Exkluzív: Habot habbal

A különleges világbajnoki döntőt minden alkalommal a belga Stella Artois rendezi a világ különböző pontjainak egyik nagyvárosában. Idén ősszel a 16. világbajnoki viadal helyszíneként a kanadai Montreal szerepelt, ahol a huszonegy induló között a magyar idei bajnoknak, Gulyás Sándornak is szoríthattunk.

A Zalaegerszegről érkező versenyző a hazai döntő győzteseként vívta ki a jogot, hogy a világ legjobbjaival mérhesse össze tudását a sörcsapolás területén. A Duna budai oldalán ringatózó A38-as hajón, október 4-én tartott hazai döntőre egy facebookos applikáció segítségével lehetett bekerülni: a nevező éttermek és sörözők közül a kilenc legtöbb szavazatot összegyűjtő egység küldhette el az általa kiválasztott versenyzőt, hogy a szigorú zsűri szeme láttára bemutassa, miképp tud két Stella Artois-t és Leffe Dank apátsági üveges kiszerelésű sört csapolni.

Míg a versenyző várakozik, a közönség sülve-főzve sörözik

Gulyás Sándor a magyarországi döntőn a Zalaegerszegi Belgian Beer Café delegáltjaként aratott fényesen habos győzelmet, és ő az, aki most éppen a montreali Mont Royal hegy tetején rendezett viadal előtti percekben izgatottan várakozik a versenyzőknek fenntartott izolációban. Amikor megérkeznek a nézők, valamint a sajtó meghívott képviselői, a hangulat már meglehetősen feldobott, hiszen épp túl vagyunk egy, a vendéglátók által készített topkulináris élményen, ahol egy exkluziv vacsora keretében minden fogásban szerepelt valamilyen módon a sör is. Sőt, az előételt közösen készíthettük el a kanadai sztárszakáccsal, Jonathan Garnier-vel. Miközben szorgosan a mester keze alá dolgoztunk, közben legurult néhány korsó sör is, hiszen a Stella Artois két csinos küldöttje megállás nélkül tette elénk a híres kilenc lépés alapján megcsapolt, tökéletes habbal rendelkező italokat.

A csapszékek már állnak, a meghívottak még sűrűn emelgetik a poharakat

A hegytetőre megérkezve a látvány fantasztikus: a busz a kilátóterasznál áll meg, ahol a lábunk előtt hever Quebec tartomány legnagyobb városa, esti fényei elegáns hátteret adnak a most következő, nem mindennapi viadalnak. Amikor a Chalet du Mont Royal hatalmas csarnokába belépünk, ott már javában áll a bál: a teremben három pódiumra telepítettek csapszéket egymástól 30-40 méterre, amelyek körül öltönyős férfiak, estélyibe öltözött hölgyek és a belga sörcég arculatának megfelelően egyszerre ódivatú és utópisztikus ruhákban tevékenykedő hostessek sora hömpölyög. A pódiumokon elhelyezett két-két (fő) csapszék mellett további tizenkettő ontja magából a söröket, amelyek aztán poharakba kerülve a megfelelő helyen landolnak: vendégek hörpintik le itt meg ott, miközben bárki ki is próbálhatja a nem mindennapi, kilenc műveletet magába foglaló csapolási procedúrát. Némi sört magamhoz véve én is nekiveselkedek, az eredmény meglepően tökéletes, amit semmiképpen nem magamnak, hanem a módszer kiváló technikájának tulajdoníthatok.

Elbukunk az egyenlők között

Hirtelen abbamarad a színpad felől harsogó élőzene, és megkezdődik a komoly koncentrálást igénylő nemzetközi viadal. Az események gyorsan követik egymást: a párosítások alapján kiderül, a mi Sándorunk az egyes pódiumon küzd majd egy thai versenyzővel. Miközben próbálom magam átverekedni az ugyancsak népes nézőseregen, közben látom, amint egy Manhatten-i csapos szinte kiütéssel győz egy londonival szemben, és igazi görög örömnek is tanúja lehetek, mert a görög csapoló művész az amúgy igencsak profi argentin hölgyversenyzőt üti el a győzelem felé vezető úton. A selejtezők harmadik köre következik, a csapszéknél Sándor áll, mellette a thai Nitiput Phonwongloet. Ahogy minden korábbi versenyző, ők is először rutinosan rendbe teszik munkaasztalukat és ellenőrzik, hogy a csapok megfelelő nyomással működnek-e. A zene újra felharsan, és Sándor nekiáll a két pohár Stella Artois-nak. Még a korábbi versenyzőkhöz képest is nagy pontossággal és megkapó eleganciával dolgoznak, igazi művészei a szakmájuknak. A verseny kiírásnak megfelelő három perc utolsó másodperceiben két-két pohár tökéletesen elkészített ital landol a pult szélein, a bírák már vizsgálják is. Nehéz lehet a helyzetük, én képtelen lennék ítéletet mondani, de végül némi egyeztetés után megszületik a döntés: a thai versenyzőt juttatják az elődöntőbe.

A hiba a részletekben rejlik

Az elődöntőt már Sándorral együtt nézzük végig, aki közben a mérkőzése pillanatait elemzi: „Ugyan nem volt arra időm, hogy figyeljem az ellenfelemet, de azt tudom, hogy én egyszer hibáztam: az egyik pohár sört túl erősen helyeztem a pultra, és emiatt a cseppfogó elfordult." Majd hozzáteszi: „Egy ilyen erős mezőnyben mindenki több tízezer sört csapolt már a legkülönfélébb időpontokban, a legváltozatosabb körülmények között, szóval egy győzelem kizárólag a legapróbb részleteken múlik. Jellemző, hogy ugyan legtöbben más-más kontinensről, más-más időzónákból érkeztünk, azonban a gyakran éjjelig tartó munkánkból adódóan meg sem éreztük a jet lag-et. Inkább egy kis izgalmat nálam az okozott, amikor megláttam a díszes emelvényt."

Belga bajnok a dobogó tetején

Miközben az elődöntő egyik mérkőzésén épp egy ausztrál versenyző méri a sört a szingapúri csapos lánnyal szemben, Sándor izgatottan mutatja, hogy a hölgy csapszékét rosszul kalibrálták be, így míg az ausztrál pohara maga a tökély, a szingapúri lány versenydarabjának fele merő hab – az előírt kétujjnyi habbal ellentétben. A zsűri azonnal észreveszi a hibát, és ennek megfelelően születik meg az eredmény. A döntőt a központi helyen felállított csapszék-párnál rendezik: az ausztrál versenyző „csap össze” a belga bajnokkal, ez utóbbié lesz a végső győzelem: Allaine Schaiko lett az idei év hátralévő részében és az elkövetkezőben a Stella Artois világot járó sörcsapoló nagykövete.

Mark Lechner (Montreal)
Vendég & Hotel

Foto: Stella Artois


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?