Forintosítható éttermi költészet

A 20. század közepétől közgazdászok és pszichológusok sora igyekszik megfejteni a fogyasztói magatartás törvényszerűségeit. Vajon miért vonzóbb egy zsúfolásig megtelt étterem, mint a mellette üresen kongó? Szívesebben esznek egy pezsgő helyen, még akkor is, ha várakozni kell az asztalra. Pedig mennyivel logikusabb és kényelmesebb lenne az üres éttermet választani.

 

Az ember alapvetően társas lény, és a nyilvános étkezés kifejezetten kedvez a társas interakcióknak.

Még ha a tömeg „vonzása” nem is tudatos, feltehető, hogy ahol sok ember van, ott jobb az étel, jobb a hangulat.



Az első héten a hagyományos ételnevek szerepeltek az étlapon, míg a második héten egy költő átnevezte az ételeket. Az átkeresztelt ételeket sokkal finomabbnak találták az egyetemisták, ennek megfelelően az ételek forgalma 27%-kal emelkedett, annak ellenére, hogy drágábban kínálták ugyanazt az ételsort. Egy étel megfelelő elnevezése emelheti a vonzóságát, az ízét, az árát, valamint a vendégek elégedettségét is.

Az éttermi költészet hatásai

A Corvinus Egyetem kommunikáció szakos hallgatóival azt vizsgáltuk, hogy pontosan milyen nyelvészeti elvek betartásával lehet egy ételt vonzóbbá tenni. Ezért az éttermi költészet legfontosabb elveit kutattuk. 90 hallgató átnevezte az egyetem menzájának aznapi ételkínálatát. Ezt követően megkértük őket, hogy egymástól függetlenül válasszák ki a legsikeresebb és a legkevésbé szerencsés új elnevezéseket. A vizsgálat eredményeként 16 gasztrolingvisztikai hatótényezőt azonosítottunk.

1. Minőség

A minőséget kiemelő lingvisztikai jegyek megerősítik az ízélményt. Bizonyos jelzők emelik az ételhez társított elvárásokat, és különlegesebbé teszik az amúgy egyszerű ételeket is, mint például „Gourmet sertésszűzérmék olasz bundában”, „Gombák java, aranybarna kalapban, rizzsel megkoronázva”, „Csirkemellfilé, ropogós, aranyló bundában”.

2. Kongruencia

Fontos, hogy az elnevezés illeszkedjen az étterem jellegéhez, hangulatához, a fogyasztói célcsoportjához, sőt az adott hely árkategóriájához is. Az „aranymazsolás libamájpástétom kápialekvárral” kívánatos megnevezés lehet a Gundel étteremben, ellenben inkongruens a McDonald’sban, és ez fordítva is igaz. A Gundelben nem nagyon tudnánk mit kezdeni egy „Happy Meal menü”-vel, mert nem illeszkedik a név a helyhez.
 
3. Konszonancia

A valóság és az elnevezés nyilvánvaló disszonanciája visszaüt. Azaz, ha a névből egyáltalán nem lehet következtetni a várható ételre, az okozhat csalódást, negatív érzéseket a vendégben. Példa rá a paprikás krumpli kissé disszonáns elnevezése: „A grófné kedvenc kolompérja”.

4. Szinesztézia

Kedvező hatású lehet, ha egy érzékszervi benyomás egy másik érzetet (illatot, hangot, színt, látványt, hőérzetet, állagot stb.) is aktivál,
így az elnevezés egyszerre több érzékszerve is hat. Ilyenek például a „Sertésjava ropogós, aranybarna köntösben” (bécsi szelet) vagy a „Kalapok hófehér fövenyen” (gombás rizs), „A jéghideg Coca-Cola az igazi!”szlogen, vagy a márkanevek közül például a „Ropi”.

5. Tömörség

A megítélők által leggyakrabban említett követelmény a tömörség. A „Tradicionális ízvilágú, magas falú serpenyőben, édes paprikából készült magyar burgonyás specialitás” elnevezés túl bonyolult, rontja a paprikás krumpli ízét. Legfeljebb egy középkori fogadóban lenne megfelelő.

