Ajánlást adott ki az MSZÉSZ a koronavírus miatt

Az MSZÉSZ külön felhívja a figyelmet a kínai, ázsiai vendégek változatlanul diszkriminációmentes, figyelmes fogadására, ami Magyarország imázsának szempontjából, a turizmus töretlen fejlődése elősegítése érdekében kulcsfontosságú. 

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A nemzetközi, illetve a hazai sajtó közel két hete foglalkozik a kínai Vuhan városából indult koronavírus okozta járvánnyal, amely a február 5.-i hírek szerint már 24.000 embert – döntően Kínában – megfertőzött, s amelynek eddig közel 500 áldozata van.

A járvány az egész világ gazdaságát, de különösen turizmusát súlyosan érinti, érintheti, amennyiben elhúzódik.

Szállodáinkba az egész világról naponta sok vendég, köztük kínaiak is érkeznek, ezért nagy figyelmet kell fordítani a koronavírus megbetegedéssel összefüggésbe hozható lemondások jogszerű, korrekt kezelésére, az esetleges fertőzések megelőzésére.

Az MSZÉSZ külön felhívja a figyelmet a kínai, ázsiai vendégek változatlanul diszkriminációmentes, figyelmes fogadására, ami Magyarország imázsának szempontjából, a turizmus töretlen fejlődése elősegítése érdekében kulcsfontosságú. 

Alább idézzük az MSZÉSZ ajánlását szó szerint.

  1. 1.     Kínai vendégek szobafoglalásainak lemondása

Sajtóinformációk szerint 2020. január 27-én a turistacsoportok Kínából történő kiutazását leállították, de egyéni vendégek továbbra is utazhatnak külföldre.

1.1.  Csoportos utazások

Kínai csoportok lemondása esetében a szállodák nem léphetnek fel az elmaradt szobaár bevétel, illetve lemondási díj fizetésének igényével.

  • A Ptk. 6:180. § (1) bekezdése szerint a vendég nem kötelezhető kártérítés megfizetésére amennyiben előre nem látható, rendkívüli körülmények következtében utazási lehetőségei ellehetetlenültek. A kiutazási korlátozás a teljesítés lehetetlenülésének minősül.
  • Amennyiben a szálloda szerződése ettől eltérő rendelkezést tartalmaz, az abban foglaltak irányadók.
  • Amennyiben a szálloda nem rendelkezik semmiféle szerződéssel rendkívüli eseményekre, a szálloda nem léphet fel kártérítési igénnyel (Ptk. 6:180. § (1) bekezdés).
  • Mivel a fenti kiutazási korlátozás miatt semmiféle utazási lehetőség nem áll rendelkezésre és nagyon valószínűtlen, hogy az utazás egy későbbi időpontban – a szobafoglalás időtartartama alatt – lehetségessé válna, ez a teljesítés tartós ellehetetlenítését jelenti.

1.2.  Egyéni vendégek

Amennyiben az egyéni vendég utazása nem ütközik akadályba, az általa lemondott szobafoglalás esetében a szerződés szerinti lemondási díj fizetésére kötelezett (Ptk. 6:180. § (2) bekezdés). Ez abban az esetben is így van, ha a vendég betegség miatt mondja le foglalását.

A Kínában bevezetett utazási korlátozás nem vonatkozik egyéni vendégekre amennyiben a vendég utazásra alkalmas. Ugyanakkor kínai tájékoztatás szerint Wuhanból és további legalább 10 városból a kiutazást teljesen leállították. Az utazásra való alkalmasság bizonyíthatósága, a sztornó díjak behajthatósága a gyakorlat szerint problematikus.

  1. 2.     A szobafoglalási szerződés felmondása a szálloda részéről

2.1.  A vendégek nem tudnak a célállomásra utazni

  • A Polgári Törvénykönyv XIII. címben szabályozott felmondás szabályai alapján a szerződés felmondása szerződésszegésnek minősül. Kivéve, ha a felmondást jogszabály vagy a szerződés megengedi. Amennyiben a szálloda szerződése nem tartalmaz felmondási szabályokat, akkor a szálloda a teljesítés lehetetlenné válására hivatkozva a Ptk. 6:180. § alapján felmondhatja.
  • Amennyiben a szálloda a Ptk. 6:180. §-ra hivatkozva mondja fel a szerződést, akkor a kapott előleg/foglaló visszajár (a foglaló duplán).
  • Ha a szerződés tartalmaz előleget vagy foglalót és azt a kínai fél kifizette, úgy a felmondással célszerű megvárni a kínai fél döntését vagy magatartását (például lehet, hogy mégis megérkezik, késve érkezik stb.). Ha a kínai fél nem mondja fel a szerződést és nem is érkezik meg, úgy a kapott előleg/foglaló megtartható. 

