Niklai Ákos lett a HOTREC Minőségi Bizottságának vezetője

Május 16-17-én Vilniusban tartotta közgyűlését a HOTREC, amelyen részt vettek a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének képviselői is. 

A Szövetség tájékoztatása szerint az európai egységes és harmonizált szállodai osztályba sorolás megteremtése keretében idén Belgiumot követően 14. országként Dánia is csatlakozott a Hotelstars Union-hoz. Több további ország megfigyelői státuszban készíti elő csatlakozását. Az osztálybasorolási kritériumok korszerűsítése 2015-re várható, ennek előkészítésére a vendégigények jobb megismerése érdekében egész Európára kiterjedő kutatást folytat a HSU.

A belga szövetség tájékoztatást adott arról, hogy Belgiumban 2014-től a szállodai és éttermi pénztárgépeket fekete dobozzal látják el. A szakmával történt megállapodás értelmében az ételek ÁFA kulcsát már korábban csökkentették 21%-ról 10%-ra. A belga szakmai szövetség véleménye szerint szükséges a munkabérek után fizetendő járulékok további csökkentése. A HOTREC az EFFAT európai szakszervezeti szövetséggel való közös nyilatkozat szellemében egyetért a feketegazdaság, a be nem jelentett munkavégzés elleni harccal. A pénztárgépek adóhivatalba való bekötésének magyarországi gyakorlatát a HOTREC tagszövetségei nem ismerték, nem alkalmazzák.

HOTREC fontosnak tartja a szállodaipar és vendéglátás gazdasági szerepének, jelentőségének pontos tudatosítását az európai és nemzeti döntéshozók számára, ennek érdekében az Ernst&Young-ot bízta meg egy EU szintű elemzés végzésével. Az elemzés eredményei ezév őszére várhatók. A jelenleg rendelkezésre álló kutatások, elemzések sajnos nem adnak megfelelő képet az ágazat gazdasági, munkahely-teremtési szerepéről, a nemzeti szövetségek ezért szükségesnek tartják a szatellit számlák (TSA) rendszeres elkészítését az egyes tagországokban.

A harmadik országokból Európába érkező beutazó turizmus növelése érdekében a HOTREC támogatja a schengeni vízumrendszer (Visa code) a Bizottság által is javasolt korszerűsítését és fogyasztóbarátivá tételét. A korszerűsítés eredményeképpen különösen a BRIC országokból a beutazók száma jelentősen növekedhet, akár 46 millió fő/év mértékben. Cél, hogy növekedjen a vízumnélküli beutazás, a biometrikus adatok konzulátusokon történő kötelező személyes átadásának módja megváltozzon, fontos a vízumkiadás határidejének lerövidítése, több ország meglátogatása esetén a fő úti cél ország kötelező megjelölésének elhagyását is javasolja a HOTREC.

A megújítás alatt álló un. utazási csomag direktívával (package travel directive) kapcsolatosan a HOTREC kéri Viviane Reding biztost, hogy a direktíva véglegesítése előtt konzultáljon a szállodaipar képviselőivel, mert a tervezet további fölösleges terheket ír elő a szállásadókra, különösen az online foglalásokkal, a foglalás utolsó pillanatig díjmentes lemondását lehetővé tevő javaslattal összefüggésben. A HOTREC hangsúlyozza, hogy egy utazási csomagnak mindenkor egy közlekedési részt is tartalmaznia kell, mert csőd esetén a kötelező pénzügyi garanciáknak csak a hazautazás biztosításával összefüggésében van értelme.

HOTREC a „.hotel” domain név nem szállodai cégek által történő használatával, az ICANN által történt odaítélésével kapcsolatosan jogi lépéseket tett. Több országban a szállodák az OTA-k jogellenes, versenyt korlátozó tevékenysége ellen bírósághoz fordultak.

A HOTREC és a HTNG (Hotel Technology Next Generation) globális szakmai szövetség együttműködési memorandumot írt alá, melynek célja, hogy a szállodák a 21.századi legkorszerűbb technológiai újításokat megismerhessék és alkalmazhassák.

A készülő szerzői jogdíj direktíva (Directive on Collecting Management of Copyright) tervezettel kapcsolatosan a HOTREC több módosítási javaslattal élt, így álláspontja szerint a transzparenciát erősíteni kell, szükséges a tarifák jóváhagyásának, egyeztetésének, a vitás kérdések, jogdíj viták fórumait, módszereit meghatározni, a díjak (benne a tényleges jogdíj és adminisztrációs költségek) számításának indokait a felhasználók rendelkezésére kell bocsátani.

A HOTREC Minőségi Bizottság vezetőjévé választották Niklai Ákost. A Minőségi Bizottság legsürgősebb feladata a közeljövőben várható Európai Minőségi Díj tervezetének véleményezése. A közgyűlés munkájában az MSZÉSZ képviseletében Kovács István főtitkár és Niklai Ákos alelnök vett részt.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?