6. Ismerősség/Közérthetőség

Sokan nem kedvelik az értelmezhetetlen szavakat az ételnevekben. Éppen ezért az idegen kifejezések óvatosan alkalmazandók, mert ételneofóbiát (az új ízektől való idegenkedést) és ételneofíliát (érdeklődést a különös ízek iránt) egyaránt kiválthatnak. Erre példa, hogy a C-vitamint hasznosnak tartják a fogyasztók, ellenben sokak ellenszenvet és bizalmatlanságot fejeznek ki az aszkorbinsav iránt. Míg a vizet az élet feltételének tartják, a dihidrogén-monoxid veszélyes méreg képzetét kelti.

7. Egészségesség

A kilencvenes évektől világszerte emelkedett az egészségtudatosság és ezzel egy időben az egészséges élelmiszerek iránti igény. A fogyasztók jelentős hányada keresi az egészség üzenetét az élelmiszernevekben is. A „light”, „fitnesz”, „bio”, „update”, „paleo” címkék emelik a termék eladhatóságát. A fogyasztók szívesebben veszik meg azt az ételt, amelynek 75%-a zsírmentes, mint amely 25% zsírt tartalmaz. Pedig a két étel zsírtartalma természetesen megegyezik, csak a megfogalmazás tér el.

8. Természetesség

Nem szerencsés, ha a névadás valamilyen kémiai eljárás képzetét kelti, mint például a „Plasma Bambi” elnevezésű, egyébként igen népszerű szerb sütemény vagy az egykor Kazincbarcikán üzemelő „Lombik étterem”. Hasonló vegyi képzeteket kelthet a „Marhacsontesszencia zöldségekkel” elnevezésű leves is. Bizonyos fogyasztók a light termékeket újabban kerülik, ugyanis a kifejezés különféle mesterséges adalékanyagok jelenlétét sugallja.

9. Vágykielégítés

Sokak vágyálmaik kielégítését keresik az egzotikus ételnevek mögött. Hazánkban a hatvanas évek végén a Coca-Cola, míg a rendszerváltás idején a McDonald’s étterem a szabadság és az amerikai életforma íze és szimbóluma volt.

10. Félelmek erősítése

Az evéshez számos tudattalan félelem társulhat. Az elhízásra, a mérgezés veszélyére vagy higiéniai problémákra utaló névadás ezért kerülendő. Erre példa a debreceni „Kisgömböc étterem”, a budapesti (azóta átkeresztelt) „Retek borozó”, illetve kényes asszociációkat kelthet egyes fogyasztókban a „Gombás Orsi” fantázianevű baromfirolád is.

11. Atavizmuspreferencia

Az ízlelés nosztalgikus működése. A tábortüzet idéző gyertya az asztalon vagy a nagymama porcelánja és étkészlete, mind atavisztikus ízélményeket mozgósítanak, akár a sikeres névadás is. Ilyenek a „Nagymama paprikás krumplija, ahogy az unokák szeretik” vagy a „Múltidéző, sajtos panírban sült rántott hús” elnevezések.

12. Közösségi élmény

Az étkezésnek kifejezett közösségformáló jellege is lehet. A közös evést-ivást implikáló elnevezések alkalmazása szerencsés az ételreklámokban: „A család ebédje”, „A szeretet íze”, „Táborozók kedvence”.

13. Identitáskifejezés

Az identitást erősítő ételnév a bankettek, évfordulók és találkozók fontos kelléke. A főételek és italok esetén jelenik meg leginkább. A csoporthoz tartozást definiálja például a „Fradi sör”, „Erős Pista” márkanév. A nemi hovatartozást fejezi ki a „Barbi-leves” (gyümölcsleves), és hasonló funkciója van a „Földi almát sűrű szaftban párolom, férfias hozzávalókkal dúsítom” ételmegnevezésnek is.

