Utaznak-e a németek 2004-ben?

A több évtizede rendszeresen végzett, a német lakosság utazási szokásait vizsgáló Reiseanalyse felmérés eredményei szerint az utazásszervező piac kereslete 2000 óta csökkenést mutat, azonban még 2003-ban is meghaladta az 1999. évi szintet. Az utazásszervezőket érintő főbb problémák között kell kiemelni, hogy a terrortámadások és az iraki háború következtében megváltoztak a célterületek, a megnövekedett internethasználatnak köszönhetően emelkedett a közvetlen foglalások száma; az egyre tapasztaltabb utazók pedig egyéni igényekkel, elvárásokkal rendelkeznek. A német lakosság utazásait az elmúlt években negatívan befolyásolta továbbá a kedvezőtlen gazdasági helyzet és a politikai bizonytalanság, amelynek következtében az utazások száma (mintegy 62 millió szabadidős célú utazás) 2000 óta stagnál, illetve kismértékű visszaesés jellemzi.

A 2004. évi utazási terveket nagymértékben befolyásolják a gazdasági előrejelzések. Annak ellenére, hogy fogyasztói prioritások során az 1992. évi 46%-kal szemben 10 évvel később csak a lakosság 30%-a, 2003- ban pedig mindössze 25%-a volt hajlandó többet költeni utazásra, az utazási kedv nem csökkent. Arra a megállapításra, hogy „Már sokat utaztam, ezért a jövőben kevesebbet fogok utazni, 1992-ben 75%, 2003- ban 73% adott nemleges választ. Az élelmiszereket követően a német fogyasztók számára az utazás az a tétel, amellyel kapcsolatos kiadásaikat nagyobb mértékű megszorítások esetén sem csökkentenék, az utazás prioritást kap a szabadidővel, egészséggel, ruházattal, autóval, kommunikációval, lakással és rövid utazásokkal szemben is. Megállapítható tehát, hogy az utazás, nyaralás stabil helyet tölt be a fogyasztói skálán, jelentős (50%) azonban a rendszeresen utazók aránya. A terrorcselekményektől való félelem hatása az utazási döntésre január óta csökkent, de még mindig jelentős, 2003 szeptemberében az utazók 16%-a állította, hogy a lehetséges terrortámadások befolyásolták utazási döntését. A 2003. évi utazásokat továbbá negatívan érintette a nyári hőség (17%), az autóbuszbalesetek (11%), a SARS-vírus (9%), az erdőtüzek (8%) és az olajszennyezés (6%). A személyes biztonság az utazók 85%-ánál állt az első helyen a döntést befolyásoló, 20 felsorolt tényező között.

Az utóbbi években egyértelműen az árérzékenység növekedése tapasztalható, 2004-ben várhatóan az egy főre és az egy utazásra eső kiadások is stagnálnak, illetve kismértékben csökkennek. 2002-ben a megkérdezett németek 20%-a vélte főnyaralását drágának (1991-ben ez 10% alatt volt), nagyon kedvezőnek vagy kedvezőnek 37% ítélte. Az elmúlt három évben jelentősen növekedett azoknak a száma, akik úgy érzik, nagyon drágán utaztak, ezzel párhuzamosan csökkent azok száma, akik utazásuk árát kedvezőnek találták.
Ez természetesen nemcsak az utazási piac árainak emelkedésével magyarázható, hanem az utazási szokások változásának a következménye is, mivel az elmúlt 10 évben megnőtt a távoli úti célok aránya, valamint a második, harmadik utak száma még a kevésbé jól keresők körében is. Azok, akik kevesebbet költöttek nyaralásukra 2003-ban, mint 2002-ben, elsősorban egy olcsóbb úti cél választásával, a második-harmadik utazásról való lemondással, a rövidebb időtartamú és közelbe történő utazással, illetve az olcsóbb szállások igénybevételével spóroltak.

A német lakosságnak alig egyharmadát befolyásolják utazásaik során a kedvezmények. A megkérdezettek 15%-a utazását korán foglalja le, 11% a last minute utakon vesz részt, további 10% pedig nagymértékű akciókat, nagyon alacsony árakat keres. Az életkor előrehaladtával és a magasabb képzettségi szinttel rendelkezőket a kedvezmények kisebb mértékben befolyásolják, az utazási irodával utazók és a gyerekes családok ezzel szemben sokkal inkább keresik a kedvezményeket. Összességében megállapítható, hogy legtöbben egyformán fontosnak tartják a jó árat, és a jó szolgáltatást.

A 2004. évi utazások vonatkozásában a megkérdezett német lakosság 35%-a biztosan, 26%-a valószínűleg részt vesz egy utazáson, vagyis várhatóan 61% legalább egyszer utazni fog. További 22% még nem tudja, 10% valószínűleg nem, 7% pedig biztosan nem tervez utazást 2004-ben. A legkedveltebb úti célok 2004-ben Németország, Spanyolország és Olaszország lesznek, ahova az utazások mintegy fele irányul majd. A fejlődő desztinációk között szerepel Törökország, Magyarország, Egyiptom, Bulgária és a Balti államok. Az utazási fajták között első helyen szerepel a fürdőzést, strandolás, a pihenés és a család. Növekedés várható az all-inclusive, az autóbuszos utazások, a „nyárból a télbe”, a téli utazás, a kempingezés, a wellness és a vallási utak/zarándoklatok piacán.

Forrás: Magyar Turizmus Rt.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?