Kávés kavalkád

A kávéházi koncepció a legdinamikusabban fejlődő szegmense a gyorsétteremi ágazatnak, tavaly csaknem húszszázalékos forgalomnövekedéssel dicsekedhetett. És az elemzők szerint a felfelé ívelés idén is folytatódik. Az European Coffee Symposium megközelítőleg 8900 brandesített kávébárt tart nyilván az unión belül, egyes feltételezések szerint ez a szám 2015-ig megduplázódhat.

A saját branddel rendelkező cégek közül a legnagyobb kávézóhálózatokat az Egyesült Királyság (40%) és Németország piacain (13%) üzemeltetik. 2010-ben, a spanyol és a portugál piacok 6-7 százalékos visszaesésével egy időben a svéd és a francia területen növekedést regisztráltak az európai régióban. Bár Kelet-Európában még mindig a kisvállalkozások által üzemeltetett kávézók és cukrászdák a legsikeresebbek, a McDonald’s már megjelent saját kávézójával, és a Starbucks, valamint a Costa-lánc is keletre tart.

Megiszom, és már rohanok is?

A tőzsdéken az olaj után a nyers áruk piacán a kávé és a kakaóbab árfolyama a emelkedik a legdinamikusabban, ez legkeresettebb befektetési árucikk. Mert a csokoládéimádat trendivé vált, a kávéfogyasztás pedig egyfajta életstílus lett.

A teaházak, a kávézók mindig is a társasági élet helyszínei voltak, ahová nemcsak egy forró italra ugranak be az emberek, hanem találkozni másokkal, beszélgetni, leülni, pihenni keveset. Az angol ötórai teát lemásoló kávéházi kultúra napjainkra teljesedett ki. Azonban az élet itt már kora reggel elkezdődik. A brit Allegra felmérése alapján naponta csaknem 700 millió adag kávét értékesítenek a világon, többségüket délelőtt 11 óra előtt. A korai időpont leginkább a klasszikus reggeli kínálatot erősíti akár a gyorséttermi, akár a kávéláncok menüjét nézve.

Új trend: távoli, egzotikus ízek

A kávézókban évek óta – akár elvitelre, akár helyben fogyasztásra kérik – a kapucsínó és a latte a legkeresettebb. A délutáni órákban a kávé tejalapú italként és jeges koktélként is jól fogy. Az eszpresszót sokan második italként fogyasztják, hogy karakteres íze és aromája tovább megmaradjon. Néhány üzletben most nagyon sikeres, ha különleges helyszínekről, kisebb farmokról származó, egyedi pörkölésű presszókávét kínálnak. A kávévilág új trendje a mikroszkopikus adagban érezhető intenzív és távoli ízek kóstolása.

Lemaradt, mint a borravaló

Hogy mi kerül a kávé mellé, az elsősorban a láncoktól függ. A Starbucks például a tradicionális angolszász reggeli süteményeket – scone-t, muffint, töltött leveles tésztákat – kínál frissen, és a saját márkás csokoládészeletek, tallérok, snacktermékek is kaphatóak a pénztár közeli forró pontokon.

A pékségek és cukrászdák kézműves kínálatától a designshopok világáig széles a választék. Édesség- és süteményfronton még karakteresebben különül el egymástól a trend és a hagyományos választék. A McDonald’s, amely a válságban is szépen ívelő karrierjét a McCaffee koncepciója alapos kidolgozásának köszönheti, inkább a helyi igényekre alapozza választékát. A Burger King viszont egyáltalán nem tudott csatlakozni a reggelizőkért folytatott versenyhez, lemaradt a finom pékáruban erős reggeli időszakról, forró italaival inkább az ebéd- és vacsoraidőben betérőket tudja kiszolgálni.

