi irányító szerepet.

Másik jelentős előny, hogy a távfelügyelt vasútvonalak vonatforgalmi adatai könnyen kinyerhetők, ezáltal segítve a hatékony közlekedésszervezést. A KÖFI széles körű alkalmazásával jelentős javul a hatékonyság, valamint nő a szolgáltatás színvonala. A KÖFI rendszer kiépítésével elősegíthető a forgalom ütemessége, mivel a forgalomirányítónak a teljes vonalra közvetlen rálátása van, és lehetősége arra, hogy szükség esetén azonnal beavatkozzon. A tapasztalatok szerint mindezek következtében növekszik a vonalszakasz átbocsátóképessége is. Az új rendszer automatikusan elvégzi illetve jelentősen megkönnyíti a szükséges műszaki- és forgalmi naplózásokat, archiválásokat is, nagymértékben tehermentesítve ezzel a menetirányítókat.

A rendszer kiépítésével megvalósul az állomási biztosítóberendezések, felsővezetéki szakaszolók (kapcsolókertek) távvezérlése is, továbbá a távvezérlésre alkalmas távközlési rendszer, az utastájékoztatás is korszerűbbé válik. A KÖFI-be integrált vasútállomások utasbarát szolgáltatásokat nyújtanak: az állomási utasforgalmi és peronvilágítást távolról, automatikusan, a vonatforgalomhoz igazodva vezérli a rendszer. A áthaladó vagy érkező vonatokra – netán azok késésére – szintén távolról vezérelt hangosbemondó figyelmezteti az utazókat. A menetrendről több megállóhelyen utastájékoztató információs oszlopok segítségével lehet majd tájékozódni.

A hideg, havas idő beálltával rendszeres probléma a váltóberendezés alkatrészei közé rakódott havas csapadékék. A befagyás elleni váltófűtő berendezések működésének automatikus vezérlése, a berendezések távvezérelt működtetésének kidolgozása a projekt szerves részét képezték. Mindezen túl a KÖFI modern vagyonvédelmi rendszerrel is rendelkezik.

A beruházást kivitelező Prolan Csoport a modern és gazdaságos műszaki kivitelezésen túl sajátos fizetési konstrukcióval is újszerű megoldást kínált: a kivitelezés vállalkozói finanszírozásból valósult meg, melyet a MÁV Zrt. a forgalomirányítási rendszer költségkímélő üzemeltetésének megtakarításaiból fizet majd vissza.


Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét jelentős fennakadások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.
Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.