Vendéglős az ország csúcsán

Kányai Uram Fogadójába szívesen visszajárnak a vendégek. Kányai János vendéglős-fogadós mester a napjainak nagyobb részét az ország "csúcsán" Kékestetőn tölti. Fogadójának kapuját kitárva szeretettel várja vendégeit.

Immár több mint három évtizede, hogy ezen a helyen dolgozik, de nemcsak Kékestetőn ismerik, hanem országszerte sok helyre jutott már el a híre. Aki nála megfordul, az jó benyomásokkal távozik. Kedves, szerény, tisztelettudó ember, akinek munkája középpontjában a vendég szolgálata, kényelmének biztosítása áll. A szendrői születésű mester családjában hatan vannak testvérek, közöttük a legidősebb Kányai János pincér-felszolgáló szakmát tanult Miskolcon. Azután Budapesten a Vendéglátóipari Főiskolán szerzett diplomát.

Ahogy elmondta, már gimnazistaként nyaranta szolgált fel a szendrői étteremben, sőt malomban is dolgozott. Szívesen emlékszik vissza az Aggteleken ma is működő Cseppkő Szállóban eltöltött másfél évre, ahol kiváló szakemberek a vendégek iránti tiszteletre, szeretetre és odaadásra tanították. Mindezek kihatottak a későbbi pályafutására.

Előbb Ózdon az Áfész-nél vendéglátó csoportvezetőként, majd 1980-tól Mátraházán szakszervezeti üdülőkben vendéglátó vezetőként tevékenykedett. Két évvel később került Kékestetőre, az akkori ÉDOSZ üdülőbe, ahol az irányításával legtöbbször megtöltötték a házat a vendégek. Közöttük sok sportoló és olimpiai bajnok is megfordult. Azt is büszkén idézte fel, hogy csaknem egy évtizeddel később a közreműködésével nyitották meg Kékestetőn a Hegycsúcs Szállodát, valamint a tv-toronyban jelenleg is szívesen látogatott körpanorámás presszót.

Közben 2001-ben privatizálták az ÉDOSZ-üdülőt, melynek Kányai János a résztulajdonosa lett és több mint tíz éve már, hogy a tulajdonosi körrel megállapodva nyitotta meg a kékesi sípálya közelében levő Kányai Uram Fogadó-ját. A tizenhat szobás épületben 35-40 vendéget helyezhetnek el, valamint étterem, presszó, könyvtár, pihenő park és autóparkoló is biztosítja az odaérkezők kényelmét. Jelenleg ketten dolgoznak itt, a fogadós és a szakács. Ők látják el az érdeklődőket. Helyi speciális ételeket, valamint programokat is ajánlanak.

Kányai János a fiatalokkal is szívesen foglalkozott. Korábban a gyöngyösi Károly Róbert Főiskolán több végzős vendéglátás-turizmus szakos hallgató szakdolgozatát bírálta el, a záróvizsga bizottságban pedig jól tanácsokkal látta el őket. Emellett pincér és szakács jelölteket is vizsgáztatott az egri, valamint a gyöngyös vendéglátó szakközépiskolában. Örömmel mondta, hogy voltak közöttük olyanok is, akik a kékestetői vendégfogadóban sajátították el a szakmájuk gyakorlati részét és a többségük ma is pincérként, szakácsként dolgozik.

A mester munkája mellett a hobbijainak is hódolt. Évekig gyűjtötte a Mátrában található ásványokat, illetve Ózd környékéről, valamint a Heves és Borsod megyei településekről származó kancsókat, edényeket, régi szenes vasalókat szedett össze. Ezek egy részét a fogadójában állította ki. Különleges programként pedig a vendégeit is elvitte a lelőhelyekre.

 

Három gyermeket nevelt, közülük kettő már diplomás. A legkisebb lánya a vendéglátás iránt vonzódik, így azt reméli, hogy a gimnázium befejezése után ezen a pályán talál majd hivatást és folytatja az apai vállalkozást. Kányai János elégedett embernek tartja magát. Hamarosan betölti a 65. életévét. A legjobban annak örül, ha a hozzálátogatók elégedettek és egyre több visszajáró vendéget fogad az ország különböző részeiből. Véleménye szerint manapság azt a tudást, szakmai elkötelezettséget kamatoztatja, amelyet el is ismernek a vendégei. Ez pedig jóleső érzéssel tölti el. Több mint három évtizede lakik a Mátrában Kékestetőn, ezen a különleges, zárt helyen, ahol nemcsak csend van, hanem az ország legtisztább levegőjét is magába szívhatja az odaérkező. Szereti és magáénak érzi ezt a vidéket.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?