Útkeresőben az üzleti utaztatás

Szakmai etikai kódex kidolgozását sürgeti a BTI Magyarország ügyvezető igazgatója, aki rövid távon a konferenciaturizmus, a céges tréningek és szemináriumok fellendülésére illetve az üzleti turizmus mérséklődésére számít.

Nemrég tartották a BTI jótékonysági golfnapját. Egy efféle kezdeményezés elég szokatlan Magyarországon. Mekkora volt a visszhangja?

– Több mint százan voltunk, s mondhatom, hogy mindenki nagyon jól érezte magát. Hazánkban valóban nincs túl nagy hagyománya a jótékonysági rendezvényeknek. A Business Travel International 2003 óta támogatja nemzetközi szinten az SOS Gyermekfalu mozgalmat, a tavaly decemberi délkelet-ázsiai szökőár után pedig létrehozta a BTI Tsunami Segély Alapítványt. A BTI partnerirodái szerte a világban 1 millió dollárt szeretnének közösen öszszegyűjteni, amiből egy speciális gyermekfalu épülhet a szökőár sújtotta területen. A BTI Magyarország Kft. ebben az évben csatlakozott először a BTI Dayhez, s egyúttal az SOS támogatási programhoz, s ennek tükrében én sikeresnek értékelem a szeptember végi programunkat. Ügyfeleinkkel, partnereinkkel a megszokottnál kötetlenebb keretek között tudtunk találkozni.

Mondana néhány szót a szakmai pályafutásáról?

– A Műszaki Egyetemen végeztem vegyészmérnökként, és 12 évig ezen a szakterületen dolgoztam először kutatómérnökként, majd a Külkereskedelmi Főiskola elvégzése után külkereskedőként. 1992-től a Hungexpo Rt. direktmarketing- osztályát vezettem. A Hungexponál töltött évek alatt végeztem el a London Business School és BKE közös MBA programját. 1999-ben a DDB Budapest reklámügynökség BTL részlegének, a Rapp Collinsnak lettem az ügyvezető igazgatója, ezt követően pedig a Telenor – a Pannon GSM tulajdonosa – mobil tartalomszolgáltató cégét, a Digitania Rt.-t vezettem. 2004-ben egy rövid ideig marketingkommunikációs tanácsadóként dolgoztam, amikor is egy humánpolitikai tanácsadó cég ajánlatára jöttem a BTIhoz.

Korábban nem sokat foglalkozott idegenforgalommal. Nem jelentett ez problémát?

– Nem éreztem így, amikor 2004 végén elkezdtem itt dolgozni, hiszen az idegenforgalom is a szolgáltatási szektorhoz tartozik. A feladat lényegében mindig ugyanaz: a lehető legpontosabban megismerni és kielégíteni az ügyfél igényeit a legmagasabb színvonalon és rugalmassággal.

Konkrétan mit jelent ez a BTI-nál?

– Elsősorban azt, hogy partnerként próbálunk ügyfeleinkkel együttműködni, s nagyon fontosnak tartjuk, hogy az ügyfél pontosan lássa, mi az az érték, amivel cégünk az ő munkáját támogatja. Egyre több multinacionális ügyfelet, hazai nagy céget szolgálunk ki, amelyek számára a szakmai megbízhatóság, a teljes átláthatóság elsődleges szempontok.

Említene néhány céget az ügyfeleik közül?

– Közel kétszázra tehető az ügyfeleink száma, ezen belül természetesen nagy számban szolgálunk ki multinacionális és nagy hazai vállalkozásokat, intézményeket. A BTI-nak vannak olyan termékei is, amit kifejezetten kis- és középvállalkozások kiszolgálásra fejlesztettek ki.

Milyen tendenciák érzékelhetőek az üzleti utaztatás piacán?

– Érezhető egyrészt a cégek törekvése a költségcsökentésre, másrészt a különböző technológiai megoldások – on-line foglalások, call centerek – szerepének a növekedése. A fapados légitársaságokkal folytatott árversenyben a klasszikus légitársaságok is csökkentik áraikat, ebből pedig következik, hogy az utazási irodáknak új megoldásokat kell keresniük a pénzügyi terveik megvalósításához, miközben az ügyfélkör jelentősen nem bővül. A cégek az üzleti utaztató partnertől az utazási keretük minél gazdaságosabb kihasználását várják el, s ebben a fapados légitársaságok is egyre nagyobb szerepet kapnak hazánkban is.

Az EU-csatlakozás után nem nőtt a külföldi utak száma?

– Nem tapasztalunk jelentős növekedést, de értelemszerűen módosult az irány: az állami szervek képviselői többet utaznak például Brüsszelbe. A forgalom legnagyobb része a regionálisan terjeszkedő vállalatok új egységeihez, illetve a multinacionális cégek központjaiba, tréningjeire történő utazásokból áll össze. Brüsszel után leggyakoribb irány Németország, ami alapvetően a cégek tulajdonosi struktúrájával függ össze. A költségek csökkentése érdekében egyre több cégnél szerveznek telefonos vagy videokonferenciákat.

Mekkora a BTI forgalma, és ennek mekkora része származik üzleti utaztatásból?

– Tavaly közel 4,7 milliárd forint volt a forgalmunk, ami csaknem 7 százalékos piaci részesedést jelent. A forgalom nem változott lényegesen 2003-hoz képest. Idén már optimistábbak vagyunk - a forgalom 8-10 százalékos bővülését tervezzük. Forgalmunk nagy hányadát az üzleti utaztatás generálja, kisebb rész származik az incentive utak szervezéséből és rendezvényszervezésből, valamint hagyományos turisztikai tevékenységből.

Az utóbbi két területen kedvezőbb tendenciák érzékelhetőek?