14. Ellenidentitás

Nem szerencsés az ellenszenves referenciapontok alkalmazása. Az ellenség étele nemkívánatos, sőt veszélyes méreganyagok képzetét kelti. „Hupikék Törpikék tökfödője Hókuszpók módra” (gombafejek rántva).

15. Jól járás

Szeretünk jól járni evés közben is. Nem szeretjük, ha akár az ételünk pórul jár. Az ellenség járjon pórul, ne mi, vagy ne az, amit megeszünk. „Pórul járt röfi, cottoletta alla milanese módra”.

16. Illeszkedés a célcsoporthoz

Az egyes fogyasztói csoportok más-más elvárással lehetnek. Az idősek például a hagyományos ételneveket jobban szeretik. Az új nevek neofóbiát (idegenkedést) válthatnak ki náluk. „A krumplileves legyen krumplileves!” – javasolta egykor Kádár János.

A szavaknak a gasztronómiában is meghatározó erejük van, épp ezért ajánlatos átgondolni, megtervezni, akár megvizsgálni, hogy milyen jelzőket, kifejezéseket érdemes alkalmazni egy termék bevezetésekor vagy épp egy étlap összeállításakor. A megfelelő elnevezésű étel gyorsabban fogy, a vendég elégedettebb, és a pénztárcáját is szívesebben nyitja meg.

Forrás: Élelmiszer Szaklap


Hamarosan jön a legnyáriasabb tavaszi borfesztivál

Hamarosan jön a legnyáriasabb tavaszi borfesztivál 

Immár hatodik alkalommal kerül megrendezésre a már-már hagyománnyá avanzsált sétáló kóstoló. 
Mi lesz a borvidékekkel?

Mi lesz a borvidékekkel? 

Az éghajlatváltozás a világ borvidékeinek hetven százalékát alkalmatlanná teheti szőlőtermesztésre.
Vanília égbolt

Vanília égbolt 

Vanília minden mennyiségben - izgalmas más fűszerek, sosem gondolt párosítások kíséretében.
Csak most került az italpiacra - már nyert is egy rangos nemzetközi versenyen

Csak most került az italpiacra - már nyert is egy rangos nemzetközi versenyen 

Merész döntés volt a versenyre nevezni egy piacra került új termékkel - de bejött.
Ezt a várost is meghódította a gyorsétteremlánc

Ezt a várost is meghódította a gyorsétteremlánc  

Második éttermét nyitja a BURGER KING Zalában.
Dobja a mobilját a dobozba, és figyeljen szeretteire egy jó ebéd vagy vacsora közben!

Dobja a mobilját a dobozba, és figyeljen szeretteire egy jó ebéd vagy vacsora közben! 

Pihennek a mobilok, szárnyra kapnak a családi kapcsolatok - üzeni a VakVarjú éttermek stábja a Mobil Off Élmény On hét alkalmával.
Jöhet három izgalmas mocktail recept?

Jöhet három izgalmas mocktail recept? 

Hol vannak már azok az idők, amikor, ha nem akartunk alkoholt inni, akkor csak a víz vagy az üdítő marad?
Hol isznak a legtöbb alkoholt Európában?

Hol isznak a legtöbb alkoholt Európában? 

Van tippje? Most egy friss felmérés adatai alapján eláruljuk a helyes megfejtést. És annyit segítünk, hogy közreadunk egy fotót az első helyen végzett ország fővárosáról.
A Wolt elindítja saját hirdetési szolgáltatását

A Wolt elindítja saját hirdetési szolgáltatását 

A vállalat bejelentette hogy elindítja a Wolt Ads-et annak érdekében, hogy partnerei növekedését és láthatóságát felgyorsítsa.
Rekordszámú nevezés a nemzetközi pálinkaversenyen

Rekordszámú nevezés a nemzetközi pálinkaversenyen 

Érkezett párlat Romániából, Szlovákiából, Szerbiából és Horvátországból is.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.