Veszélyben a reggeli csésze kávé?

A klímaváltozás miatt a jelenleg termő kávéültetvények 88 százaléka lesz használhatatlan Latin-Amerikában 2050-re. Hazánkban a csomagolt élelmiszerek közül a kávé a legnagyobb forgalmú kategóriák közé tartozik - reméljük még hosszú ideig az is marad.

„A magas minőségű kávé kínálatát komolyan veszélyeztetik a klímaváltozás mellett a növénybetegségek, a kártevők, a rendelkezésre álló földterületek szűkössége és munkaerőhiány, miközben a kávé iránti kereslet évről évre növekszik” – foglalta össze a helyzetet a BBC-ben dr. Tim Schilling, a texasi székhelyű Globális Kávékutató Intézet igazgatója. Rámutatott arra is: „Mindennek logikus következménye, hogy az áraknak emelkedniük kell, különösen a legmagasabb minőségű kávéknál, amelyeket leginkább fenyeget veszély.”

Döntéshozók és szakértők a témával kapcsolatban meg szokták említeni, hogy „a kávé a világkereskedelem legnagyobb forgalmú árucikke az olaj után; óriási és gazdag ágazat”.

Lassú kormányok, aktív cégek

Klímaváltozás fenyegeti a reggeli csésze kávédat címmel számol be az amerikai Time magazin a válságos helyzetről és lehetséges megoldásairól. Justin Worland amerikai újságíró a Starbucks legfelső vezetőivel együtt utazott Costa Ricába tájékozódni. Riportját azzal kezdi, hogy mivel a kormányok lassan reagálnak a problémára, a cégek lépnek, mert meg akarják magukat menteni; felkeresik ellátási láncuk kiindulópontját, hogy biztosítsák megbízható hozzáférésüket az alapanyaghoz.

Szintén a helyszínen tartózkodott Andrea Illy, az Illycaffé elnöke, aki így nyilatkozott: „Jelenleg az ágazat évente 100 millió USA-dollárt költ a kávétermelők felkészítésére, hogy a változó klíma ellenére fenntarthassák a termelést. Ahhoz azonban, hogy ez a képzés átfogja az egész ágazatot, évente egymilliárd dollárt kellene beruházni ültetvények megújítására, új fajták bevezetésére, termelőeszközök javítására és egyes ültetvények átköltöztetésére.”

Szerepel a riportban, mit mondott az újságírónak egy kávéültetvényen Howard Schultz, aki közel negyven évig dolgozott a Starbucksnál, a végén mint első számú vezető: „Azzal legyen tisztában, hogy a klímaváltozás egyre nagyobb szerepet játszik a kávé minőségében és integritásában.”

Beszerzés plusz együttműködés

A világon több mint 28 ezer kávéházat működtető Starbucks azért aktivizálta magát, mert hasonlóan más vállalatokhoz nemcsak beszerezni akarja a kávét, hanem termelő országokban, Costa Ricán kívül Etiópiában és Indonéziában is igyekszik együttműködni kis farmok gazdáival. Segíti őket, hogy alkalmazkodni tudjanak a változó feltételekhez, vetőmagot ad nekik, monitorozza a termelést és új agrotechnikai megoldásokat javasol.
Találkozott az újságíró a helyszínen egy egyesült államokbeli nonprofit környezetvédelmi szervezet, a Conservation International elnök-vezérigazgatójával, M. Sanjayannal, aki szintén szerepel a cikkben, következő kijelentésével: „Mindenki a klímáról beszél, de az egyetlen ágazat a kávé, amelynek képviselői érdemben tesznek is valamit a jövőért.”

Riportútjáról sokféle tanulságot von le a Time riportere. Például ezt: „Mindegy, mennyi pénzt pumpálnak az ágazat szereplői kutatásba, farmerek átképzésébe, a kávé jövője a Föld lakóinak belátásától függ; attól, hogy továbbra is pumpálnak-e üvegházhatású gázt a légkörbe.”

4,1 milliárd dollár – felbecsülhetetlen lehetőségek

Eddig a kávéprojektek a Globális Környezeti Segélyalapból (Global Environmental Facility = GEF) összesen 32,8 millió dollárban részesültek, és 223 millió dollárt tettek ki a társfinanszírozások.

Lapzártánkkal szinte egy időben, augusztus végén tette közzé a londoni székhelyű Nemzetközi Kávészervezet (ICO), hogy 4,1 milliárd dollárral feltöltötték a GEF-t. Ez felbecsülhetetlen lehetőséget nyújt az érintett országoknak, hogy rangsorolhassák beruházásaikat olyan fejlesztési programokban, amelyek nemcsak fenntarthatóvá teszik a kávétermelést, hanem pozitívan hatnak a természet átalakítására és a kávétermelő közösségek megélhetésére is.