 – Igen, több nagy létszámú külföldi orvosi konferenciát is sikerült Magyarországra hozni az elmúlt években. Budapest nagyon vonzó célpont, lenne arra lehetőség, hogy sok EU-s rendezvényt itt tartsanak meg, ha lenne több ezer főt befogadó exkluzív konferencia- központunk. Fejlődő terület még a rendezvényszervezés: sok magyar cég kéri tréningek vagy szemináriumok szervezését.

Számukra mik a legnépszerűbb célpontok?

– Általában azok a vidéki városok, amelyek maximum egyórai autózással elérhetőek a fővárosból, például Visegrád, a Balaton – Siófok, Balatonfüred – vagy az egri szállodák. Az ilyen típusú rendezvények száma nő, ami annak köszönhető, hogy a cégek költségként számolhatják el az erre fordított összeget. A dolgozói ösztönzés egyre népszerűbb és jól bevált eszköze a dolgozók egy-két hetes intenzív külföldi nyelvtanfolyamra történő beiskolázása is.

Melyik volt a legérdekesebb ilyen jellegű megbízásuk?

– Egyik partnerünk rendszeresen futballmeccsre vagy koncertre viszi el a fontosabb partnereit, ügyfeleit, s ehhez a programhoz kapcsolnak egy értékesítési tréninget vagy szemináriumot.

A turisztikai részlegben most melyek önöknél a legkedveltebb úti célok?

– Minden, ami egzotikus: Ausztrália, Új-Zéland, Izland, Madeira, Afrika. A cunami emléke még eleven, Thaiföld most kezdi visszanyerni régi népszerűségét, az újabb terrortámadás miatt pedig Bali forgalma várhatóan vissza fog esni.

Ön szerint előny vagy hátrány az, hogy a külföldi tulajdonos szabályai szerint kell dolgozniuk?

– Én szeretem a multinacionális környezetet, s ennek megfelelően számos előnyét is látom. Egyértelműen több know-how-hoz juthatunk úgy, hogy a világ legsikeresebb üzleti utaztatási vállalatának tagja vagyunk, amely 3 ezer irodát tart fenn és 30 ezer embert foglalkoztat világszerte. Mint korábban említettem, a versenyben nagyon fontos lehet, hogy milyen eszközök állnak rendelkezésünkre az utazásmanagementben, ami a hazai piacon jelentősen növelheti a versenyképességünket, javíthatja a kiszolgálás színvonalát, gyorsaságát.

Én úgy látom, olyan nagyon nem különböznek a többi hasonló profilú cégtől. Hogyan különböztetik meg magukat?

– Számunkra érték a szakmai felkészültség, a munkatársaink folyamatos képzése, ügyfeleink felé a maximális átláthatóság, a világos riportolási, elemzési rendszer, a legújabb technikai eszközök használata, és a szigorú belső kontroll mellett működő számlázás. A tapasztalataink szerint ez működik: ügyfeleink jelentős része lojális cégünkhöz.

Az ön véleménye szerint mely területeken kellene fejlődnie Magyarországon az üzleti utak lebonyolítóinak?

– Fontos lenne fejleszteni az online szolgáltatásokat, egyértelműen kellene kommunikálni a költségeket és – egyáltalán nem utolsósorban – fel kellene állítani a szakma etikai kódexét. Közös fellépéssel el kellene érni, hogy bizonyos követelményeknek megfelelve és szabályozott módon működhessenek irodák a piacon.

Ez azt jelenti, hogy most komoly gondot okoznak a tisztességtelenül működő irodák?

– Tragikusnak talán nem mondható a helyzet, de biztosan könynyebb lenne az életünk, ha a szakma jobban tudná képviselni az érdekeit, s szabályozna bizonyos folyamatokat, eljárásokat, gondolok itt például a közbeszerzési tenderekre. Az ügyfeleket is tanítani kell – gyanakodjanak például, ha feltűnően kedvező árajánlatot kapnak egy tender során, vagy túl nagy az eltérés a felkínált kedvezményekben. Úgy gondolom, hogy rövid távon gondolkozik az, aki trükközéssel próbálja az ügyfeleket megszerezni, s a továbbiakban az ígért szolgáltatás és kedvezmény messze elmarad a beígérttől. A BTI értékeivel ez az üzletpolitika nem egyeztethető össze.

A BTI Magyarország története

1991 A Reisebüro Kuoni megalapította a Kuoni első magyarországi irodáját
1994 A Kuoni Magyarország a BTI tagja lett
2001 A Kuoni Magyarország megvásárolta a DER Utazási Irodát és ezzel az ország vezető üzleti utazási irodái közé került
2003 A Hogg Robinson, a BTI többségi tulajdonosa megvásárolta a Kuoni üzleti utaztatási részlegét Svájcban, Németországban, Ausztriában, Magyarországon és Lichtensteinben.
A BTI Magyarország Kft. megkapta az ISO9002 minősítést
2004 A magyar cég neve BTI Magyarország Üzleti Utaztatási Kft.-re változott.

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.
Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről

Új és újrainduló járatok a bécsi reptérről 

Bővül az osztrák légiátrsaság kínálata.
Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál

Közel félmillió e-töltőpont elérhető hamarosan a franciáknál 

A nagyszabású fejlesztés megvalósítása érdekében 64 francia autópálya-pihenőben most 320 Siemens gyorstöltőt telepítettek.
A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből

A WIZZ első isztambuli járata elindult Debrecenből 

Isztambul a második törökországi város, amely már Debrecenből is közvetlenül elérhető Antalya után.
Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően

Nyitva az izraeli légtér a súlyos iráni légitámadást követően 

Izrael vasárnap reggel megnyitotta légterét a szombat éjszakai, sikeresen kivédett légitámadás után, jelentették be hivatalosan Izraelben.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.