Obama kedvence

A váratlan ízkombinációkkal kísérletezés főleg a csokoládékészítők fantáziáját mozgatta meg: a pinot noirral kombinált étcsokoládé és a wasabival ízesített karamellás almatorta sokkoló lehet a hagyományos ízvilágot keresőnek, csakúgy mint a stilton sajttal kombinált angol csokoládé, mégis vannak, akik izgalmas gasztroélménynek tartják. A sós karamella – amely Barack Obama kedvenc desszertje – szintén sokakat inspirál arra, hogy megkóstolják. Vannak olyan cégek is, amelyek nem az ízeket variálják, hanem a szokásos slágerételeket kínálják. Így kerülhet citromtortafagyi vagy fánkízű milkshake a menüre jó néhány amerikai gyorsétteremben. Az idei év slágerkínálata pedig a látványpékségek nyújtotta kulináris élvezet. A frissen sült finompékáruk látványos dizájnnal megkomponálva inspirálják a gyorsétterembe betérőt helyben fogyasztásra vagy elvitelre.

A méret a lényeg

A tavalyi, válságos időszakban szinte harc volt a kávézóterületeken a nők kegyeiért. Az Economist elemzése szerint a bankok, fogyasztási cikkek értékesítői női vásárlóiknak kínálnak bónuszpontokat azért, ha hűségesek maradtak kedvenc márkáikhoz. A kávéláncoknál sincs ez másképp.

Ha nő – akkor fogyókúra. Csak egy kicsit, épp egy falatot – általában ezt jelenti a folyamatos diéta. Nem csoda, ha idén a méret a lényeg: minél kisebb és összetettebb egy süteménykombináció, annál trendibb. Az egyedi formák és a szervírozás is nagyon fontos: az orosz ostyás jégkrém mintájára készülő minidesszertek tele bizarr ízkombinációkkal. A bazsalikomos habbal töltött piskótafalat vagy a kávé és a menta karakteres ízeit vegyítő pohárhab már nem is egy édesség, hanem a tökéletes pillanat.

Megérkezett a macaronmánia

A nők legnagyobb kedvence most a világban a macaron. A párizsi, a New York-i hisztéria után lassan már idehaza is színes macaronkorongok díszítik a menőbb üzleteket. A macaron borsos ára annak színességére, könnyedségére vezethető vissza, mindarra, ami egy elegáns nőt is jellemez. A macaron mára a francia McCafee-k kihagyhatatlan ajánlata, New Yorkban tavaly már egyenesen macaronnapokat tartottak, ezek után nem meglepő, hogy a Starbucks sem maradhatott le: az I love Maccaron díszdobozos karácsonyi értékesítése sokat dobott a karácsonyi forgalmon…

Újragondolt gyümölcslevek, és jön a desszertsör

Andrew Freeman gasztrokutató szerint az ízekben tobzódás nemcsak a desszerteket, hanem az italokat is elérte. Az új évtized elejére a klasszikus jeges tea és a szóda újragondolásával szárnyalnak a vegyes gyümölcslékoktélok, a virágszirupokkal ízesített italok, a gyümölcsös spritzerek, éa nem titok, hogy az új ízek új célcsoport felé mutatnak: a kifinomult nő és az elegáns üzletasszonyok igényei felé. Az olyan frissítő koktélok, mint a C-vitaminban, antioxidánsokban gazdag, baobabból készült vagy amelyet a brazíl cajával és umbuval édesítettek, biztos sikert jelentenek a nem alkoholos italok körében. A smoothie-ként értékesített gyümölcspürék és ásványvizek a Starbucks forgalmának ma már tíz százalékát adják.

Meglepő módon az italok szénsavas ízvilága annyira elterjedtté vált, hogy desszertbor helyett már desszertsör is van például Dél-Kaliforniában. A desszertsör grillpartik remek kísérője lehet hamburger, hot dog és popcorn mellé, vagy önálló desszeretet is készíthetnek belőle szorbet vagy jégkrém formájában.

Miklós Ilona / Vendég & Hotel - 2011. április


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?