Ezzel kapcsolatban José Sette, a Nemzetközi Kávészervezet igazgatója kijelentette: „Az ágazat minden piaci szereplőjének szükséges beruháznia annak érdekében, hogy továbbra is fenntartható legyen a kávé termelése, tekintettel a klímaváltozás nyomasztó kihívásaira.”


Nestlé-Starbucks: 7,15 milliárd dolláros üzlet

Készülnek a piac szereplői is arra, hogy megváltozik a kávé kínálata. Nemrég két óriásvállalat került a hírekbe: A Nestlé 7,15 milliárd USA dollárt fizet a Starbucks márka termékeinek értékesítési jogáért, kávészemektől a kapszulákig. Ezzel összeházasítja nemzetközi disztribúciós kapcsolatrendszerét a kávé egyik legnagyobb nevének csáberejével. Ez a Nestlé történetének harmadik legnagyobb tranzakciója.

A svájci élelmiszer óriás semmilyen kézzel fogható vagyont nem kap a megállapodás keretében, írja a Bloomberg hírportál: „Ehelyett Mark Schneider vezérigazgató kihasználja a Starbucks név elismertségét, világszerte 28 ezer elárusítóhelyével, amelyek különösen hatékonyak az USA-ban, ahol a Nestlé évekig küzdött saját termékeivel, mint a Nespresso és a Dolce Gusto. A Starbucks-szal kötött piaci megállapodás révén a svájci vállalat további lehetőségeket tárhat fel a Nescafe és a Nespresso eladásának növelésére”.

Idézi a Bloomberg a zürichi MainFirst Bank egyik elemzőjét, Alain Oberhubert, aki szerint „Starbucks a pörkölt és őrölt kávé egyetlen erős márkája. Mindenesetre a Nestlé számára stratégiailag létfontosságú ez a lépés”.
Jelentését a Bloomberg a londoni székhelyű Kantar Millword Brown piackutató cég globális stratégiai igazgatójának véleményével zárja: „Az a tény, hogy egy márka nagy, még nem jelent automatikus garanciát a jövőbeli sikerre. A kávé kategóriában azt látjuk, hogy kis márkák is tudnak növekedni. Legsikeresebbek azok a márkák, amelyekre úgy tekintenek, hogy az emberek életét jobbá teszik, innovatívak és kellemes élményt nyújtanak. Ebben a Starbucks és a Nestlé is nagyon erős.”

Élelmiszer magazin 2018/9.

Forrás: Élelmiszer Online


Séfváltás a Lidl Konyha élén

Séfváltás a Lidl Konyha élén 

Nem akárki érkezik a cégcsoport konyhájára: egy Michelin-díjat kapó ifjú séf váltja a korábbi, Michelin-csillagos konyhát irányító séfet.
Ehető erdő, fenntarthatóság és gasztronómia

Ehető erdő, fenntarthatóság és gasztronómia 

A Visegrádi Alap támogatásával létrejött nemzetközi eszmecserére öt országból érkeztek előadók és résztvevők.  
Kő-Papír-Olló magyar bajnokság is lesz a Kincsem Parkban

Kő-Papír-Olló magyar bajnokság is lesz a Kincsem Parkban 

Újabb büfékocsik, bővülő ételkínálat, nemzetközi ízek várják a látogatókat.. és persze pizza és hamburger minden mennyiségben.
Javában tart Magyarország exkluzív boreseménye

Javában tart Magyarország exkluzív boreseménye 

Reflektorfényben a magyar borok.
Megvan, ki kapja idén a Boros László-díjat

Megvan, ki kapja idén a Boros László-díjat 

Az MNGSZ 2023-ban alapította a Debrecen és Magyarország ikonikus séfjéről elnevezett Boros László-díjat., amelyet április 30-án adnak át az idei kitüntetettnek.
Érkezik a legnyáriasabb tavaszi borfesztivál

Érkezik a legnyáriasabb tavaszi borfesztivál 

Immár hatodik alkalommal kerül megrendezésre a már-már hagyománnyá avanzsált sétáló kóstoló. 
Mi lesz a borvidékekkel?

Mi lesz a borvidékekkel? 

Az éghajlatváltozás a világ borvidékeinek hetven százalékát alkalmatlanná teheti szőlőtermesztésre.
Vanília égbolt

Vanília égbolt 

Vanília minden mennyiségben - izgalmas más fűszerek, sosem gondolt párosítások kíséretében.
Csak most került az italpiacra - már nyert is egy rangos nemzetközi versenyen

Csak most került az italpiacra - már nyert is egy rangos nemzetközi versenyen 

Merész döntés volt a versenyre nevezni egy piacra került új termékkel - de bejött.
Ezt a várost is meghódította a gyorsétteremlánc

Ezt a várost is meghódította a gyorsétteremlánc  

Második éttermét nyitja a BURGER KING Zalában.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?