Veszélyben a reggeli csésze kávé?

A klímaváltozás miatt a jelenleg termő kávéültetvények 88 százaléka lesz használhatatlan Latin-Amerikában 2050-re. Hazánkban a csomagolt élelmiszerek közül a kávé a legnagyobb forgalmú kategóriák közé tartozik - reméljük még hosszú ideig az is marad.

„A magas minőségű kávé kínálatát komolyan veszélyeztetik a klímaváltozás mellett a növénybetegségek, a kártevők, a rendelkezésre álló földterületek szűkössége és munkaerőhiány, miközben a kávé iránti kereslet évről évre növekszik” – foglalta össze a helyzetet a BBC-ben dr. Tim Schilling, a texasi székhelyű Globális Kávékutató Intézet igazgatója. Rámutatott arra is: „Mindennek logikus következménye, hogy az áraknak emelkedniük kell, különösen a legmagasabb minőségű kávéknál, amelyeket leginkább fenyeget veszély.”

Döntéshozók és szakértők a témával kapcsolatban meg szokták említeni, hogy „a kávé a világkereskedelem legnagyobb forgalmú árucikke az olaj után; óriási és gazdag ágazat”.

Lassú kormányok, aktív cégek

Klímaváltozás fenyegeti a reggeli csésze kávédat címmel számol be az amerikai Time magazin a válságos helyzetről és lehetséges megoldásairól. Justin Worland amerikai újságíró a Starbucks legfelső vezetőivel együtt utazott Costa Ricába tájékozódni. Riportját azzal kezdi, hogy mivel a kormányok lassan reagálnak a problémára, a cégek lépnek, mert meg akarják magukat menteni; felkeresik ellátási láncuk kiindulópontját, hogy biztosítsák megbízható hozzáférésüket az alapanyaghoz.

Szintén a helyszínen tartózkodott Andrea Illy, az Illycaffé elnöke, aki így nyilatkozott: „Jelenleg az ágazat évente 100 millió USA-dollárt költ a kávétermelők felkészítésére, hogy a változó klíma ellenére fenntarthassák a termelést. Ahhoz azonban, hogy ez a képzés átfogja az egész ágazatot, évente egymilliárd dollárt kellene beruházni ültetvények megújítására, új fajták bevezetésére, termelőeszközök javítására és egyes ültetvények átköltöztetésére.”

Szerepel a riportban, mit mondott az újságírónak egy kávéültetvényen Howard Schultz, aki közel negyven évig dolgozott a Starbucksnál, a végén mint első számú vezető: „Azzal legyen tisztában, hogy a klímaváltozás egyre nagyobb szerepet játszik a kávé minőségében és integritásában.”

Beszerzés plusz együttműködés

A világon több mint 28 ezer kávéházat működtető Starbucks azért aktivizálta magát, mert hasonlóan más vállalatokhoz nemcsak beszerezni akarja a kávét, hanem termelő országokban, Costa Ricán kívül Etiópiában és Indonéziában is igyekszik együttműködni kis farmok gazdáival. Segíti őket, hogy alkalmazkodni tudjanak a változó feltételekhez, vetőmagot ad nekik, monitorozza a termelést és új agrotechnikai megoldásokat javasol.
Találkozott az újságíró a helyszínen egy egyesült államokbeli nonprofit környezetvédelmi szervezet, a Conservation International elnök-vezérigazgatójával, M. Sanjayannal, aki szintén szerepel a cikkben, következő kijelentésével: „Mindenki a klímáról beszél, de az egyetlen ágazat a kávé, amelynek képviselői érdemben tesznek is valamit a jövőért.”

Riportútjáról sokféle tanulságot von le a Time riportere. Például ezt: „Mindegy, mennyi pénzt pumpálnak az ágazat szereplői kutatásba, farmerek átképzésébe, a kávé jövője a Föld lakóinak belátásától függ; attól, hogy továbbra is pumpálnak-e üvegházhatású gázt a légkörbe.”

4,1 milliárd dollár – felbecsülhetetlen lehetőségek

Eddig a kávéprojektek a Globális Környezeti Segélyalapból (Global Environmental Facility = GEF) összesen 32,8 millió dollárban részesültek, és 223 millió dollárt tettek ki a társfinanszírozások.

Lapzártánkkal szinte egy időben, augusztus végén tette közzé a londoni székhelyű Nemzetközi Kávészervezet (ICO), hogy 4,1 milliárd dollárral feltöltötték a GEF-t. Ez felbecsülhetetlen lehetőséget nyújt az érintett országoknak, hogy rangsorolhassák beruházásaikat olyan fejlesztési programokban, amelyek nemcsak fenntarthatóvá teszik a kávétermelést, hanem pozitívan hatnak a természet átalakítására és a kávétermelő közösségek megélhetésére is.

