Hektikus első hat hónap

A Magyar Hotel Monitor (MHM) elkészítette a 2012-es év első hat hónapjának szállodai teljesítményekre vonatkozó elemzését. Az eredmények, ahogyan a mellékelt ábrák is mutatják, jelzik a piac igencsak hektikusan mozgó trendjeit:

Átlagárak:

o Egyértelműen látszik, hogy Q1-ben a szállodaipar egészében jelentősen estek a forintban mért átlagárak (a 2011 utolsó negyedévében elért szinthez képest, illetve egyes szegmensekben 2011 hasonló időszakához képest is). E csökkenés egyik eleme a szezonalitásból (is) adódik (pl. az utolsó negyedévben volt Halottak napja, Karácsony, a Szilveszter, mint hosszú hétvége, illetve többnapos ünnep, az I. negyedévben idén csak március 15. volt), illetve nem elhanyagolható a MALÉV leállásának hatása sem (főként februárban és márciusban)

o Q2-ben elindult a piac konszolidációja és szinte minden szegmensben emelkedésnek indultak az árak is és ez különösen a budapesti 3*-os szegmens számára volt üdítő változás

o Az 5*-os piac csökkenése kifejezetten jelentős és ennek egyik legfontosabb oka a MALÉV leállása (az egy évvel korábbi EU elnökség 2011 első félévére gyakorolt kedvező hatásaitól eltekintve is, ami azt jelenti, hogy a bázis viszonylag magas volt)

o A vidéki 3*-os szállodák átlagárai korábban nem látott hullámzásnak voltak e félévben kitéve

Kihasználtság

o A grafikonok egyértelműen jelzik, hogy az első félév igencsak próbára tette a szállodáik üzemeltetőit és tulajdonosait, hiszen az elmúlt év már akkor is alacsonynak tartott szintjét is csak a félév végére tudták a házak elérni

o A budapesti 3 – 4* szállodák jobb teljesítménye azzal hozható összefüggésbe, hogy a Malév csődje miatt erősen megnőtt a fapadosok részaránya, s az azokkal érkező vendégek döntően 3 – 4 * hoteleket keresnek.

o 2012 első két félévének vesztesei a vidéki 3*-os és a budapesti 5*-os szállodák. Ennek számos oka van, de azt mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy a vidéki 3*-os és 4*-os szállodák erős árversenye (pl. a kuponos akciók) összetolta a két szállodakategória árait, és ebből a 4*-os házak kerültek kedvezőbb helyzetbe (pl. a magasabb színvonalú szolgáltatások miatt)

A 2012-es év számos hosszú hétvégét is hozott a szállodák és a turisták számára, ezért érdemes röviden áttekinteni, hogy ezek a lehetőségek mennyire is realizálódtak a szállodák forgalmában:

o Március 15. (péntek-hétfő): a hosszú hétvége egyértelműen a vidéki szállodák számára nyújtott extra forgalmat, különösen a 4*-os vidéki szállodák esetén látható, hogy akár a meg is duplázhatták a kihasználtságukat és áraikat is a vidéki 4*-os hotelek ezen e hétvégén (összehasonlításban a egy nem hosszú hétvégére eső március 15-vel).

o A Húsvét (április 6-9.) főként a budapesti szállodák számára jelentett kedvező időszakot. Minden szállodakategóriában javultak a teljesítmények (és az áprilissal indult meg a kilábalás is a február-március okozta kedvezőtlen folyamatokból). A vidéki szállodák azonban sem árban, sem kihasználtságban nem tudták elérni a 2011-es év Húsvéti eredményeket

o A Pünkösd (május 25-28.) a budapesti szállodák teljesítményére egyértelműen kedvező hatásokkal volt, a 3*-os szegmensben főként az árban, míg 4*ban mind árban és kihasználtságban. Vidéken főként a kihasználtságot tudta a Pünkösdi hétvége emelni, az árakra azonban már csak mérsékelt hatásokkal volt (még akkor is, hogy 2011-ben Pünkösd igen későre június közepére esett). Húsvét és Pünkösd Európában stabil, minden évben jelentkező, több napos munkaszünetet jelent, ezért ezeken általában erős a nemzetközi kereslet, amely Magyarország esetében főleg a városlátogató turizmust, ami döntően Budapestet érinti. Március 15. hazai ünnep, s alapvetően a vidéki wellness hoteleket keresik a belföldi utazók.

Összességében tehát azt mondhatjuk, hogy a Március 15. egyértelműen a belföldi utazásokat erősíti, a Húsvét és a Pünkösd inkább a beutazó forgalomra gyakorol kedvező hatásokat.

 


Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?