2.2.  Megbetegedés

A szálloda a Ptk. kármegelőzési és kárenyhítési rendelkezései alapján jogosult azonnali hatállyal felmondani a szerződést, ha valamilyen fontos körülmény merül fel. Ilyen lehet, ha a szerződéses partner fertőző betegségben vagy olyan betegségben szenved, amely a szobafoglalás tartamát túllépi vagy ha ápolásra szorul. Ilyen esetben a szálloda nem köteles a vendéget elszállásolni. A szálloda ilyenkor a fertőző betegségek jelentésének rendjéről szóló 1/2014. (I. 16.) EMMI rendelet és a fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről szóló 18/1998. (VI. 3.) NM rendelet előírásainak megfelelően köteles eljárni.

  1. 3.     Mit kell tudni a koronavírusról
  • Koronavírus

A 2019 végén Kínában, Wuhanban kialakult tüdőgyulladás járvány hátterében a jelenlegi ismeretek szerint a 2019-n CoV néven ismert wuhani koronavírus áll, amely genetikailag legközelebb a SARS koronavírushoz áll.

  • A fertőzés forrása

Jelenleg ismeretlen, bár valószínűsíthető, hogy a wuhani tengeri és élő állat piac játszott szerepet a járvány kitörésében. Az eddigi vizsgálatok a koronavírus emberről-emberre való terjedését igazolták.

  • A terjedés módja

A koronavírusok jellemzően cseppfertőzéssel és fertőzött, váladékkal történő direkt vagy indirekt kontaktussal terjednek.

  • Lappangási idő

A jelenlegi ismeretek, adatok szerint 2-12, átlag 7 nap.

  • Fontosabb tünetek

A megbetegedés lázzal, köhögéssel, légzési nehézségekkel, tüdőgyulladásra jellemző radiológiai eltérésekkel jár. A fertőzőképesség időtartama nem ismert.

  • Tanácsok, teendők
  • A szálloda vezetőit, munkatársait tájékoztatni kell a koronavírussal kapcsolatos tudnivalókról, a gyakori kézmosás fontosságáról, koronavírus megbetegedés gyanúja esetén a tennivalókról.
  • Napközbeni gyakori kézmosás fertőtlenítővel, alkalmanként legalább 20 másodpercig javasolt.
  • Kerülni kell a szemek, a száj, az orr kézzel történő érintését.
  • Köhögéskor, tüsszentéskor papírzsebkendőt kell használni, majd azt a szemétbe dobni.
  • Ajánlatos a szálloda éttermének bejáratánál fertőtlenítő folyadékot, sprayt a vendégek részére biztosítani.
  • Ugyanezt az öltözőkben, illetve a housekeeping munkatársai részére is biztosítani szükséges.
  • Fel kell hívni a figyelmet a kézfertőtlenítők használatára, s betartását ellenőrizni kell.
  • A szokásosnál gyakrabban javasolt bizonyos takarítási folyamatokat (liftek, ajtókilincsek, mosdók, hajszárítók, WC-k) elvégezni, fertőtlenítő használatával együtt.
  • Kiemelt figyelmet kell fordítani az éttermi porcelánok, evőeszközök, poharak mosogatására, a büfé asztalokra, az orvosi és wellness területekre, a személyzet személyi higiénéjére.
  • Még enyhén beteg munkatárs sem dolgozhat.
  • Ha bármilyen gyanús esetet észlelnek a vendégek vagy a munkavállalók között azonnal értesítsék a szálloda igazgatóját.
  • Koronavírus megbetegedés gyanúja esetén a vendéget, dolgozót el kell különíteni, orvost kell hívni, utána kell nézni kikkel érintkezett, értesíteni kell a közegészségügyi hatóságot.
  • Az Egészségügyi Minisztérium információi

1/2014. (I. 16.) EMMI rendelet a fertőző betegségek jelentésének rendjéről

18/1998. (VI. 3.) NM rendelet a fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről

 

Forrás: Turizmus Online


A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.
Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye

Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye 

Amelyet egy meghívásnak köszönhetően mi is kipróbálhattunk.
KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest

KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest 

A belföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 14, a külföldi vendégéjszakáké 24 százalékkal emelkedett.
Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá

Sajátos akciót hirdetett a leégett hotel - saját vendégei építhetik újjá 

Adománygyűjtő akciót hirdetett a visegrádi hotel vezetősége.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.