Ezzel kapcsolatban José Sette, a Nemzetközi Kávészervezet igazgatója kijelentette: „Az ágazat minden piaci szereplőjének szükséges beruháznia annak érdekében, hogy továbbra is fenntartható legyen a kávé termelése, tekintettel a klímaváltozás nyomasztó kihívásaira.”


Nestlé-Starbucks: 7,15 milliárd dolláros üzlet

Készülnek a piac szereplői is arra, hogy megváltozik a kávé kínálata. Nemrég két óriásvállalat került a hírekbe: A Nestlé 7,15 milliárd USA dollárt fizet a Starbucks márka termékeinek értékesítési jogáért, kávészemektől a kapszulákig. Ezzel összeházasítja nemzetközi disztribúciós kapcsolatrendszerét a kávé egyik legnagyobb nevének csáberejével. Ez a Nestlé történetének harmadik legnagyobb tranzakciója.

A svájci élelmiszer óriás semmilyen kézzel fogható vagyont nem kap a megállapodás keretében, írja a Bloomberg hírportál: „Ehelyett Mark Schneider vezérigazgató kihasználja a Starbucks név elismertségét, világszerte 28 ezer elárusítóhelyével, amelyek különösen hatékonyak az USA-ban, ahol a Nestlé évekig küzdött saját termékeivel, mint a Nespresso és a Dolce Gusto. A Starbucks-szal kötött piaci megállapodás révén a svájci vállalat további lehetőségeket tárhat fel a Nescafe és a Nespresso eladásának növelésére”.

Idézi a Bloomberg a zürichi MainFirst Bank egyik elemzőjét, Alain Oberhubert, aki szerint „Starbucks a pörkölt és őrölt kávé egyetlen erős márkája. Mindenesetre a Nestlé számára stratégiailag létfontosságú ez a lépés”.
Jelentését a Bloomberg a londoni székhelyű Kantar Millword Brown piackutató cég globális stratégiai igazgatójának véleményével zárja: „Az a tény, hogy egy márka nagy, még nem jelent automatikus garanciát a jövőbeli sikerre. A kávé kategóriában azt látjuk, hogy kis márkák is tudnak növekedni. Legsikeresebbek azok a márkák, amelyekre úgy tekintenek, hogy az emberek életét jobbá teszik, innovatívak és kellemes élményt nyújtanak. Ebben a Starbucks és a Nestlé is nagyon erős.”

Élelmiszer magazin 2018/9.

Forrás: Élelmiszer Online


Sonkafőzés kérdésében hallgassunk Bíró Lajosra!

Sonkafőzés kérdésében hallgassunk Bíró Lajosra!  

Így nem lesz kemény és íztelen a húsvéti sonka.
Újra magyar lesz a Boci csoki és a Melba kocka

Újra magyar lesz a Boci csoki és a Melba kocka 

Megvásárolja a Boci, a Melba és a Párizsi kocka védjegyeit a Cerbona a Nestlétől.
Több mint száz nemzetközi borszakértő a hazai boros csúcstalálkozón

Több mint száz nemzetközi borszakértő a hazai boros csúcstalálkozón 

Több mint száz külföldi szakember ismerkedhet a magyar borral az idei Hungarian Wine Summit nemzetközi szakmai csúcstalálkozón.
Siemens-innováció:  ételmaradékból meleg víz

Siemens-innováció: ételmaradékból meleg víz 

A cég támogatásával valósul meg a hulladékból energiát előállító zöld megoldás.
Délutánba nyúló reggeli egy luxusszállodában

Délutánba nyúló reggeli egy luxusszállodában 

A Matild Palace-ban jellegzetes helyi finomságokat és a nemzetközi villásreggeli-klasszikusokat kóstolhatunk.
Borok a húsvéti sonka mellé

Borok a húsvéti sonka mellé 

A legmeghatározóbb fogás az ünnep során a húsvéti sonka, de megválasztani mellé a megfelelő bort.
Két magyar pezsgő a világelitben

Két magyar pezsgő a világelitben 

Az egyik exkluzív termék, kizárólag a Michelin-csillagos Babel Budapest étterem számára készült.
Ünnepel a Balatoni Kör

Ünnepel a Balatoni Kör 

Tíz éves születésnapját ünnepli a Balaton közepén, egy hajón megalakult társaság.
Sakura ünnep a fedélzeten

Sakura ünnep a fedélzeten 

Az Emirates különleges tradicionális japán fogásokkal idézi meg a szigetország cseresznyefa virágzásához kapcsolódó hagyományait.
Vasárnap megnyílik a SÜTIUTCA

Vasárnap megnyílik a SÜTIUTCA 

A Csányi utcában 12 kültéri installációban mutatják be a kortárs zsidó kulturális és gasztronómiai életet.

Interjú

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.
„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.